BMW 218i Active Tourer High Executive (2014)
Beierse verrassing in MPV-verpakking
Na de verschillende cross-overs en SUV's van BMW kijk je van de MPV-achtige carrosserie niet eens heel erg op. Maar als deze 2-serie dan ook nog eens voorwielaandrijving blijkt te hebben in plaats van de merktypische achterwielaandrijving, sta je wel even raar te kijken. Om nog maar te zwijgen van de dwarsgeplaatste driecilindermotor voorin.
De 218i Active Tourer is BMW's antwoord op compacte, praktische ruimteauto's als de Mercedes B-klasse, de Volkswagen Golf Sportsvan en de Ford C-Max.
Als bestuurder zit je hoog en het stuur komt ver naar je toe. Aan de stijl van het dashboard, de iDrive-knop, de mooie materialen en de goede afwerking zie je dat je in een BMW zit. Maar door de hoge zitpositie en de compacte afmetingen waan je je weer in een auto van een ander merk. Een extra ruitje tussen de A-stijl en het portier versterkt het ruimtewagengevoel, maar de portierstijl is wel erg dik. Je moet goed opletten dat daar geen fietser of voetganger achter schuilgaat. Achterpassagiers beschikken over veel hoofdruimte en voldoende beenruimte. Toch is de Active Tourer niet de meest riante MPV in zijn klasse.
De testauto is een 218i, voorzien van een 1,5-liter driecilinder turbomotor met 136 pk. Die driepitter trekt over de hele linie prima, ondanks de lange overbrengingen van de handgeschakelde zesbak. Laat je de 218i uitrollen voor het verkeerslicht en komt de toerenteller in de buurt van het stationair toerental, dan trekt er een siddering door de aandrijflijn. Om dit te voorkomen moet je de koppeling voor je gevoel wat vroegtijdig intrappen. De versnellingsbak laat zich erg fijn schakelen. Je voelt heel goed wat er in het tandwielstelsel gebeurt, zonder dat de bediening zwaar gaat. Hoewel de auto dus een compacte driecilindermotor heeft, is het geen zuinigheidswonder. Gemiddeld komen we op 1 liter benzine slechts 12,5 kilometer ver.
Rijden doet deze 2-serie zoals je van een BMW mag verwachten; hij reageert direct op het stuur en houdt erg van bochten, ondanks het MPV-concept en de voorwielaandrijving.
De prijslijst van de 218i Active Tourer begint bij € 28.900. Daarmee is het een dure auto, zeker als je hem ook nog eens gaat aankleden. Deze uitvoering beschikt over het High Executive-pakket van € 5.996. Dat omvat onder meer leren stoelen, het meest uitgebreide navigatiesysteem en ledlampen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Een bijzondere stap van BMW, deze Active Tourer, die overigens goed past in de al langer bestaande trend waarin automerken elk marktsegment willen afdekken. Het is een aangenaam rijdende MPV, maar qua ruimte en praktische bruikbaarheid verlegt hij geen grenzen.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Je wilt gewoon hoog zitten maar zoekt geen SUV? Check dan deze occasions
Prijzen van nieuwe dieselversies voor X1, X2 én 2-serie Active Tourer
BMW 225e xDrive Active Tourer - Afscheid duurtest
Maarten vindt nieuwe EV met grote range nog te duur en is fan van plug-in hybride
Hoe BMW de 2-serie Active Tourer overbodig maakt én in leven houdt naast de X1
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (60) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.