Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 3-serie

BMW 318is (1996)

Gevestigde status

BMW 318is (1996)
  • Autotest
24 april 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De BMW 318is werd nog niet zo lang geleden voorzien van een nieuwe motor. De 1.9 zestienklepper uit de Z3 vond zijn weg naar de "gewone" 3-serie-modellen. Wij reden de sedan-uitvoering en genoten van vermogen Šn status.

BMW"s 318is is bij voorbaat een bijzondere telg van de 3-serie sedan. Want in Duitsland zelf is deze vierdeurs met de 1,9-liter zestienklepper/dubbelnokker mooi niet te koop! Alleen de Italiaanse en de Nederlandse BMW-dealers hebben een 318is-sedan in de showroom staan. Omdat die landen behoefte hadden aan wat nieuws binnen de 3-serie sedan. Want het model loopt al weer een tijdje mee. De motor zat al eerder in de Coup‚ en in de Compact: een 1,9-liter viercilinder van 140 paardekrachten. Ook de Z3 is uitgerust met zo"n motor.
De koets van de BMW gaat al weer een paar jaartjes mee, maar dat zie je er niet aan af: nog altijd een mooie auto. Niemand zet overigens een autoneus neer zoals BMW dat doet: fraai en indrukwekkend. De lichte - alleen optische - face-lift die net na deze test werd doorgevoerd, accentueert dat alleen maar.
Ook heeft de BMW een erg appetijtelijk interieur. Dat heeft verstrekkende gevolgen. Want door de meer dan uitstekende zit achter het stuur, heb je het gevoel dat je de BMW aantrekt. Als je dat hebt gedaan, blijkt dat alle wezenlijke bedieningselementen perfect onder handbereik zitten. Dan ga je rijden. En dan merk je dat je meer ‚‚n met de auto bent dan bij al zijn concurrenten. En dat is voor mensen die van autorijden houden, een plezierige (BMW-)eigenschap.
De BMW verwent met elektrisch verstelbare buitenspiegels en elektrisch bedienbare ramen vóór. Samengevat kunnen we stellen: ondanks de leeftijd van de 3-serie sedan kan die auto er van binnen en van buiten nog prima mee door.

De weg op

Hoogste tijd voor wat kilometers vreten. Want de 318is hoort niet thuis in de categorie stadsautootjes. De weg op! Daar maken we zowaar wat afknappers mee! Zijwindgevoeligheid is ook voor ons een lastige zaak om te beoordelen. Want we hebben nu eenmaal geen windkanon klaarstaan dat met een druk op de knop een windkrachtje 8 blaast precies op de zijkant van de testauto. We moeten het in dit geval doen met waarnemingen. Welnu: de 318is is zijwindgevoeliger dan je zou verwachten van zo"n dure auto. Verder viel ons het motorgebrom tegen juist bij die populaire snelheid van ongeveer 120 km/h. Als je harder gaat rijden, wordt het minder. Schoonheidsfoutje.
Maar we hebben ons natuurlijk ook kostelijk vermaakt. De motor is uitstekend bij de les, trekt goed in tussenacceleraties, maakt niet teveel lawaai, maar is ook niet superstil. De 318is is weliswaar niet superzuinig, maar ook geen zuipschuit.

Lekkere rij-auto

De BMW is een van de weinige achterwielaandrijvers in dit segment. Over die zijwindgevoeligheid hadden we het al. En in het interieur is de cardantunnel een praktisch nadeel. Maar er is ook een keerzijde. Het ontbreken van de aandrijfkrachten op de sturende wielen, maakt de BMW tot een lekker te manoeuvreren vierwieler. Daarmee bedoelen we: in gewoon huis-tuin-en-keuken-gebruik. Als het harder gaat in kort bochtenwerk dan komt de BMW gegarandeerd met zijn kofferbak naar buiten. Tegensturen, gas gedoseerd erop houden en het spul komt weer in het gareel. En in lange, doordraaiende bochten spoort de BMW als een tijger. Maar let op: op de grens reageert de auto anders, ingewikkelder dan een voorwielaandrijver. Gas los bij een achterwielslip en dus een te hoge bochtsnelheid kan resulteren in een heuse F1-pirouette. En met flink wat gas erbij idem dito. Schitterend en leerzaam om een keer mee te maken. Maar op plaatsen die daarvoor gelegenheid bieden. Niet op de openbare weg.
De instap naar de achterbank door de twee achterste portieren is niet optimaal. Je moet diep bukken om je hoofd niet te stoten. De laadopening voor de kofferbak is aan de krappe kant en qua liters inhoud niet reusachtig. Dat heeft overigens natuurlijk alles te maken met zijn achterbrug en achterwielophanging. Maar ach, gaan BMW-rijders wel eens met de tent op vakantie?
Standaard ABS, standaard airbag voor de bestuurder: de Duitse automaker doet zijn naam eer aan op veiligheidsgebied. Voor de rest gaat BMW met zijn meerprijs voor extra"s hard de kant op van Mercedes. Bijna vijf mille voor een automaat. En over de achterbank gesproken; als u die leuning in ongelijke delen wilt kunnen neerklappen: bijna 1000 gulden extra.

Signalement

Merk Bmw
Model 318is
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 27.204

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.895 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 180 Nm bij 4.300 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.433 mm / 1.698 mm / 1.393 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.235 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.475 kg / 650 kg
Banden205/60VR15Prijzen
Topsnelheid 213 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 12,4 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 649
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
BMW 318i Business Edition Plus (4D/8A)
€ 669
Stel samen ▸
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 3-serie E36 CABRIO 325i ORIGINEEL NEDERLANDS MET HARDTOP! APK 7-23 ✔️

    BMW 3-serie E36 CABRIO 325i ORIGINEEL NEDERLANDS MET HARDTOP! APK 7-23 ✔️

    • 1994
    • 147.175 km

    € 9.990

    BMW 316i Executive

    BMW 316i Executive

    • 1997
    • 299.567 km

    € 1.650

    BMW 3-serie Cabrio 325i Elek. dak, i.z.g.st. Airco, incl. historie

    BMW 3-serie Cabrio 325i Elek. dak, i.z.g.st. Airco, incl. historie

    • 1992
    • 135.924 km

    € 32.900

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: facelift

    496
    • 18 mei 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    2
    • 8 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Executive (2001)

    BMW 320d Executive (2001)

    6
    • 7 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 318i Cabrio Executive (1999)

    BMW 318i Cabrio Executive (1999)

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    9
    • 3 februari 2022
meer reviews
Op de rollenbank - BMW 328i

Op de rollenbank - BMW 328i

65

René Timmermans zorgt voor een primeur bij 'Op de Rollenbank'. Hij is de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    3
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    44
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    32
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift gelekt

    BMW 3-serie facelift gelekt

    62
    • 13 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    3
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    82
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    44
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden