Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 3-serie

BMW 325td (1994)

Diesel met BMW-gevoel

1
BMW 325td (1994)
  • Autotest
3 januari 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
BMW en diesel zijn begrippen die ogenschijnlijk ver uit elkaar liggen. Maar dankzij de technische vooruitgang is die afstand sterk geslonken. Dat bewijst de snelle, economische BMW 325td.

Nog niet zolang geleden gaapte er een diepe kloof tussen BMW's sportieve reputatie en het slome taxi-imago van de dieselmotor. Zo heeft vooral de turbo (een door uitlaatgassen aangedreven compressor) een grotere verbetering gebracht. Een turbo zorgt voor meer vermogen en maakt de diesel bij hogere toerentallen veel levendiger. Die turbo voor automotoren is overigens te danken aan de recente ontwikkelingen van de benzinesector. Zo heeft de moderne diesel nog wel meer ontleend aan de benzinetechniek, zoals het gebruik van verbeterde materialen, nieuwe ideeën over verbrandingsruimten en elektronische injectiesystemen. Een van de resultaten van deze ontwikkeling is BMW's 2,5-liter zescilinder turbodiesel.
Zoals het een dieselmotor betaamt, levert hij vanaf stationair toerental een imponerende trekkracht, maar even indrukwekkend is het topvermogen van maar liefst 115 pk. En het allermooiste is wel dat je de soepele zespitter bijna niet hoort. Alleen bij koude start klinkt even het metaalachtige knikkergeluid, maar zodra de motor op temperatuur is, gedraagt hij zich uitermate beschaafd. In de 325td merk je bij stationair toerental hooguit dat er een vrij zware machine in het vooronder draait, en buiten de auto moet je bijna met je oor op de motorkap gaan liggen om te horen dat er een diesel aan het werk is. Natuurlijk is het ontbreken van een hoorbare dieselklop voor een deel te danken aan een uitgekiende motorophanging en een prima geluidsisolatie, maar ook de motor zelf is opvallend rustig.
Tijdens het rijden klinkt het diepe gebrom iets sterker, maar het wordt nooit hinderlijk.
Bij elk toerental, desnoods vanuit het diepste dal, trekt de motor opvallend soepel op en als de turbo bij zo'n 3000 toeren ongemerkt inkomt, gaat de diesel onverdroten door met accelereren.
Dat wil zeggen: tot de grens van omstreeks 5000 toeren die voor de meeste personen-diesels geldt. Het schakelmoment valt dus vroeger dan je gewend bent, maar ernstig is dat niet omdat de motor in de volgende versnelling weer net zo stevig doortrekt.

Rappe inhaalsprint

De tijden die BMW's turbodiesel op de klok zet, zijn dan ook niet kinderachtig. Ondanks zijn gewicht van ruim 1300 kilo trekt hij vanaf stilstand bijna even hard weg als een 318i en op de grote weg verloopt de inhaalsprint van 80 naar 120 km/h zelfs heel erg rap. Het verschil tussen '4' en '5' is daarbij gering: een duidelijk bewijs voor de grote soeplesse van de motor. Die elasticiteit verleidt je gemakkelijk tot een gezapig schakelgedrag: zelfs als het toerental tot 1500 daalt, is het nog steeds niet nodig om terug te schakelen.
Dankzij de trekkracht en het flinke vermogen stelt deze diesel ook de echte BMW-kenner niet gauw teleur. Natuurlijk mag je niet de prestaties van een 2,5-liter benzine-uitvoering verwachten, maar zoals gezegd is de 325td vergelijkbaar met een 318i en in het dagelijks gebruik zelfs met een 320i. Daarbij is het prettig dat de diesel een matige drinker is: een testverbruik van 1:11,4 is voor deze zo uitnodigend presterende auto heel netjes. Rustig kruisend met 120 km/h is zelfs een verbruik van 1:15 haalbaar, maar zó rustig is met een BMW geen eenvoudige opgave. Afgezien van zijn mooie motor verschilt de turbodiesel natuurlijk niet veel van zijn benzine-broeders. Dat betekent dat hij op zijn weggedrag, besturing en remmen (standaard met ABS) uitstekend scoort en dat ook het rij- en zitcomfort op het niveau liggen dat we van dit merk gewend zijn. Hetzelfde geldt voor de afwerking en inrichting van de auto. Een airbag voor de bestuurder is standaard.
In zijn totaliteit is de BMW 325td een verrassend levendige rij- en reisauto, die veel van de bekende dieselnadelen mist. Zijn prijs is weliswaar hoger dan die van een benzine-BMW, maar bij een flink jaarkilometrage rijdt de 325td aanzienlijk goedkoper dan de vergelijkbaar presterende 318i of 320i.

Signalement

Merk Bmw
Model 325td
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 31.742

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.498 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 4.800 tpm
Maximaal koppel 222 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.433 mm / 1.698 mm / 1.393 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.355 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 670 kg
Banden185/65HR15Prijzen
Topsnelheid 198 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 749
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 3-serie Compact 316i Executive Airco, NAP

    BMW 3-serie Compact 316i Executive Airco, NAP

    • 1998
    • 42.315 km

    € 4.944

    BMW 3-serie Cabrio 328i M-Pakket Clima|Cruis|PDC|TC|Volelektrdak Zwart

    BMW 3-serie Cabrio 328i M-Pakket Clima|Cruis|PDC|TC|Volelektrdak Zwart

    • 1997
    • 234.386 km

    € 12.950

    BMW 3-serie Cabrio 320i M-Pakket *Nieuw gespoten* Bijzonder mooi combinatie!

    BMW 3-serie Cabrio 320i M-Pakket *Nieuw gespoten* Bijzonder mooi combinatie!

    • 1994
    • 207.011 km

    € 7.450

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    3
    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    2
    • 8 april 2022
meer reviews
Op de rollenbank - BMW 328i

Op de rollenbank - BMW 328i

65

René Timmermans zorgt voor een primeur bij 'Op de Rollenbank'. Hij is de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    96
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden