BMW 318 Ci (2002) - Op de Rollenbank

Mooie zescilinder niet te vinden, maar deze viercilinder levert net vermogen

27 reacties

Video
AutoWeek 8 2024
AutoWeek 8 2024

Je leest het in AutoWeek 8 2024

De eerste auto van Lars Gillis zou een Seat Leon worden. Toen de jacht eenmaal was geopend, richtte hij zijn vizier op BMW. En dan de 3-serie Coupé in het bijzonder. Na een paar teleurstellingen was het raak en kon de elektricien in opleiding naar huis met een twintig jaar oude E46 318 Ci.

“Er is genoeg te koop in de prijsklasse waarin ik zocht, en het liefst had ik een zescilinder gehad. Maar het lukt domweg niet om een mooie te vinden. Dan is het weer de roest, dan de slechte staat van onderhoud of de kilometerstand is extreem hoog. Een beetje sleutelen is echt niet erg en ik snap dat je voor weinig geld geen perfecte BMW kunt verwachten maar ik wilde de risico’s zo veel mogelijk beperken.”

Deze 318 is een 2.0

Het is best bijzonder dat Lars een 3-serie Coupé van 2002 vond met zo’n lage kilometerstand en dan ook nog eens met een bijna complete onderhoudshistorie van de BMW-dealer in het dashboardkastje. Natuurlijk valt er hier en daar wel iets aan te merken, dat kan haast niet anders. “In vergelijking met alles wat ik tot op dat moment had gezien en gereden, was dit echt de beste. En die motor valt niet tegen. Het mag dan een 318 zijn, er zit een tweeliter in, ontdekte ik. Eigenlijk had er al een grote spoiler achterop moeten zitten. Helaas is het spuiten mislukt, dat moet opnieuw gedaan worden. De belangrijkste aanpassing is de uitlaat: samen met een vriend heb ik de middendemper weggeslepen en er een achterdemper met klep onder gelast.”

Valvetronic: motor zonder gasklep

De viercilinder in deze BMW was nieuw in 2001 en is voorzien van Valvetronic. Het komt er eenvoudig gezegd op neer dat je met het gaspedaal niet een gasklep bedient, maar een stelmotor op de nokkenas. Daarmee regel je dan de mate van opening van de inlaatkleppen en dat resulteert in een motor die spontaner op het gas reageert. Om de ademhaling van de motor verder op te krikken, monteerde Lars een open luchtfilter. Natuurlijk mogen zwarte nieren en led-angel eyes niet ontbreken in het front, al moeten we even aan de draden rommelen om de kerstverlichting in de rechterkoplamp te activeren. Daar moet nog even een elektricien naar kijken! Meester gasgever Ghisbert rijdt de youngtimer naar binnen en zo te horen staat de uitlaat in de sportieve modus.

Smoorklep open of dicht maakt echt verschil

Lars: “Ja, zo klinkt hij een stuk beter en met de klep open heb je ook duidelijk meer vermogen. We reden laatst met een aanhanger van 1.400 kg door Duitsland en bergopwaarts zakte de snelheid snel. Met een druk op de knop vloog hij naar boven, het maakt dus écht wel verschil of die klep open of dicht is.” De meting bevestigt dat vermoeden. Maar misschien niet op een manier zoals Lars had verwacht. Ghisbert: “De demper die er nu onder zit, smoort de motor juist en dan levert hij veel minder vermogen en koppel. Pas als de klep open staat, kunnen de uitlaatgassen goed weg en meet ik iets meer dan de fabrieksopgave.” Gelukkig kunnen Lars, broer Niels en vader Henk er hartelijk om lachen. “Ik ben in ieder geval tevreden met het resultaat en die klep blijft voortaan altijd open.”

Signalement

Merk Bmw
Model 318Ci
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.300

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 105 kW / 143 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.488 mm / 1.757 mm / 1.369 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.285 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 680 kg
Banden205/55VR16Prijzen
Topsnelheid 218 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 175 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum