Audi Q5 - BMW X3 - Mercedes-Benz GLC

Buiten de paden, binnen de lijntjes

AW 15 (Audi A5, Mercedes GLC, BMW X3)
AutoWeek 15 2017
AutoWeek 15 2017

Je leest het in AutoWeek 15 2017

De middelgrote SUVs zijn vaak een tikkeltje tegenstrijdig. Door hun formaat trekken ze per definitie aandacht, maar ze mogen ook weer niet té opzichtig worden. Een goed voorbeeld is de nieuwe Audi Q5. Je kunt er niet omheen, maar hij loopt keurig in de pas met de BMW X3 en de GLC-klasse van Mercedes.

Van Audi weten we dat het relatief behoudend omgaat met de vormgeving van zijn nieuwe modellen, maar zelfs met dat gegeven in het achterhoofd, lijkt de nieuwe Q5 wel erg sterk op het uitgaande model. Maar goed, met zo'n 1,6 miljoen verkochte exemplaren kunnen we ons voorstellen dat Audi ook niet echt de behoefte heeft gevoeld om er veel aan te veranderen. Een auto die oogt alsof hij van de gebaande paden kan, maar tegelijkertijd netjes binnen de door de concurrenten getekende lijntjes van het segment kleurt, dat verkoopt.

Sinds de GLK weten ze dat ook bij Mercedes-Benz. Die auto had zijn kwaliteiten, maar wist met zijn opvallende, hoekige vormgeving weinig harten te stelen. Wat dat betreft, is de eerste insteek van BMW, met de X3 als kleine variant van de X5, zo gek nog niet. De 'grondlegger' van het middelgrote premium-SUV-segment vormt toch wel bijna de mal waarop andere fabrikanten hun modellen hebben gegoten. Bijna letterlijk lijkt het. De buitenmaten van de drie verschillen hooguit enkele centimeters van elkaar. Nog opvallender wordt het als je de bagageruimte bekijkt. De huidige BMW X3 stamt uit 2014 en slaat 550 liter op met de achterbank in gebruik. Mercedes levert de GLC sinds 2015, daar gaat eveneens 550 liter in. En nu volgt Audi's Q5 en daarin past … 550 liter! Om maar aan te geven dat de Duitse merken elkaar dermate nauwlettend in de gaten houden, dat het bijna stalken kan worden genoemd. Ook op de achterbank zijn de verschillen amper waarneembaar. Alle drie de auto's zijn uitgerust met een panoramadak, maar zelfs daarmee blijft er voldoende hoofdruimte over voor een volwassene van 1,80 meter. De benen van die volwassene komen ook in geen van de drie testauto's tegen de voorstoel. Ruimte genoeg dus, al kan een derde persoon op de achterbank een probleem worden vanwege de hoge cardantunnel. Ook dat hebben de drie gemeen.

GOEDE SCORE

Dat betekent natuurlijk niet dat er geen verschillen bestaan, maar die zitten simpelweg nog verder naar voren. Audi vaart daar de meest moderne koers met een interieur waar bijna elk oppervlak wordt bedekt met hoogwaardig materiaal. Het leer, de plastics, het aluminium, over werkelijk alles is voelbaar nagedacht. Het volledig digitale instrumentarium overstijgt alles in dit segment qua helderheid en snelheid, waar de ergonomie van het MMI-systeem naadloos bij aansluit. Tel daarbij op de goede verstelbaarheid van stoel en stuur, en het resulteert in een werkplek waarop weinig valt af te dingen. Echt gezellig oogt het niet, maar op alle criteria scoort het Q5-dashboard erg goed.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum