Porsche 911 Carrera Coupé (1999) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera Coupé |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 166.000 km |
KM-stand laatst | 168.760 km |
De droom die uit kwam, maar niet zoals gedroomd
- 168.760 km
Als kind was ik al een echte autoliefhebber. Veel van mijn herinneringen die ik nu nog heb van de eerste jaren van mijn leven zijn vaak auto's bij betrokken. Zo was ik nog maar 7 toen mijn opa overleed, ik heb niet heel veel herinneringen aan de beste man. Maar ik weet nog wel precies hoe bijzonder gevoel het was dat ik op de achterbank mocht zitten van zijn toen nieuwe BMW 518i e28. Ik moest uiteraard wel op een kleedje zitten, maar zo kon ik net door de stoelen heen het legendarische BMW logo op het stuur zien. Het voelde bijzonder en onbereikbaar. Totdat ik mijn eerste BMW kocht, een 528i e39 voor €3750,-. Zo onbereikbaar scheen het dus toch niet te zijn.
Rond mijn 19e veranderde mijn droom naar een Porsche 911. Ik was er vroeger nooit zo weg van, en vond ze altijd maar saai. Dat komt mede doordat ik een poster van een Ferrari F50 boven mijn bed had hangen, dat is natuurlijk wel een tikkie exotischer.
Maar dat veranderde compleet toen ik als stagiaire hier op de redactie bij AutoWeek aan het werk was. Een collega plaatste een nieuwsbericht over de Porsche 911 997 Sport Classic. Toen ik die foto's zag was ik opslag verliefd, en dat ben ik nog steeds. Vanaf dat moment ging ik mij verdiepen in Porsche's, en kwam er al snel achter hoe geniaal ze zijn. Opvallend genoeg vond ik het feit dat ze juist niet exotisch ogen maar wel exotisch zijn om te rijden, fantastisch.
Na 11 jaar, duizenden filmpjes, honderden artikelen en tientallen bezoekjes aan de locale Porsche dealer heb ik eindelijk mijn droom kunnen verwezenlijken. Afgelopen jaar op 5 November ben ik samen met mijn vrouw naar Malmö gevlogen waar ik mijn eigen Porsche 911 996 heb gekocht! Twee weken daarvoor had ik de auto alleen nog maar gezien via FaceTime en had hem direct gekocht. Die twee weken kon ik niet stoppen met lachen, ik kon het bijna niet geloven dat ik mijn Porsche ging ophalen. Wauw!!
Het gekke was dat alles compleet anders ging dan ik mij al die jaren had voorgesteld. Ik had heel veel informatie verzameld over waar ik op moest letten, ik wist precies wat ik wou. En een aankoopkeuring was voor mij dan ook een must! Uiteindelijk heb ik hem via FaceTime gekocht...
Ik zocht trouwens ook een zwarte met grijs interieur en turbo stoelen. Het is een grijze (Artic silver), met zwart interieur en geen turbo stoelen geworden. Precies wat ik niet zocht dus.
Waarom kocht ik hem dan? Ik zag namelijk dat hij het X51 pakket heeft. Na wat gegoogle kwam ik er achter dat dit is wat ik onbewust wel zocht. Het pakket zorgt namelijk voor iets meer vermogen, zo'n 25 pk en iets meer koppel. Maar belangrijker is dat het blok dusdanig is aangepast waardoor het veel sterker is. Zo heeft hij bijvoorbeeld een ander carterpan met meer ''tussenschotjes'' waardoor de olie beter op zijn plek blijft tijdens een snelle bocht. En hebben cilinder 4 en 6 een extra leiding met olie toevoer. En zo zijn er nog meer dingen. En nog een leuk weetje: Porsche heeft dit blok later ook gebruikt als basis voor de 996 GT3. Dus eigelijk is dit een soort van 996 GTS die er toen nog niet was.
Daarnaast heeft hij het alle nodige preventieve onderhoud al gehad zoals de IMS. Er zit een dikke map bij met een super complete onderhoudshistorie. Ook de schokbrekers zijn al vervangen door een hele goeie H&R schroefset. Iets wat ik ook sowieso al wilde vervangen. Met het X51 pakket kwam ook standaard optiecode ''220'' wat het Locking differential (40%) is. Oftewel al met al is dit een echte rijders auto. Precies waar ik blij van word!
