Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • S6 Avant

Audi S6 TDI Avant

Turbotaal

36
Audi S6 TDI Avant rijdend
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Autotest
26 februari 2020 om 13:45
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Dankzij steeds verdergaande turbotechniek acht Audi de tijd rijp om de S6 te voorzien van een dieselmotor in plaats van een blok op benzine. Een sportieve diesel met een praktische koets die vloeiend de turbotaal spreekt?

Het is een wat onwerkelijke beleving om naast een Audi S6 te staan en een dieselmotor te horen lopen. In 2019 schuwen fabrikanten in de eeuwigdurende strijd tegen de CO2-uitstoot onconventionele middelen niet en zelfs een dergelijke icoon moet eraan geloven. Hoe je het ook wendt of keert, een icoon is de S6 inmiddels namelijk wel. Een auto die je aan niemand hoeft uit te leggen. Of hoefde uit te leggen, want met zijn nieuwe diesel ontstaat er toch een wat vreemde situatie. De snelle Audi heeft namelijk niet het alleenrecht op de 3,0-liter V6 TDI in de neus, de 50 en 45 TDI hebben hem ook.
Om toch onderscheid aan te brengen, heeft de S6 de toevoeging van een elektrische compressor. Die doet in wezen hetzelfde als een normale turbo – meer lucht in de motor blazen – maar hij doet dat door middel van elektriciteit in plaats van uitlaatgassen. Het theoretische gevolg: geen turbovertraging. De e-compressor werkt in de praktijk helaas minder vlekkeloos dan op papier. Het klopt dat hij in de eerste momenten na gas geven en bij lage toerentallen al meteen wat druk kan genereren. Dat valt echter in het niet bij de kracht die vrijkomt als de echte turbo vervolgens gaat meeblazen. Dat zorgt voor een nadrukkelijk turbogat onder de 2.000 tpm en daarboven voor turbovertraging als er ineens vol gas wordt gegeven. Voor een diesel met een specifiek vermogen van 116 pk per liter reageert de V6 best netjes, maar de ultieme oplossing voor de nadelen van een turbo vormt het systeem niet.

 

Ferme trap

De afwachtende houding van de achttraps automaat helpt ook niet. Regelmatig moet je bij een ferme trap op het gaspedaal éérst op de transmissie wachten en daarna op de motor. Daardoor laat de verwachte versnelling (te) lang op zich wachten. Wat onverlet laat dat áls de S6 eenmaal gaat, de stappen ook wel verbazingwekkend groot zijn; 349 pk en 700 Nm zijn voldoende om de twee ton zware S6 te laten versnellen als een honkbal uit de hand van een werper. Moeiteloos haal en breek je de Nederlandse limiet en dankzij de nodige kunstgrepen klinkt de dieselende S ook best imponerend. De soundtrack van de S6 is zo nep als de uitlaten die het geluid zouden moeten voortbrengen, maar het verhoogt de beleving wel degelijk.
Zowaar lukt het in de S6 bij vlagen wel om de achterkant een klein stapje opzij te laten zetten door flink op het gas te gaan staan. Het vergt de nodige ruimte en toewijding, maar het optionele sportdifferentieel duwt de achterzijde dan wel degelijk om, voordat de vooras de neus weer rechttrekt. Toch blijft dat bij incidenten waar heel veel extra asfalt beschikbaar is. Onder de meeste omstandigheden voelt de Audi minder wendbaar dan zijn concurrenten. Enerzijds heeft dat te maken met dat er altijd al een groter deel van het motorkoppel naar de voorwielen wordt gestuurd. Het Quattrosysteem werkt immers mechanisch met een standaardverdeling van 60 procent naar achteren en 40 naar voren. Zodra er op één as slip ontstaat, gaat er onherroepelijk kracht naar de andere kant. Anderzijds speelt de plaatsing van de motor vóór de vooras een rol, doordat de gewichtsverdeling hierdoor meer naar de neus verschuift en deze verhoudingsgewijs zwaarder aanvoelt. In combinatie met de wispelturige besturing, die de achterwielen aanstuurt, zorgt dat ervoor dat het vertrouwen minder snel groeit.

Instincten

Toch kán de S6 het wel degelijk. Vecht hard genoeg tegen je instincten, gooi de Audi een bocht in en de auto komt probleemloos aan je vraag tegemoet. Daarnaast heeft het onderstel voldoende souplesse om lange afstanden in comfort te kunnen afleggen. De capaciteiten van de S6 trekken we niet in twijfel, maar de manier waarop ze tot uiting komen, lijkt voor verbetering vatbaar. Toch heeft de plaatsing van de motor ook voordelen, bijvoorbeeld voor de ruimte op de achterbank. Daar valt op dat de beenruimte wat beter voor elkaar is, terwijl de bagageruimte bijna even veel liters slikt. Helemaal voorin komt het bekende Audi-interieurconcept terug dat we kennen uit onder meer de A8. Twee grote touchscreens domineren het middelste deel van het dashboard en maken indruk met een snelle responstijd en kraakheldere beelden. Aangevuld met een digitaal instrumentarium dat rechtstreeks uit een videogame lijkt te komen, kroont Audi zich tot de koning van de grafische vormgeving. Omdat de systemen wel erg veel functies bevatten en alleen via touchscreens zijn te bedienen, kan de gebruiksvriendelijkheid onderweg echter beter.

Oordeel

4 sterren

Het vergt wellicht wat moeite en er is hier en daar ruimte voor verbetering, maar de S6 bewijst zich als een goede en bovengemiddeld snelle allrounder. Daar staat wel een letterlijke prijs tegenover.

Signalement

Merk Audi
Model S6 Avant TDI quattro
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 112.810

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6, mild-hybrid
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 620 Nm bij 2.250 tpm
Inhoud brandstoftank 73 l
Lengte / breedte / hoogte 4.939 mm / 1.886 mm / 1.494 mm
Wielbasis 2.924 mm
Massa leeg 1.865 kg
Laadvermogen 695 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden255/40R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,1 s (fabrieksopgave: 5,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,3s
Brandstofverbruik 9,8 l/100km (fabrieksopgave: 5,7 l/100km)
CO2-uitstoot 147 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
    Audi Audi A6 Nieuwe auto's

    PRIVATE LEASE Audi A6

    INFO
    Audi
    Audi
    Audi A6 40 TFSI Pro Line (4D/8A)
    € 1.040
    Stel samen ▸
    Audi A6 in de Private Lease Vergelijker

    Uitgelicht aanbod

      Audi A6 Avant S-line 55 TFSI e 367 PK QUATTRO | Black Optiek | Matrix LED | Keyless | Adaptieve Cruise Control |

      Audi A6 Avant S-line 55 TFSI e 367 PK QUATTRO | Black Optiek | Matrix LED | Keyless | Adaptieve Cruise Control |

      • 2020
      • 21.899 km

      € 68.490

      Audi A6 Avant 50 TDI quattro Sport Pro Line S | Panoramadak | Virtual Cockpit | 20” Velgen | Bang & Olufsen | 360 Camera |

      Audi A6 Avant 50 TDI quattro Sport Pro Line S | Panoramadak | Virtual Cockpit | 20” Velgen | Bang & Olufsen | 360 Camera |

      • 2019
      • 42.153 km

      € 59.900

      Audi A6 Avant 55 TFSI 340pk Quattro Design Pano Luchtvering B&O 4wielsturing Stoelventilatie

      Audi A6 Avant 55 TFSI 340pk Quattro Design Pano Luchtvering B&O 4wielsturing Stoelventilatie

      • 2019
      • 57.806 km

      € 72.900

    Meer Audi A6 occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Audi A6 (Allroad @ pag. 5)

      251
      • 8 januari 2022

    Lezersreacties (36) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Audi A6 specificaties
    • Audi A6 occasions
    • Audi A6 video's
    Advies en informatie
    • Audi A6 tests
    • Audi A6 gebruikersreviews
    • Audi A6 index
    PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Audi S6 Avant quattro (2000)

      Audi S6 Avant quattro (2000)

      4
      • 16 april 2022
    • Gebruikersreview
      Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

      Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition...

      7
      • 7 augustus 2021
    • Gebruikersreview
      Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

      Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

      1
      • 5 juli 2021
    • Gebruikersreview
      Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

      Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

      3
      • 16 juni 2021
    • Gebruikersreview
      Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

      Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

      4
      • 18 maart 2021
    • Gebruikersreview
      Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

      Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

      8
      • 8 maart 2021
    • Gebruikersreview
      Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

      Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

      5
      • 26 november 2020
    meer reviews
    Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

    Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

    114

    Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Nieuws
      Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

      Deze 5 elektrische stationwagons komen...

      76
      • 6 mei 2022
    • Nieuws
      Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

      Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

      81
      • 21 maart 2022
    • Nieuws
      Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

      Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

      254
      • 16 maart 2022
    • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

      Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

      73
      • 3 maart 2022
    • Nieuws
      Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

      Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

      17
      • 16 februari 2022
    • Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

      Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

      • 7 februari 2022
    • Nieuws
      Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

      Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

      103
      • 10 januari 2022
    Merk
    Merk
    • PREMIUM
      Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

      Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

      • 19 mei 2022
    • Nieuws
      Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

      Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

      47
      • 17 mei 2022
    • Nieuws
      Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

      Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

      30
      • 12 mei 2022
    • Nieuws
      Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

      Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

      142
      • 7 mei 2022
    • Nieuws
      Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

      Deze 5 elektrische stationwagons komen...

      76
      • 6 mei 2022
    • Autosport
      'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

      'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

      9
      • 6 mei 2022
    • Autosport
      CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

      CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

      34
      • 2 mei 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden