Audi S3 Cabriolet
Over de topless
- Roland Tameling
- Eerste rijtest
Voor het eerst in de historie voorziet Audi de open variant van de A3 van het S-logo. Voor ons staat de S3 Cabriolet, met 300 pk én vierwielaandrijving. Maar zit er eigenlijk wel iemand op deze auto te wachten?
Ze dóén het toch maar mooi, de jongens uit Ingolstadt! Een compacte cabrio maken met vierwiel-aandrijving, een sportiever onderstel en een lieve 300 pk. Maar waaróm hebben ze het in vredesnaam gedaan? Wie heeft er nou behoefte aan een open auto met de kwaliteiten van een S3? Is de S3 Cabriolet een gevalletje Duitse bewijsdrang of zijn er wel degelijk rationele argumenten voor deze auto te bedenken?
Direct na het wegrijden zijn we al zeer onder de indruk van de snelheid die Audi in een 1.620 kilogram wegende cabrio heeft weten te krijgen. Dankzij de 2,0-liter viercilinder TFSI-turbo-motor, die met de vrijwel geijkte S-tronic-automaat met dubbele koppeling is gecombineerd, bereikt de S3 in 5,4 seconden een snelheid van 100 km/h en ligt een topsnelheid van 250 km/h binnen handbereik.
Zeg dus maar dag tegen je zorgvuldig gemodelleerde kapsel! De manier waarop de open S3 zijn prestaties aan de dag legt, is verbluffend soepel. Dat geldt trouwens ook voor het rijgedrag, want zelfs in de stand Dynamic zijn de elektronisch geregelde dempers erg vriendelijk voor lijf en leden. Hierbij valt bovendien op hoe mooi Audi de stijfheid van de carrosserie onder controle heeft.
Tikkeltje zwaarlijvig
Over de aandrijflijn van deze auto hebben we geen klachten. Die staat garant voor een imposant snelheids-potentieel. We zijn ervan overtuigd dat de prestatiecijfers waarvan Audi rept niet ver bezijden de waarheid zullen zijn. Minder te spreken zijn we echter over de sportieve claims die Audi neerlegt voor deze S3.
Door zijn tamelijk hoge gewicht valt het niet mee om de auto als écht dynamisch te kwalificeren. Hoewel de S3 plezierig scherp instuurt, goed luistert naar de bewegingen van het stuurwiel en niet snel over de voorwielen wegglijdt, merk je dat er heel veel kilo's de hoek om moeten. Zeker als de S3 in een snel genomen bocht te maken krijgt met slecht wegdek of een knijpende curve, drukt zijn gewicht door en beweegt hij bovengemiddeld over zijn lengteas.
Het is daarom raadzaam om mooie wegen met glooiende bochten op te zoeken met deze cabriolet. Of met hem op volle snelheid naar de boulevard te knallen, want de flaneer-strip blijft toch de natuurlijke habitat van deze opmerkelijke A3. Compleet overbodig is hij al met al heus niet. Hooguit een tikkeltje over the top.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Audi A3
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.