Het cliche liefde maakt blind, speelde hier wel een rol. Rationeel gezien is het natuurlijk een hele domme zet om bijna al je financiële middelen via FaceTime in te zetten om een 23 jaar oude sport auto te kopen. Ik zou het ook niet perse aanbevelen aan mensen. Maar als ik eerlijk ben, interesseert het mij eigelijk geen bal. Want wauw, wat een auto!
Toen we door Zweden naar Duitsland reden en met de veerboot aanmeerden kwamen we al snel op wat bochtige Duitse wegen. Oef, die wegligging, het vermogen, het gevoel van het sturen, het unieke en zeer precieze remgevoel is echt niet te geloven. Zeker van een auto die al wat jaren mee gaat. Tijdens het sturen over deze prachtige wegen zei mijn vrouw: Maak je zinnen nou eens af! Je zegt alleen maar: ''Oeff, dat sturen is echt woaaah. Voelde je dat? Jeutje, wat vet hoe je woaaaahh. HA HA! WOEW!''
Toen we thuis waren begon er een lang en saai proces met de RDW wat ik jullie zal besparen. Uiteindelijk had ik in Januari 2022 eindelijk mijn Nederlandse kenteken. Ik heb direct een afspraak gemaakt bij de Porsche specialist Longhoods in Kolham voor een beurt en een check. Ondanks de succesvolle 700km lange rit naar huis, wist nog steeds niet wat ik nou echt gekocht had. Ze hebben de auto goed bekeken en er kwamen er achter dat er eigelijk niks aan mankeert. Van binnen als van buiten is hij ook erg netjes, bijna geen sporen te zien. De oude olie was nog helemaal helder en die zat er eigelijk ook nog maar een paar duizend kilometer in. Maar het was wel weer 2 jaar oud. Ik vind het altijd fijn om een nieuwe auto direct een beurt en inspectie te geven. Toch een beetje meer gemoedsrust denk ik. Het enige wat vervangen moet worden zijn de uitlaat dempers, dit is ook een bekend probleem maar na 23 jaar zijn ze gewoon gaan rotten. Dit staat dan ook boven aan mijn lijst voor de volgende APK eind April. Ik denk dat ik voor een iets sportiever Dansk set ga.
Verder mijn toekomst plannen:
Tsja, met name van genieten. En te gaan gebruiken, maar wel met mate zodat het leuk en bijzonder blijft. Maar ik merk dat juist de gewone ritjes naar een klus of een vriend dat die het leukste zijn. Het voelt dan zo bijzonder om een normale rit te doen maar dan in je droom auto.
Nog even kort wat cijfers en bevindingen:
Rijbeleving:
Zoals te lezen dus top!
Comfort:
Boven verwachting goed. Ik had met deze schroefset verwacht dat hij wellicht zou stuiteren, maar in tegendeel. Demping is gecontroleerd en voelt solide maar niet stug.
Maar voor mij is bij comfort het geluidsniveau het belangrijkste. Met name wind en banden geluid is iets waar ik mij erg aan kan storen. Ik heb op de snelweg bij 100 km/h 76 db gemeten. Dit is voor mij prima, zeker als het om zo'n auto gaat. In vergelijking met mijn eerste auto een 106 die scoorde 80 db, en mijn stilste auto tot nu toe was een 1 serie uit 2016 en haalde 70 db.
Onderhoud:
Nog weinig over te zeggen. Heb hem tot nu toe alleen een kleine beurt en een rem flush gegeven.
Verbruik:
Niet echt relevant, maar ik schat zo gemiddeld 1:9.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Waarom de Porsche 996 zo controversieel was

Occasion koopadvies: Betaalbare Porsche 911, Boxster of Cayman

Test: Porsche 911 Carrera (1997)

Licht dooft voor xenon: BMW was de eerste, en dit de laatste

Gordon Murray Automotive T.33 Spider op komst
