BMW 3-serie Touring en ActiveHybrid 3

Voor de vorm

BMW ActiveHybrid 3
BMW ActiveHybrid 3BMW ActiveHybrid 3BMW 328i TouringBMW 328i TouringBMW 328i TouringBMW 328i TouringBMW 3-serie Touring
AutoWeek 30 2012
AutoWeek 30 2012

Je leest het in AutoWeek 30 2012

Bij BMW worden de modellen momenteel in hoog tempo ontwikkeld, zodat het gamma van de 3-serie nu opeens twee nieuwe varianten telt. Naast de voor de hand liggende Touring komt er ook een hybride 3-serie.

Volgens BMW kun je met de ActiveHybrid 3 het beste van twee werelden combineren: veel vermogen en een laag verbruik. De hybride 3-serie moet met 5,9 liter per 100 kilometer toekunnen, terwijl het gecombineerde vermogen van deze hybride beul op 340 pk ligt. Verantwoordelijk voor die mooie cijfers is de hybride aandrijflijn bestaande uit de bekende, geblazen 3,0-liter zes-in-lijn met 306 pk en een 55 pk sterke elektromotor. In wezen is dit dezelfde aandrijflijn die ook in de ActiveHybrid 5 te vinden is, maar de implementatie is in de 3-serie wezenlijk anders. In het geval van de 5-serie is de aandrijflijn pas in een relatief laat stadium pasklaar gemaakt. Daardoor bevindt het accupakket zich tussen de achterbak en de achterbank en dat slokt ruimte op en is ongunstig voor het zwaartepunt. Bij de 3-serie heeft men vanaf het begin rekening gehouden met de komst van een hybride aandrijflijn, waardoor het accupakket weggewerkt kon worden in de kofferbak. Daardoor verlies je weliswaar nog steeds 90 liter bagageruimte ten opzichte van een gewone 3-serie sedan, maar houd je een nuttige ruimte over én kan je de achterbank neerklappen.

De reden dat BMW ervoor kiest om het accupakket achterin te plaatsen heeft te maken met de verdeling van het gewicht, waardoor die bijna gelijk is over de voor- en achteras. Belangrijk, want een goede verdeling van het gewicht zorgt voor het voor BMW zo belangrijke, dynamische weggedrag. Op de bochtige wegen rondom München voelt de ActiveHybrid 3 dan ook zeker en vertrouwenwekkend. Nooit heb je het idee dat de extra 135 kilo die de hybride weegt in de weg zit.

Bliksemsnel

BMW kiest er nadrukkelijk voor om hun hybrides hoog in de markt te zetten en de kracht van de toegevoegde elektromotor zo veel mogelijk uit te buiten. Het gevolg is dat de ActiveHybrid 3 sneller naar de 100 km/h sprint dan de 335i waarop 'ie gebaseerd is. Tijdens tussenacceleraties profiteer je eveneens van het onmiddellijk beschikbare koppel van de elektromotor, de hybride 3-serie blijkt onder alle omstandigheden bliksemsnel. Iets wat ook op conto komt van de alerte achttraps automaat die, zeker in Sport stand, maar wat graag een trapje, of twee, terug wil schakelen.

Aan de andere kant kan de elektromotor ook dienen als vervanging van de verbrandingsmotor, met een volgeladen accupakket is het mogelijk om zo'n 3,5 kilometer volledig elektrisch af te leggen. Dan moet je wel rustig met het gaspedaal omspringen en niet harder rijden dan 75 kilometer per uur. Daarnaast heeft de ActiveHybrid een zogenoemde Coasting Mode, dat wil zeggen dat de verbrandingsmotor niet alleen afslaat voor het stoplicht, maar ook bij gas los uitgeschakeld en ontkoppeld kan worden. Uitrollen gaat dan volledig stil en zonder uitstoot, maar ook zonder enig remmend vermogen van de motor. Voor maximaal resultaat moet je verder vooruit kijken dan je gewend bent want . Geef je weer gas, dan wordt de verbrandingsmotor weer aangezwengeld en aangekoppeld, allemaal in een oogwenk. In de praktijk merk je er niets van als de auto de verbinding tussen motor en wielen verbreekt en alleen als je heel goed oplet kun je het aankoppelen voelen.

Al deze ingrepen zouden ervoor moeten zorgen dat de ActiveHybrid 3 19,6 kilometer ver kan komen op een liter brandstof. In de, heuvelachtige, omgeving van München scoren we volgens de boordcomputer echter rond de 1 op 14 als we echt met een ei onder het gaspedaal rijden. Op de vlakke Nederlandse wegen zal die score naar verwachting met een uiterst voorzichtige rijstijl nog iets beter kunnen, maar 1 op 19,6 is moeilijk haalbaar. Bovendien vergt de ActiveHybrid3 een flinke investering en door z'n uitstoot van 139 gram is er geen fiscaal voordeel. Het lijkt er dus op de de ActiveHybrid 3 er in ons land vooral voor de vorm zal zijn.

Geen pakezel

Eveneens voor de vorm, maar dan letterlijk, is de nieuwe 3-serie Touring waar we ook mee konden rijden. Dat blijft in goede BMW-traditie vooral een lifestyle-stationwagon en is dus niet een echte pakezel. Met 495 liter biedt de 3-serie Touring desondanks net wat meer laadruimte dan de Audi A4 Avant en de Mercedes-Benz C-klasse Estate. Wat je daar in de praktijk van merkt? Weinig, maar BMW kan wel roepen dat ze de ruimste stationwagon in het segment aanbieden. Ten opzichte van z'n voorganger is er bovendien 17 millimeter meer ruimte voor de knieën, waardoor volwassenen nu ook fatsoenlijk achterin kunnen zitten.

Om het praktische karakter van de Touring nog eens onderstrepen krijg je bovendien handige voorzieningen standaard. Voorbeelden zijn een elektrisch bedienbare achterklep en een in drie delen neerklapbare achterbank, en een skiluik behoort tot de standaarduitrusting. Optioneel levert BMW een sensor onder de achterbumper, waarmee de achterklep met een voetveeg tot openen kan worden gebracht.

Ten opzichte van de vorige Touring is de wielbasis met 50 millimeter toegenomen. Daarnaast is de vering in verhouding met de sedan van de achteras iets steviger om extra laadvermogen te kunnen bieden. Onderweg merk je daar niks van, op dynamisch vlak hoeft de Touring eigenlijk niets toe te geven op de sedan. Op een bochtige weg blijft de 3-serie dan ook een feest om mee te sturen en kun je je ook met de Touring goed vermaken. Optioneel is het adaptieve onderstel dat een duidelijk verschil biedt tussen de verschillende standen. In Comfort is de auto lichter te besturen en richels worden minder nadrukkelijk doorgegeven, terwijl de auto in Sport merkbaar strakker wordt.

Als de Touring 22 september bij de dealers staat kunnen klanten kiezen uit twee dieselmotoren, 320d en 330d, en één benzinemotor, de 328i, die overigens per direct te bestellen zijn. Met die laatste kunnen wij bij de introductie rijden en zoals we eerder al concludeerden is dit een buitengewoon prettige motor. Al bij 1.250 toeren per minuut is de trekkracht van de viercilinder volledig beschikbaar, waardoor de 8-traps automaat het toerental zonder problemen erg laag kan houden. Met 245 pk kan de 328i bovendien desgewenst erg grote stappen zetten terwijl 'ie, op papier althans, 100 kilometer van kan komen met 6,8 liter benzine.

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum