BMW 325i Coupé (1993) #4

autoreview

BMW 325i Coupé (1993)

Signalement

Uitvoering325i Coupé
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf255.000 km
KM-stand laatst261.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

14%? 20%? Doe mij maar 35% bijtelling!!!

  • 255.500 km

Na anderhalf jaar met plezier in de Audi S4 cabrio te hebben rond gereden, met véél plezier weer een BMW aangeschaft. En wel een 325i coupe uit 1993, graniet zilver, met 255 duizend kilometer ervaring.

Na de ervaring met de cabrio uit 1994 met 300000km, was de 255 duizend kilometer van deze auto geen probleem voor mij. De auto is in nagenoeg originele staat, dus wat gebruikssporen binnen en krasjes buiten, en hier en daar een klein roestplekje wat aangepakt moet worden (spatbord randen, kofferklep).

Dankzij deze auto hoef ik geen privékilometers te maken met de S4. Voor deze meer dan 15 jaar oude youngtimer geld namelijk een 35% bijtelling over de marktwaarde, en NIET over de oorspronkelijke cataloguswaarde. Dus geen €2000 Euro per MAAND, maar €1000 Euro per JAAR bijtelling. En misschien wel meer fun!!!

Meteen na aanschaf in Lisserbroek in Apeldoorn een setje “kroonkurk” velgen aangeschaft en gemonteerd. De E46 velgen die erop zaten waren op zich misschien wel iets mooier, maar ik heb nu eenmaal een voorkeur voor “unverbasselte” auto’s in fabrieksstaat. En er liggen eventueel ook nog originele 10-spaaks E36 velgen styling 30 met winterbanden in de schuur. Nu nog zoeken naar een granietzilveren kofferklep zonder spoiler, dan ben ik helemaal blij. (Wil en kan er iemand die ruilen?)

Voor de binnenkant op zoek naar een stel (kantelbare) sportstoelen in zwart of grijs, want ik zit nog niet helemaal lekker achter het stuur. Ook de cruise control ontbreekt, en daar zal ik aan moeten wennen, want een originele inbouwen schijnt toch wel veel werk –aan de kabelboom- te zijn. Een meevaller was dat bij het schoonmaken nog een heupgordel onder de bank vandaan kwam. Dus toch een 5-persoons auto, dan kunnen mijn drie dochters toch achterin! Ook nog op zoek naar een origineel 3 spaaks sportstuur, in plaats van het grote, massieve standaard stuur.

De auto rijdt prima. Hij ligt niet zo strak op de weg als de S4 en de 325 cabrio (sportonderstel!), maar de wegligging is prima, en je voelt de grens goed aankomen. Er zit ergens een piepje rechtsachter, maar dat is niet storend. De auto moet wel boven de 3000 toeren getrokken worden voor spetterende prestaties, maar dat is me bekend bij deze auto. En bij rustig rijden onder de 2000 toeren is ook met deze auto een verbruik onder de 8 liter per 100 km mogelijk.

Technisch een paar dingetjes die opgepakt moeten worden: hij lekt wat olie (hopelijk oliepeilstokafdichtingsringetje) -inmiddels verholpen- en de dashboard unit (tellers) valt zo nu en dan een paar seconden uit -unit inmiddels vervangen-. Dat lijkt een zeldzaam probleem voor de 325i (ik zie er heel weinig over op internet), maar met de cabrio had ik het ook, en uiteindelijk ging de unit geheel kapot…

Ik zal niet zo heel veel in deze auto rijden, maar uiteraard zal ik weer over de ervaringen met deze auto op deze plek gaan schrijven.
Ondertussen misschien wel op zoek naar een M3 met heel weinig kilometers uit 94 of 95...

Enneh, weet iemand hoe ik de 325 cabrio naar de status "vorige auto" krijg bij de reviews?

Ringtool

  • 260.000 km

De auto voldoet nog steeds prima: Ik rijdt met plezier de prive kilometers in deze oude dame. En ook al is hij in orginele staat, ik spaar 'm niet: Hij heeft inmiddels Assen (2x), Zandvoort en Spa-Francorchamps gezien totdat ie tureluurs werd van de rondjes, maar hij gaf geen krimp!

Op Assen voldeed de auto zo goed, dat ik tijdens vrij rijden (www.vrijrijden punt nl) 2 sessies van 20 min per uur deed, ipv 1 sessie zoals ik met de cabrio deed. Omdat ie lichter is dan de cabrio, kunnen de remmen het veel beter aan.
Wel een setje nieuw remmen voor moeten monteren.

Vorige week dan op naar Spa-Francorchamp, waar dankzij skylimitevents de hele dag onbeperkt "getoerd" mocht worden. Na een verkenning besloten om van 13 tot 18 uur te rijden op het beroemde circuit. Man wat gaat die auto. Uiteraard veel 'aan de kant' voor echte monsters, maar het lukte -dankzij wat stuur cursussen- wél om een boxter, een oudere 911 en verschillende -zelfs geprepareerde(!) soortgenoten voorbij te gaan. En dat met een 99% standaard auto en -nu wel bijna versleten- straatbanden.

Uiteindelijk in die 5 uur 2 maal een kwartier stilgestaan om de auto te checken en wat rust te nemen. Geen krimp. Motor 100%, remmen iets meer ontzien om te warm te voorkomen. Ik denk dat ik meer ronden gemaakt heb dan menig sleutelaar op en naast het circuit. O ja, ook nog even stilgestaan toen de Ferarri Califiornia van het circuit getakeld moest worden (Total loss?)

Na deze fijne rondjes moesten wel de remblokjes weer vervangen worden, nu voor én achter. Gelijk een driespaaks stuur met hangen en wurgen gemonteerd. O ja, en een andere tellerunit gemonteerd, de orginele had het nu helemaal begeven. En toevallig stond de tellerstand nagenoeg hetzelfde: 260000km.

Nu op naar de volgende circuit bezoeken:
15 okt Assen?
19 okt Spa-Francorchamp, of
20 okt Zandvoort,of
26 okt Tacheny Mettet (B)
12 nov NÜRBURGRING!!
13 nov Zandvoort?
18 dec Zandvoort!

Ik ben benieuwd of de auto er noemenswaardige problemen mee heeft, tot zover geen enkel probleem!

Op naar een M3

  • 260.900 km

Vandaag gereden in twee M3's en een M5. Één van de M3 was wel erg mooi, dus.... deze wordt ingeruild, tenzij ik er een koper voor vind...

Verkocht

  • 261.800 km

Er is een koper gevonden!

Dus we nemen al weer snel afscheid van deze auto, alhoewel deze mij zeer goed beviel. En naast het veelvuldig vervangen van de remblokken (wat wil je als je uren op Spa en Zolder rondjes draait) was het weer een degelijk duitse BMW! Aanrader!

Als ik het goed begrijp gaat de auto de rest van zijn leven vooral dwars vooruit....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.