Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • TT Roadster

Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro (2004)

Uit je dak!

Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro (2004)
  • Autotest
18 oktober 2004 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De 1,8-liter turbomotor geeft de Audi het nerveuze gedrag dat de TT kenmerkt. Bij wisselvallig weer laat je in de TT de kap liever gesloten, omdat het nogal veel werk is 'm netjes volgens het boekje op te bergen.

Je vindt de Audi TT mooi of lelijk, een tussenweg lijkt er niet te zijn. Feit is dat 'het publiek' de lijnen van de Audi steeds beter weet te waarderen. De roadster mist in gesloten toestand de krachtige uitstraling van de coupé. Pas met de kap naar beneden is het ontwerp weer in balans, zoals dat van de coupé dat is. De Audi presenteert zich dan als een gedrongen open tweezitter, klaar om twee gelukkigen richting horizon te katapulteren.
Maar goed, welke cabrio toont zich niet slechts als het dak is neergevouwen in z'n volle glorie? Blikvangers van de TT roadster in geopende toestand zijn de aluminium rolbeugels. Het is echter nogal wat gehannes om ze bloot te leggen. De kap kun je, nadat je 'm handmatig hebt ontgrendeld van de voorruitstijl, met een druk op de knop relatief eenvoudig wegvouwen. Het gedonder begint echter zodra je probeert de kunststof afdekking over het dak aan te brengen. Het is een tijdrovend klusje dat toch een kleine drempel opwerpt om open te rijden. Je moet geen last hebben van claustrofobie, want dan kunnen de lage ruitjes wel eens beklemmend werken.
Je hebt met het dak dicht – net als in de coupé – de neiging om krom te gaan zitten en over het stuur te hangen om alles te kunnen zien. Maar wie rechtop in de kuipstoel zit, kan gewoon het overige verkeer gadeslaan. Het meubilair verleent niet alleen een puike zitpositie, de kuipstoelen zien er ook nog eens schitterend uit. de randen van de met bruin leer beklede zetels zijn voorzien van dik stiksel.
Bijzonder fraai zijn de knoppen voor de stoelverwarming; als je ze indrukt, komen ze naar buiten, waarna je ze kunt verdraaien om de warmte aan je zitvlak in te stellen. En wanneer je aan de knoppen draait, lichten ledjes een voor een op.


Grote stappen...
De TT-motor is van het type 'grote stappen, snel thuis'. De acceleratie van 0 tot 100 km/h is in slechts 6,4 tellen geklaard. De door de fabriek opgegeven topsnelheid ligt op 237 km/h. Dat soort snelheden moet je met de roadster in relatieve veiligheid kunnen rijden, gezien de onwezenlijke grip van de Audi. Daar lijkt bijna geen einde aan te komen dankzij de vierwielaandrijving die de 225 pk sterke TT standaard meekrijgt. Daarin schuilt ook direct het gevaar van de quattro: als het misgaat, ben je wel heel ver over de scheef gegaan. Een slip van de vierwielaandrijver is bovendien heel lastig op te vangen. Daar helpt de modificatie die Audi relatief kort na de introductie aan de TT doorvoerde geen moedertjelief aan.Aanvankelijk hadden wij onze bedenkingen over het spoilertje dat toen ook werd geïntroduceerd. Maar nu we een aantal jaren verder zijn, moeten we zeggen dat het 'm best goed staat.
Audi pakte het onderstel aan, maar idioot hard geveerd is de TT niet, wel heel stevig. Gaat het echt hard, dan werkt de besturing naar onze smaak te licht. Een ander punt van kritiek betreft het schakelen. Rustig en gecontroleerd van het ene naar het andere verzet van de zesbak schakelen, gaat prima; geen vuiltje aan de lucht. Wie van stevig poken houdt, zal geen intieme relatie met de TT opbouwen. Snel schakelen resulteert in hakerige, stroeve gangwissels.
Over de krachtbron hebben we geen klachten, integendeel. De 1,8-liter turbomotor brult en sist er op los bij een schop tegen het gaspedaal. De twee uitlaten (kenmerkend voor de 225 pk sterke quattro) braken een motorfietsachtige brom uit; zeer imponerend. Vanaf zo'n 2.200 toeren per minuut blaast de turbo mee en dat zorgt voor een fenomenale trekkracht. Het maakt niet uit in welke versnelling je het rechterpedaal vloert, de TT schiet als door een reuzenhand met grote kracht voortgestuwd richting horizon. Aan de versnelling lijkt bijna geen einde te komen.

Signalement

Merk Audi
Model TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 55.190

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 5.900 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 2.200 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.041 mm / 1.764 mm / 1.348 mm
Wielbasis 2.429 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 300 kg
Banden225/45ZR17Prijzen
Topsnelheid 237 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,4 s (fabrieksopgave: 6,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,3 s / 4,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,2 s / 7,6 s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km
CO2-uitstoot 226 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi TT
Audi Audi TT

PRIVATE LEASE Audi TT

INFO
Audi
Audi
Audi TT Coupé 40 TFSI Pro Line S (2D/7A)
€ 1.013
Stel samen ▸
Audi TT in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi TT 1.8 5V Turbo quattro S-line ECC Org. NL-Auto Leder Xenon Bose Sound System Stoelverwarming 18Inch Lmv

    Audi TT 1.8 5V Turbo quattro S-line ECC Org. NL-Auto Leder Xenon Bose Sound System Stoelverwarming 18Inch Lmv

    • 2000
    • 210.879 km

    € 4.750

    Audi TT 2.0 TFSI Pro Line Xenon | Bose | 19" LMV | Leder | Radio/CD | NL-Auto

    Audi TT 2.0 TFSI Pro Line Xenon | Bose | 19" LMV | Leder | Radio/CD | NL-Auto

    • 2006
    • 173.695 km

    € 10.750

    Audi TT 1.8T 20VT quattro 180pk | Leder | Bose Audio | Climate control | Stoelverwarming | Radio/CD/USB

    Audi TT 1.8T 20VT quattro 180pk | Leder | Bose Audio | Climate control | Stoelverwarming | Radio/CD/USB

    • 1999
    • 249.411 km

    € 3.900

Meer Audi TT occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi TT

    77
    • 8 oktober 2018
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi TT specificaties
  • Audi TT occasions
  • Audi TT video's
Advies en informatie
  • Audi TT tests
  • Audi TT gebruikersreviews
  • Audi TT index
PREMIUM
Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

Het is voorjaar, de zomer komt eraan, de cabriokriebels zijn er weer. Nog leuker dan een cabrio...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)

    7
    • 26 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line + (2016)

    Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro...

    2
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2003)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2003)

    7
    • 10 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    • 9 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    17
    • 1 april 2019
  • Gebruikersreview
    Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra Pro Line S (2016)

    Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra Pro Line S...

    3
    • 29 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line (2015)

    Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line (2015)

    5
    • 1 juli 2018
meer reviews
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi TT RS - Eerste rijtest

    Audi TT RS - Eerste rijtest

    20
    • 17 oktober 2021
  • PREMIUM
    Audi TT RS - Eerste rijtest

    Audi TT RS - Eerste rijtest

    • 28 september 2021
  • Nieuws
    Vijf sportcoupés voor minder dan 20.000 euro

    Vijf sportcoupés voor minder dan 20.000...

    47
    • 18 juni 2021
  • PREMIUM
    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster -...

    • 1 juni 2021
  • Nieuws
    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden

    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar...

    122
    • 23 april 2021
  • Nieuws
    Audi TT goedkoper dankzij terugkomst 40 TFSI

    Audi TT goedkoper dankzij terugkomst 40...

    48
    • 26 maart 2021
  • Nieuws
    Audi TTS komt als krachtigere Competition Plus

    Audi TTS komt als krachtigere Competition...

    4
    • 24 november 2020
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    47
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden