AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Blits Bezit: Maserati Ghibli

60 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Het modellengamma van Maserati is tegenwoordig een stuk overzichtelijker dan eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Want de Ghibli van Marcel van Eck is feitelijk een tweedeursversie van de Biturbo. Maar eigenlijk ook een Shamal met een andere naam. Snapt u het nog? Maakt ook niet uit, de donkerblauwe Italiaanse van Marcel is er niet minder fraai om!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (60) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Benzai
Benzai
  • 0
Prachtige auto!!! Toen was Maserati nog een echt merk... Die achterlichten compleet rood.... Echt een mega mooie auto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heerlijk zo'n 2.0 v6 twin turbo met het vermogen waar bmw (335i) nu een drie liter blok met twin turbo voor nodig heeft.
Oude techniek misschien toch beter?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Helaas wat anoniem (voor de leek).. Maar desalniettemin een prachtexemplaar! Ziet er schitterend uit en het model blijft prachtig.. Tijdloos
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een mooie auto inderdaad, het exterieur is inderdaad geen feest maar het interieur is toch prachtig!
alleen de blik onder de motorkap maakt alles goed.

@quattroporte,
Dit blok is natuurlijk niet zomaar een blok (4 nokkenassen!) maar ik denk dat het verbruik van deze wagen aanzienlijk hoger ligt dan een 335i. En dat vind ik toch wel een teken van voorruit gang.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@quattroporte:

Dat van die 335i klopt, deze is echter wel wat onderhoudsvriendelijker!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Shamal was toch een 8 cilinder en de Ghiibili een 6?
Anoniem
Anoniem
  • 0
achterkant mooi, intriuur MEER dan mooi!, voorkant lelijk
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prachtig!! De shamal was toch even dikker als deze hoor. Shamal en kariff vond ik waanzinnig maar de "gewone" biturbo is ook fantastisch. Proficiat met deze bak en je goede smaak!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Antoontje

4 nokkenassen is ernstig normaal voor een DOHC V6 Maar voor die tijd zeker netjes

Uiterlijk... komt dat van volvo ofzo?

Interieur, ernstig netjes!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja sorry hoor, maar de filmpjes bij autoweek zijn alleen af te spelen met explorer. Ik gebruik voornamelijk google chrome en iedere keer kapt het filmpje ermee! Beetje vervelend!

OT: Blijft een schitterende auto die ghibli, echt DE mooiste maserati van die tijd!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik gebruik altijd firefox, nooit problemen met afspelen..


Dit vind ik voor z'n geboortejaar een hele mooie Maserati, interieur z'n tijd vooruit, exterieur moet je van houden..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Shamal had bij mijn weten een ingekort chassis ( net als de Karif ), en een Biturbo was in den beginne een 2 deurs, waar later een 4 deurs van gekomen is ( en die heeft alleen 420, 425 of 4.24 geheten nooit Biturbo ). Huiswerk doen s.v.p. Autoweek!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prachtige bak, netjes zeker voor dat geld... Ik vind de kosten nog best meevallen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als je echt zo'n lieverhebber bent,

waarom valt mij dit dan op:
- veel steenslag,
- bestuurder zit met zijn hoofdtegen het dak.

De 'echte' snelheid zie je niet in dit filmpje. Een keer een oprit oprijden, met een camera op de teller? ik wil het turbo metertje wel eens zien bewegen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Blasterxp

Volgens mij ben jij hier de lieverhebber...
hallo zeg
hallo zeg
  • 0
mooie auto, Maserati heb ik ook altijd leuk gevonden, zeker gezien het tweedehands prijsniveau een koopje
Anoniem
Anoniem
  • 0
Erg blits bezit, en mooi filmpje...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie oto zeg. Waarom zegt men niet gewoon auto? A U spreekt men toch niet uit als O. Heb ik nooit geleerd in ieder geval. Verder mooi exemplaar.
Anoniem
Anoniem
  • 0
goh stopt er alweer mee! Nu denk ik al zo'n 6 filmpjes (niet) bekeken die onderweg stopten..

niets werkt, ik ga geen ingewikkelde programmatjes installeren. Normaal heb ik geen problemen, hier soms dus wél
heb ik te weinig virtueel geheugen ofzo?

Mooie auto. van binnen, onder de motorkap en ook van buiten. Alleen heb ik toch liever Ferrari of Lamborghini
Anoniem
Anoniem
  • 0
'rijdt als een ferrari' Yea right...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Echt een fantastisch mooie auto (bijna zo mooi als de Quattroporte met die schuine wielkast achter .
Maar de vergelijking met Ferrari en Lamborghini gaat echt mank!

P.S. Als opvolger adviseer ik een 3200GT
Nico94
Nico94
  • 0
Filmpje doet het niet!! :'(
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie liefhebbersauto maar je loopt vaak compleet stuk op onderhoud en bouwkwaliteit. Waren niet al te best in elkaar geschroefd maar blijft een mooie vorm hebben. Prachtig dat ze nog op de weg zijn deze klassiekers.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Schitterende auto, lijkt me altijd nog eens mooi om een Maserati te hebben
maar nieuwer dan deze hoeft van mij niet
Een QP uit die tijd is ook erg mooi
Anoniem
Anoniem
  • 0
Geweldige wagen. Niet opvallend uiterlijk is naar mijn mening een pluspunt!
RoelBrabo69
RoelBrabo69
  • 0
Lastig is een nieuwe voorruit. Kende een eigenaar van een Quattroporte ergens uit '99 en die ruit moest na een week of wat uit Italië komen, nergens hier te krijgen of bestellen. Dure hobby dan, maar regulier onderhoud zonder gedoe zal zeker betaalbaar zijn. Prachtauto ook en weer eens wat anders, neem wel aan dat meneer en een auto bij heeft voor 'door de weeks'?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Geweldige wagen!! heb zelf het geluk gehad ooit eens met een 224 mee te mogen rijden. Helaas had ik toen nog geen rijbewijs. Maar de sensatie was nog steeds geweldig. Het waren en zijn opnieuw prachtwagens die maserati's!! Super!!
Gilton
Gilton
  • 0
Leuk om te zien dat Autoweek ook eens aandacht geeft aan klassiekers. Misschien moeten jullie dat eens vaker doen. Aandacht aan klassiekers/Youngtimers schenken. Wat mij betreft wekelijks. Dit blad heet toch niet voor niks "Autoweek".
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Old School: De opvolger is een Spyder uit 2003. Zoonlief heeft een topic op het forum.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zeker mooi en eigenzinnige auto. Heb zelf ook naar een gezocht en zelfs nog eentje bezocht hier in de buurt.
Alleen afgehaakt door zoals hier gezegd, het onderhoud en reperaties.
Staan bekend als de bi-PLOF en ze hebben toch ook wel beetje last van roest.
Jammer want anders had ik zonder twijfel ook deze auto gereden.
nielswrx
nielswrx
  • 0
Erg leuk dit filmpje, zeker als je deze passie met je zoon deelt. De naam Ghibli is natuurlijk een méérwaarde, die echte klassieker waar nog steeds mee geracet wordt!
Succes met je Maserati, ik weet dat er erg veel autoliefhebbers zijn die óók deze auto ambiëren!
MvM
MvM
  • 0
De 2.0 liter versies van de Maseratie waren vooral bedoeld voor de Italiaanse markt in verband met de belasting aldaar op motorINHOUD. Dan was een 2.0 liter blok goedkoper dan de grote blokken die voor de export bedoeld waren.

Met deze oudere Maserati's moet je zeer goed opletten voordat je er een koopt. De meeste exemplaren hebben of krijgen bijna allemaal problemen met de turbo's. Net voor niets staat er bij advertenties van deze auto vaak specifiek vermeld dat die vervangen of gereviseerd zijn. Verder kennen deze modellen de gebruikelijke kleine probleempjes die zoveel auto's uit dat land hebben.
Het is dus vooral zoeken naar een exemplaar dat goed en met de nodige liefde en/of zorg is onderhouden. Niet alleen qua techniek maar ook wat betreft het interieur.
Lukt je dat, heb je er natuurljk wel een schitterende understatement auto mee.
Xu Bario
Xu Bario
  • 0
Ik heb zelf een Ghibli 5 jaar lang als dagelijkse wagen gebruikt en ik kan alleen maar zeggen dat me dat zeer goed meegevallen is. Bloedsnel, comfortabel en relatief goed te onderhouden. Ik heb hem nog altijd, maar gebruik hem nu enkel voor plezierritjes. Het is echt één van de meest onderschatte wagens van de jaren negentig.
Dracae
Dracae
  • 0
Een van mijn favoriete auto's aller tijden, ik heb een voorkeur voor dit soort design!
MTU MarinePower
MTU MarinePower
  • 0
Ik vind ook een mooie auto.
Helaas - zoals eerder hier gezegd - is de bouw kwaliteit en betrouwbaarheid niet echt om over naar huis te schrijven van deze wagens. Een kennis van me heeft er twee gehad.

Zoals dit filmpje helemaal aan begin ook al aantoont, gaat het starten alleen al dit exemplaar niet goed af..
Vreemd idd ook als het een liefhebber is, zou dit dus gewoon tip top in orde moeten zijn.
Doe dan wat aan onsteking, of zet er goede bougies in of wat het probleem ook mag zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Autoweek, stop a.u.b met die irritante ford reclame. Al maanden lang, bij elk filmpje. Ik weet nu wel dat ford zo geweldig bezig is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze Maserati vind ik niet mooi... zie er niks bijzonders aan 't kan van de voor- en zijkant gezien ook een Lancia Delta zijn uit de eighties... 'tis qua aankoopbedrag wel een hele goedkope supercar... maar dat zal een reden hebben... In het filmpje geeft 'ie steeds aan dat die ingetogener is en noemt hij steeds Ferrari... als Italiaanse autofan wil 'ie volgens mij toch eigenlijk liever die... ;-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
vette bak man.

voral de binnenkant met al dat leer en hout :P
Anoniem
Anoniem
  • 0
woudam ik ben het helemaal eens met jou..

dtop met die reclame
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een lekk're vierkante bak in de geest van de Alfa 75 en 155. Mooi. Mannelijk. Zonder poespas. Achterkant helaas een lelijke afterthought.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Blijft een mooie, nette auto. Als ik me echter niet vergis ook een beetje onbetrouwbaar maar daar heb je liefhebbers voor.

@Quattroporte: de 35i vergelijken met dit blok is appels met peren vergelijken. Je hebt geen 2 of 3 liter voor 300pk nodig. De eigenschappen van de 35i zullen veel beter zijn dan die van dit oude blok (turbogat, max koppel etc etc). Leg echter een 35i blok in een maserati en de hele charme van deze auto's is weg, kortom perfecte motor voor dit oudje.
gasser
gasser
  • 0
Als het een Cadillac was werd ie hier tot de grond toe afgebrand met dit design en afwerkingsniveau. Zal ik niet doen. Leuke en betaalbare auto voor wie een echt wat aparts wil en voor een betaalbaar bedrag. Niet teveel mee rijden, anders gaat hij alsnog veel centjes kosten...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ gasser: er zit wat in in wat je zegt maar de charme van Maserati is dat ze voor die tijd brute motoren in een middenklasser legden en relatief schaars zijn....daarbij komt de made in italy magie ook al is dat iets van tussen de oren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prachtwagen en wát een geluid!!!!
Bofkont
Bofkont
  • 0
Echt een schitterende wagen, alleen zeer onderhoudsgevoellig en een wagen die je zeer goed moet warm rijden.
Ook moet je echt een specialist voor zoiets hebben, dit zijn geen standaard blokken.
Deze wagen is bloedsnel met zijn 2 turbo's zeker gezien dat hij uit 1992 komt, gewoon prestaties van een BMW E46 M3 en in de tussensprints nog sneller. Verbruik is er ook naar.

