en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
SUV’s zijn er voor extra ruimte en comfort. Vervolgens doen diverse fabrikanten er van alles aan om topversies te bouwen die (bijna) net zo strak rijden als een lichtere, lage sportsedan. Onmogelijk? Alfa Romeo en Mercedes-AMG bewijzen dat het écht kan.
Je hoort ze al van kilometers ver aankomen. Het geluid van de rauw en hitsig klinkende V6 van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio wordt zo nu en dan vergezeld door een opzwepend uitlaatgesnerp. Daarachter klinkt het diepdonkere, harde gehamer van een dikke achtpitter, de onmiskenbare sound van een AMG-blok, in dit geval gekoppeld aan een GLC. De muziek zwelt aan en dan flitst het tweetal met piepende banden en driftende achterkanten voorbij. Als donder en bliksem. De fotograaf, die langs de kant van de weg staat, moet razendsnel zijn lens meebewegen, want voor je het weet, zijn ze weer uit het zicht verdwenen. De snelheid waarmee en de manier waarop deze SUV’s de hoek om kunnen, is haast surrealistisch!
We zijn bij Vijlen, het hoogstgelegen dorp van ons land. Om hier te komen, hoef je geen Stelvio-pas te beklimmen, maar niettemin is het in deze omgeving voor Nederlandse begrippen ongekend fijn sturen, vooral op en rond de Camerigerberg. Niet voor niets werd hier vroeger de befaamde KNAC-heuvelklim gereden, een wedstrijd die onderdeel was van het NK Toerwagens. De coureurs en teams reisden graag af naar het uiterste zuiden van Limburg, want die locatie vormde een welkome afwisseling ten opzichte van het circuit van Zandvoort. Maar goed, dat was toen; vandaag is het Vijlenerbos het decor voor een duel tussen de Stelvio Q en AMG GLC 63 S.
SPIERBALLEN
Toen we de opper-Alfa van de importeur kregen aangeboden, viel het niet mee om een passende tegenstrever te vinden, want zo veel is er niet te winkelen in dit segment. De Porsche Macan Turbo Performance Package zou kunnen, ware het niet dat die vanwege de recente facelift nog niet (of niet meer, het ligt eraan hoe je het bekijkt) leverbaar is. De Jaguar F-Pace SVR lag ook niet voor het oprapen en zo zijn we uitgekomen bij Mercedes-AMG. Daar hebben ze namelijk de uit de AMG GT stammende 4.0-V8, inclusief zijn twee turbo’s, in de neus van de GLC gelepeld. Zet nog een S achter de typenaam en je komt uit op 510 pk. Dat is exact even veel vermogen als Alfa Romeo uit zijn V6 heeft gehaald. Met behulp van Ferrari, want daar komt de 2,9-liter biturbo vandaan. Door het kleinere slagvolume heeft het Italiaanse blok iets minder koppel dan zijn tegenstrever (600 versus 700 Nm). Evengoed is dat allerminst behelpen en bovendien is de Stelvio 130 kilogram lichter.