BMW 320i (1995) #2

autoreview

BMW 320i (1995) #2

Signalement

Uitvoering320i
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst158.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Frans Duits

  • 151.000 km

Nee, liefde op het eerste gezicht was het niet met deze youngtimer. De klassieke lijnen van voorganger e30 ontberend, de tijdloosheid van opvolger e46 missend, valt de e36 een beetje tussen wal en schip. En toch zijn we nu 1,5 jaar en 13.000 km verder. Nog altijd is het op een bepaald level niet mijn auto, maar dat de Germaan aan me gegroeid is, kan ik niet langer ontkennen.

Super 5
Hij had grote kleine schoenen te vullen. Ik was verknocht aan mijn Renaultje 5 GTX uit ’88. Zoveel sympathie en karakter in een koekblik tref je zelden aan. Gezinsuitbreiding deed hem de das om. ‘Speelgoedauto’ klonk het al snel. Klinkt treffend voor een baby, maar ik begreep de hint. Binnen een week was m’n trouwe Franse vriend verkocht en moesten we (ja, dit keer we) op zoek naar een nieuwe vierwieler. Dat het weer een Fransoos moest worden stond 'vast', maar vrouwlief wilde graag een automaat en ik kon me niet voorstellen dat ze daar kaas van hadden gegeven in Frankrijk. Het zoekgebied werd verruimd en toen mijn broertje mij wees op een BMW 320iA uit ’95 met 138k op de klok, die van een inmiddels overleden oude baas was geweest, besloot ik mijn francofielenhart even opzij te zetten om te gaan rijden in ‘dat saaie, degelijke ding’. Zelden werden mijn verwachtingen zo overtroffen.

Smeuïg
Ik had al eerder een 6-pitter gereden, maar toch kreeg ik bij deze hernieuwde kennismaking weer kippenvel. Wat loopt zo’n blok toch smeuïg en soeverein. Stationair kalm en stil, bij accelereren diep en bij de les. Grootste verrassing was echter de 5-traps automaat: soepel, zacht en met voldoende scherpte pookte het 25 jaar oude mechaniek door de verzetten. Ik ken zat auto’s van 10, 20 jaar jonger die toch echt minder schakelen. Knap van die Duitsers. Ondanks kromme remschijven en brakke banden stelde het weggedrag niet teleur. Strak en solide, maar vooral onfrans. Even wennen dus, maar niet onplezierig. Het stuurgevoel is ook zoiets waar weinig moderne auto's aan kunnen tippen. Zuiver, met gevoel en vooral niet te zwaar. Hemels! Mindere dingen dan: de zitpositie vind ik niet tot in de puntjes instelbaar voor iemand van mijn lengte (1.95m) en de binnenruimte is voldoende maar ook niet meer dan dat. Op de achterbank zit je als volwassene bijv. ronduit beroerd. Daarnaast heeft de roestduivel nog niet erg huisgehouden, maar op de loer ligt hij (of zij…) zeker. Blijvend punt van zorg dus. Na een matige proefrit in een Laguna V6 automaat en een (veel) duurdere BMW e46 besloot ik m’n gevoel te volgen en de groene 320i te kopen. Vriendin blij, ik een beetje blij.

Onder de huid
Na aanschaf snel nieuwe banden en remmen gemonteerd
en dat bleek de euvels die ik tijdens de proefrit constateerde vrijwel volledig op te lossen. En toen kon het grote genieten beginnen. Al is de BMW vooral een gezinsauto en dus gebruiksobject. In woonplaats Amsterdam gebruiken we de auto eigenlijk niet vanwege z’n drinkgedrag (fietsen is gezond!), maar op de lange afstand (familiebezoekjes, vakanties) heeft de BMW zich voor mij inmiddels lang en breed bewezen. Koersvast en stil op de autobahn, lichtvoetig en scherp op binnenwegen. De 150 pk die de 6-pitter ophoest vind ik persoonlijk genoeg (kan dat?), al moet je ‘m flink in de toeren jagen om ze allemaal te laten galopperen. Kortom, typisch zo’n een auto die je met de kilometers meer gaat waarderen, een youngtimer die stiekem onder je huid gaat zitten. Zelfs het uiterlijk begin ik wat meer te appreciëren, maar dat komt misschien meer doordat je ze nog bar weinig ziet rijden in originele staat. Los daarvan is het tot op heden een betrouwbare auto gebleken met her en der wat kleine ouderdomskwaaltjes (stof op de deurpanelen begint los te laten, rubbers kraken wat met koud weer en natuurlijk roest).

Q1 2020 138.000: schijven en blokken rondom (Ate) + 4 nieuwe banden (Hankook)
Q3 2020 145.000: APK (geen adviespunten) + oliebeurtje
Q2 2021 151.000: rubber balg (preventief) + bougies (NGK)
Q3 2021 155.000: APK (geen adviespunten) + multiriem

Gemiddeld verbruik: 1 op 12 (rustige rijstijl, 75% snelweg)

Toch twijfel

  • 158.000 km

Precies 2 jaar hebben we de BMW nu in bezit en in die 24 maanden hebben we precies 20.000 km gereden. Precies dus: tijd voor een korte update.

Vlekkeloos
Allereerst hulde voor de betrouwbaarheid. De auto is krap 30 jaar oud maar heeft ons nog nooit laten staan, geeft altijd thuis. Soms hoor ik, rijdend door krappe straatjes, wat zachte maar toch opvallende bijgeluiden uit het onderstel (of differentieel?) komen, maar dat is alles. En de APK dan? Wederom vlekkeloos. Ook heb ik nog nooit olie hoeven bij te vullen; ondanks de leeftijd verbruikt en lekt de 6-pitter geen druppel. En nog altijd is het echt genieten (on)geblazen van de aandrijflijn, het sterke punt van deze 3-serie. Het verbruikt schommelt zo rond de 1 op 11, wat ik keurig vind, al is echt zuinig anders natuurlijk. Kortom, de machine verdient niets dan lof. Of toch?

Het kriebelt
Ja, dat kriebeltje heb ik al vanaf het begin. Het is nog altijd niet helemaal 'mijn auto'. En ik weet dat het anders kan, getuige mijn vorige auto, die guitige Renault 5. Misschien zit het toch in het feit dat ik meer van de Franse slag ben of misschien toch dat ietwat ielige uiterlijk wat me nooit heeft kunnen bekoren. Komt bij dat de roestduivel gestaag zijn territorium aan het uitbreiden is, daar zal wat aan moet gebeuren op termijn. En wat te denken van de veiligheid? Als kersverse vader wil je je kroost zo goed mogelijk beschermen tegen een zijwaartse klap met 2500 kilo accu-auto. De BMW e36 behaalde in 1995 met pijn en moeite 2 sterren bij de botsproef. Ach, misschien stel ik me ook wel aan. Belangrijker is eigenlijk het gebrek aan alternatieven. De vraag ‘Wat dan?’ stel ik mezelf dagelijks, al struinend op marktplaats. En ik weet het echt niet. Het schiet van Audi A2 naar BMW 525i en van Renault Laguna 3 naar Citroen XM. Ooit komt een dag dat ik toevallig wat tegen het lijf loop, vermoed ik. Maar tot dat moment rijden we rustig door met onze trouwe, Duitse loebas. Geen straf!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens