Bentley Arnage (1999)
Waardig blazen
Vergeleken met zijn voorgangers oogt de Arnage een stuk compacter, maar dat is bedrog. Met 5,39 meter lengte is het gewoon een heel forse auto - slechts een centimetertje korter dan zijn imposante voorganger. Er staat gewoon een vorstelijke auto, met ballen, al wordt dat laatste op een heel subtiele manier uitgedragen. Distinctie hoort aan de top nu eenmaal en eigenlijk trekt alleen de "kippengaas"-grille echt de aandacht. Maar de dubbele ronde koplampen met matzwart accent en de gespierde velgen vertellen de rest.
Bentley maakt er geen geheim van een BMW-motor toe te passen, al zie je daar in de opgeruimde machinekamer niets van. Met de 4,4-liter V8 van BMW mocht gespeeld worden en de "Bentley-boys" denken tegenwoordig al gelijk in turbotermen. Twee van die blaasapparaten jagen via een tussenkoeler zoveel lucht in de cilinders dat de krukas 350 paardenkrachten op zijn nek krijgt. En ook nog eens een machtige 570 Nm trekkracht.
Imponerende prestaties
Dat betekent imponerende prestaties: een sprintje van 0 naar 100 km/h in 6,5 tellen is gewoon bloedsnel, zeker als je bedenkt dat dit meesterwerk toch eventjes 2300 kg weegt. De top bedraagt 240 km/h. Veel leuker blijven echter de enorme acceleraties van de Arnage. Stamp het gas in, dan lijken de turbo"s even een tel heel diep adem te halen om vervolgens uit alle macht uit te ademen en je wordt dan diep in het zachtjes krakende leer gedrukt. Je komt er ook niet meer uit zolang je het gas op de bodem houdt. Even een voorbeeldje: je rijdt
80 km/h, trapt het "gas" in en 3 tellen later zit je op 110 km/h.
Sprong vooruit
Voor de nieuwe generatie auto"s is door Rolls-Royce/ Bentley een totaal nieuw onderstel ontwikkeld dat voor de Arnage een extra sportieve afstemming heeft. Uiteraard is de Bentley nog wel comfortabel geveerd, maar je kunt er ook ongegeneerd hard de hoek mee om. De Arnage helt dan wat over, maar de wielen houden goed grip dankzij de double-wishbone wielophanging rondom. Daarnaast heeft de Arnage zo"n beetje alle elektronische trucs aan boord om de zwaargewicht op koers te houden. Het wordt dan haast onmogelijk om de achterkant naar buiten te laten waaieren, maar speciaal voor de geoefende chauffeurs zit er een knopje om de computerhulp uit te schakelen. En dan kun je die achterkant best een beetje laten uitbreken, al blijft de Arnage ook dan een goed hanteerbare auto. Daar draagt ook de besturing aan bij die een goed gevoel geeft en direct de bevelen uitvoert. Met deze Bentley kun je nog eens flink hard over een klaverblaadje denderen en dat deden we met zijn voorganger toch minder graag.
Ook het remsysteem (met vierkanaals ABS) is een klasse beter dan we gewend waren van Bentley. Deze Arnage is gewoon een uiterst prettige rijmachine geworden waarbij je je veel minder bewust bent van het enorme gewicht.
Pure handarbeid
Een Bentley is ook bijzonder vanwege zijn interieur, waarin vele vierkante meters geurig leer van absolute topkwaliteit in pure handarbeid zijn verwerkt op een ongemeen smaakvolle wijze. En al die prachtige houtpanelen die op puur ambachtelijke wijze na vele uren schuren en polijsten hun schitterende glans krijgen. Als je dan ook nog eens bedenkt dat vrijwel alles elektrisch bediend is, dan voel je je in de Arnage echt de koning te rijk. Alles is in Bentley-stijl.
Dat betekent: de keuzehendel voor de vijftraps automaat op de middentunnel en veel meters met roomwitte wijzerplaten, allemaal gedecoreerd met het gevleugelde Bentley-logo en voorzien van felrode wijzers.
Tja, dit is automobiele binnenhuisarchitectuur op klassiek Britse wijze. Je gaat je dan afvragen of er helemaal niets valt aan te merken op zo"n Bentley. Nou toch wel, want voor zo"n grote auto is de ruimte achterin niet riant te noemen.
Onze testwagen produceerde een portie windgeruis die een auto van dit kaliber absoluut onwaardig is; Bentley moet daar nog maar eens goed naar kijken. En tja, de prijs is natuurlijk weer astronomisch hoog voor zo"n met de hand gebouwde creatie.
Signalement
Merk | Bentley |
---|---|
Model | Arnage Green Label |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 0 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.398 cc |
Maximaal vermogen | 260 kW / 354 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 570 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 94 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.390 mm / 1.930 mm / 1.515 mm |
Wielbasis | 3.116 mm |
Massa leeg | 2.396 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Banden | 255/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s (fabrieksopgave: 6,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 16,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 404 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.