BMW 2-serie Cabrio
De zon achterna
- Roy Kleijwegt
- Eerste rijtest
Het hernoemen van de 1-serie coupé en cabriolet tot 2-serie is uiteraard vooral een marketingtechnische zet, maar in tegenstelling tot bij de omzetting van 3- naar 4-serie is de auto nu daadwerkelijk fors gegroeid. De 2-serie cabriolet is maar liefst 7,2 centimeter langer dan de 1-serie cabrio was, en dat is echt een zeer forse toename. De wielbasis groeide met krap de helft daarvan, en de auto werd ook 26 centimeter breder. En nog voor we een meter gereden hebben is dus duidelijk dat het grootste pijnpunt van zijn voorganger voor een deel verholpen is. Die was zo krap dat ze achterbank enkel diende als plek voor boodschappen en de paraplu. Nu kunnen er zomaar mensen plaatsnemen, al is het nog altijd een krappe bedoening.
De toegenomen lengte heeft verder als voordeel dat de proporties van de auto veel beter zijn. Zowel met het dak open als gesloten ziet deze 2-serie er oneindig veel beter uit dan zijn voorganger en is er zelfs een vleugje 4-serie in te herkennen. Het stoffen dak betekent ook dat de bagageruimte niet compleet verdwijnt als je met het dak open rijdt: je levert dan 55 liter in op de 335 liter die je hebt met het dak dicht.
Heel bekend
Het interieur kent geen verrassing voor hen die de 1-serie al kennen. Relatief eenvoudige tellers en een zeer opgeruimde middenconsole dankzij het iDrive-systeem in de middentunnel. Ons testmodel was (zoals altijd) overdadig uitgevoerd met prachtige leer en dik stuur, maar het camoufleert niet dat BMW's kleinste model qua materiaalgebruik iets rustiger aandoet dan zijn duurdere broers. Zo het is plastic van de deurvakken wel erg scherp en dun, bovendien is her en der wel een kiertje te vinden, vooral op plekken die niet meteen in het oog springen. De zitpositie is als vanouds uitstekend, bovendien zit je met het windscherm omhoog heel goed uit de wind, waardoor open rijden weinig nadelen heeft zolang het niet vriest of hard regent. Bovendien kan bij een plotselinge hoosbui het dak rijdend gesloten (en weer geopend) worden tot een snelheid van 50 km/h.
Het motorenaanbod begint bij de lancering met een, 220i en een 220d diesel, met respectievelijk 184 en 190 pk. Later volgt daar in ieder geval nog een 218i onder . Wij gingen op pad met de 228i, die dezelfde 2.0 turbomotor heeft als de 220i, maar dan met 245 pk. Een geweldig mooi en soepel blok, dat de oude zes-in-lijn op het geluid na doet vergeten. Ook omdat het samenspel met de achttrapsautomaat meer dan uitstekend is. In Nederland zal de 220i evenwel meer dan voldoende zijn. Mensen die ook met het dak open meer mikken op snelle bochten dan op cruisen kunnen zich altijd nog uitleven met een M-pakket met sportonderstel –waarmee de auto 10 millimeter wordt verlaagd. Ze kunnen ook kiezen voor de dikke (en dure) M235i, met de zes-in turbomotor. Dit is een model uit de nieuwe M-performancelijn; een echte M2 zal niet in cabriovorm verschijnen.
Rijden
Het rijden is prettig en vooral relatief comfortabel. BMW maakt al sinds de lancering van de huidige 7-serie in 2008 zijn range over de hele linie duidelijk comfortabeler dan voorheen, en als er nu één auto is die daar behoefte aan had, was het de 1-serie wel. De 2-serie is evenwel nog altijd een dynamische auto, waarbij gebrek aan scherpte pas gaat opvallen als je extreem met de auto gaat hoeken. Daarmee schuift hij duidelijk meer naar het middengebied, waar de vorig jaar gelanceerde Audi A3 cabriolet de BMW opwacht. Dit is zonder twijfel een goede strategie omdat het bonkige van de 1-serie volledig verdwenen is terwijl het sturen nog altijd erg prettig gaat. De stijfheid van de koets is buitengewoon, het slappe gedrag dat bij cabrio's op de loer ligt is in de 2-serie niet te bekennen.
Het enige echte nadeel van de auto wordt daarmee al snel zijn prijskaartje. De vanafprijs van de 220i is een goede € 41.900, en de ervaring leert dat daar nog wel een paar duizend euro bij mag voordat je je auto zo hebt aangekleed dat hij naar wens is. Nu is dat voor de meest direct concurrent niet anders, maar voor wie het merklabel en achterwielaandrijving niet zo belangrijk is moet voor de grap toch even een offerte voor een afgeladen Opel Cascada laten maken. BMW-fans die dat vloeken in de kerk vinden kunnen over hun eigen merk gerust zijn: de 2-serie cabrio is een uitstekende auto geworden.
PRIVATE LEASE BMW 2-serie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 220 Cabriolet - Audi A3 Cabriolet
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Test: Opel Grandland 1.6 Turbo Plug-in Hybrid - Is deeltijdstekkeren een goed idee?
Test: Hyundai Ioniq 9 - op elke zitrij zit je ruim, groter dan Kia EV9 en zeer comfortabel
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.