BMW 318 Ci (2002) - Op de Rollenbank
Mooie zescilinder niet te vinden, maar deze viercilinder levert net vermogen
27 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De eerste auto van Lars Gillis zou een Seat Leon worden. Toen de jacht eenmaal was geopend, richtte hij zijn vizier op BMW. En dan de 3-serie Coupé in het bijzonder. Na een paar teleurstellingen was het raak en kon de elektricien in opleiding naar huis met een twintig jaar oude E46 318 Ci.
“Er is genoeg te koop in de prijsklasse waarin ik zocht, en het liefst had ik een zescilinder gehad. Maar het lukt domweg niet om een mooie te vinden. Dan is het weer de roest, dan de slechte staat van onderhoud of de kilometerstand is extreem hoog. Een beetje sleutelen is echt niet erg en ik snap dat je voor weinig geld geen perfecte BMW kunt verwachten maar ik wilde de risico’s zo veel mogelijk beperken.”
Deze 318 is een 2.0
Het is best bijzonder dat Lars een 3-serie Coupé van 2002 vond met zo’n lage kilometerstand en dan ook nog eens met een bijna complete onderhoudshistorie van de BMW-dealer in het dashboardkastje. Natuurlijk valt er hier en daar wel iets aan te merken, dat kan haast niet anders. “In vergelijking met alles wat ik tot op dat moment had gezien en gereden, was dit echt de beste. En die motor valt niet tegen. Het mag dan een 318 zijn, er zit een tweeliter in, ontdekte ik. Eigenlijk had er al een grote spoiler achterop moeten zitten. Helaas is het spuiten mislukt, dat moet opnieuw gedaan worden. De belangrijkste aanpassing is de uitlaat: samen met een vriend heb ik de middendemper weggeslepen en er een achterdemper met klep onder gelast.”
Valvetronic: motor zonder gasklep
De viercilinder in deze BMW was nieuw in 2001 en is voorzien van Valvetronic. Het komt er eenvoudig gezegd op neer dat je met het gaspedaal niet een gasklep bedient, maar een stelmotor op de nokkenas. Daarmee regel je dan de mate van opening van de inlaatkleppen en dat resulteert in een motor die spontaner op het gas reageert. Om de ademhaling van de motor verder op te krikken, monteerde Lars een open luchtfilter. Natuurlijk mogen zwarte nieren en led-angel eyes niet ontbreken in het front, al moeten we even aan de draden rommelen om de kerstverlichting in de rechterkoplamp te activeren. Daar moet nog even een elektricien naar kijken! Meester gasgever Ghisbert rijdt de youngtimer naar binnen en zo te horen staat de uitlaat in de sportieve modus.
Smoorklep open of dicht maakt echt verschil
Lars: “Ja, zo klinkt hij een stuk beter en met de klep open heb je ook duidelijk meer vermogen. We reden laatst met een aanhanger van 1.400 kg door Duitsland en bergopwaarts zakte de snelheid snel. Met een druk op de knop vloog hij naar boven, het maakt dus écht wel verschil of die klep open of dicht is.” De meting bevestigt dat vermoeden. Maar misschien niet op een manier zoals Lars had verwacht. Ghisbert: “De demper die er nu onder zit, smoort de motor juist en dan levert hij veel minder vermogen en koppel. Pas als de klep open staat, kunnen de uitlaatgassen goed weg en meet ik iets meer dan de fabrieksopgave.” Gelukkig kunnen Lars, broer Niels en vader Henk er hartelijk om lachen. “Ik ben in ieder geval tevreden met het resultaat en die klep blijft voortaan altijd open.”
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 318Ci |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.300 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.488 mm / 1.757 mm / 1.369 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 680 kg |
Banden | 205/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 218 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 175 g/km |
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.