Een BMW 335i is inderdaad wat gunstiger in het verbruik zal mischien ietsje sneller zijn en beter rijden, mag het ook gezien het bouwjaar.
Maar de sensatie die deze maserati geeft zal je niet vinden bij BMW.
Potze
Potze
  • 0
@ Pulse, je kunt ook Safari of Firefox gebruiken doet het altijd ;-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn zegen heb je
Geweldige auto
Klassieke schoonheid en topprestaties
Echt schitterend
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk om zon fan te zien prate n over zijn auto. ik heb hem in autoweek gelezen. Prachtige wagen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik wordt een beetje *&%$# van die reclames...las je 'm de 2de keer wil zien krijg je het weer te zien...pfff
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie car, maar van opzij wn van achteren lijkt hij eigenlijk wel erg veel op een Fiat Croma.....
Anoniem
Anoniem
  • 0
en dat is dus een compliment , een mooie car lees ik. en dat kan ik alleen maar beamen . De Shamal is enkel de overtreffende trap maar ook van een ander orde.
Mooie hobby !
Icsunove
Icsunove
  • 0
Drum Hero: je hebt er geen bal van begrepen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
quattroporte@ oude techniek beter? jij hebt duidelijk weinig ervaring met de turbo's van deze reeks maserati's!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Geweldige "wolf in schaapskleren!"
Anoniem
Anoniem
  • 0
Schitterende auto maar je moet er alleen niet in rijden !!!!!. Maat van me had er een en ging werkelijk alles aan kapot...... 2 keer motor gereserveerd toen was hij het wel zat.........
Anoniem
Anoniem
  • 0
Net eens even in een Italiaans prijslijstje gekeken, 6.2009 Ruoto Classicche, die Shamal is er alleen met een 3217 cc motor, kost € 30.000. Van het nieuwere Maserati spul is alleen de Bora een uitschieter met een prijs van € 70.000, de rest is spotgoedkoop.
Maar je kunt ook al Ferrari rijden vanaf € 13.000 in een Mondial, als die 4 kleppen heeft kost dat € 2.000 meer.
Bij Ferrari zijn echt extreme prijsverschillen want een 288 GTO uit dezelfde tijd doet opeens € 250.000, daar heb je dan ook bijna 4 Testa Rossa's voor. Die 288 GTO kun wel zonder huilen voor een even dure F50 ruilen, als je wat jongers wilt.
Het scheelt maar een cijfer en wat letters maar een 208 GTB uit 1980-82 staat voor slechts € 20.000 op de oprit en voor € 3.000 extra ook als GTS.
Mijn persoonlijk favouriet is de AR 1750 Gran Sport 4R Zagato, een soort replica 1750 met de 1.570 cc motor van de Giulia, uit 1967/67. Kost slechts € 25.000 en zie je nooit ergens, onderhoud kost ook geen drol en je krijgt geen bonnen
Anoniem
Anoniem
  • 0
prijzen zijn zo ;indicatief' , alles hangt van de staat af.
gasser
gasser
  • 0
@Trollhättan: Ga er eerst maar eens een proberen te kopen, rijdt hem 1 jaar, en ga dan eens kijken wat hij je werkelijk heeft gekost, dan kan nog wel eens ontluisterend uitpakken.
V40D4
V40D4
  • 0
Super auto, echt om verliefd op te worden (hoop zelf ook ooit nog een echte maserati te kunnen bezitten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum