Audi E-tron - Reportage

Voorsprong door laadtechniek

Audi E-tron
AutoWeek 35 2019
AutoWeek 35 2019

Je leest het in AutoWeek 35 2019

Bij veel consumenten heerst nog altijd het vooroordeel dat een elektrische auto niet geschikt zou zijn voor grote reizen. Inmiddels hebben wij hier al met meerdere EV’s bewezen dat die angst ongegrond is. Audi stippelde nu voor ons een route uit van bijna 1.700 kilometer, waarbij we in 24 uur tien landen en zeven laadpalen aandoen, met als eindpunt Slovenië. Het geheim van de smid: heel snel laden.

Om maar met de deur in huis te vallen: we twijfelen er niet aan of we onze eindbestemming in Slovenië zullen halen. De trip is immers door Audi georganiseerd en dan weet je dat niets aan het toeval wordt overgelaten. Voor de deur van het Sheraton-hotel op Schiphol staan de E-trons met een volle batterij op ons te wachten. Die zijn daar in eveneens 24 uur naartoe gereden door een groep journalisten uit een aantal andere landen. De E-tron is voor ons geen onbekende. Onlangs nam hij het in een dubbeltest op tegen de nieuwe EV van Mercedes-Benz, de EQC 400, en kwamen we tot een praktijkactieradius van 340 kilometer, waarmee je in Nederland sowieso al heel goed uit de voeten kunt.

We nemen gemakshalve maar even aan dat de mensen die een E-tron rijden, de mogelijkheid hebben om hun auto op de oprit of in de garage op te laden. Dat betekent elke dag in een volle auto stappen. Alleen dat is al heel comfortabel. Wanneer je daarnaast kunt opladen op je werk of de locatie waar je een afspraak hebt, is die range totaal geen issue meer. En mocht er toch nét niet meer genoeg aan boord zijn om thuis te komen, dan kan de Audi onderweg heel snel laden. Dat kan tot een snelheid van 155 kW, zodat je er bijvoorbeeld bij een aantal stations van Fastned in een kwartier tijd een klein 150 kilometer bijpompt. Wij gebruiken het nieuwe Ionity-netwerk.

GROTE STAPPEN

Voorsprong door laadtechniek, daar lijkt Audi dus op in te zetten, in plaats van een nog grotere batterij die de auto zwaarder en daarmee ook minder zuinig maakt. Die strategie is meteen de reden waarom deze trip is georganiseerd: domweg aantonen dat een bereik van ruim 300 kilometer feitelijk al meer dan voldoende is. Immers, zo heel vaak komt het niet voor dat je enorme afstanden aflegt. Wel zitten we nog steeds met het ingebakken beeld van 1.000 kilometer rijbereik in ons achterhoofd; daarmee vergeleken is die 350 kilometer erg magertjes.

Toch gaan de ontwikkelingen in een razend tempo, want nog geen vijf jaar geleden bestond er nog niet eens een elektrische Audi en tien jaar geleden hielden we het zelfs nog voor onmogelijk dat je op een vol accupakket 300 kilometer of meer kon rijden zonder tussentijds opladen. En vandaag? Zelfs met een Kia e-Niro komt 500 kilometer al in zicht en sommige rijders halen dat zelfs met gemak. Wie weet waar we over nog eens tien jaar staan. Misschien is er dan wel een batterij die half zo klein en half zo licht is en die twee keer zoveel capaciteit heeft als de huidige. En uiteraard nog sneller oplaadbaar bovendien!

TEMPOLIMIET

Terug naar de Audi E-tron en het snelladen. Samen met een aantal andere autofabrikanten zet Audi een Europees laadnetwerk op (Ionity, zie kader), om mede daarmee het elektrisch rijden sneller te kunnen opschalen. Het grote voorbeeld is uiteraard Tesla, dat met een goed vertakt netwerk van de bekende superchargers vrijwel overal aanwezig is.

De E-tron kan met driefasen laden; dat is al een pluspunt en vormde voor Audi een eerste vereiste bij het ontwerpen van deze auto. Overigens vormt niet alleen de actieradius voor veel mensen een barrière. Ook het gegeven dat je het iets kalmer aan moet doen, weerhoudt veel (Duitse) kopers. Want het ‘planken’ op de autobahn is een bijna heilig verklaarde verworvenheid, ook al duikt het gevreesde woord ‘tempolimit’ steeds vaker op in het kader van de reductie van broeikasgassen. Wie met zijn E-tron graag met 200 km/h onderweg wil zijn, moet erop rekenen dat het na iets meer dan honderdvijftig kilometer uit is met de pret.

En hoe vaak je ook roept dat het zinloos is om zo hard te rijden op de paar vrije stukjes dat het nog kan, een auto die je op dat vlak beperkingen oplegt, ziet men als een belemmering. Maar ook dat gaat veranderen, het kan niet anders. Wij krijgen het verzoek om de maximum snel heden te respecteren, terwijl we op de etappes in Duitsland niet sneller dan 130 km/h dienen te rijden. Tijd om te vertrekken.

MET DUITSE PRECISIE

Zoals gezegd: we gaan 24 uur lang rijden, met zeven onderbrekingen voor een laadstop van een klein half uur. Per auto rijden we in principe met drie journalisten en iemand van Audi, die eventuele vragen kan beantwoorden of hulp kan bieden wanneer er onverhoopt iets misgaat. Inderdaad: niets wordt aan het toeval overgelaten. De gehele operatie is met Duitse precisie georkestreerd. Er rijden ook nog twee super-deluxe touringcars mee, waarin we onderweg kunnen chillen of slapen, zodat de rijders elkaar kunnen afwisselen. De grootste uitdaging is de nacht. Of beter: het krieken van de dag, want dan komt de man met de hamer. Maar zover is het nog lang niet.

We gaan op weg naar de eerste laadpaal, die zo’n 250 kilometer verderop staat, net buiten Luik. Daar maken we rond 16:00 uur voor het eerst kennis met de krachtpatsers van Ionity. Zoals verwacht worden we opgewacht door het team van Audi. Dat maakt deze reis wel heel comfortabel, maar ook niet helemaal zoals het in de praktijk zal gaan. Want geen enkele paal is bezet, dus wachten hoeft niet. Stekker erin en knallen maar. En hoe! Met 142 kW en een laadsnelheid waarbij er per uur 604 km actieradius bijkomt, duurt de sessie zo’n 25 minuten om de verbruikte 58 kWh weer bij te laden.

ZWARE NACHT

Batterij vol, door naar de volgende stop, waar we om 19:15 uur arriveren. Terwijl we genieten van een stuk pizza en een flesje water worden de Audi’s in rap tempo opgeladen. Ik geef het stuur over aan een collega en stap voor een paar uur in de bus. Tijd voor ontspanning, zodat ik rond middernacht weer fris en scherp aan de bak kan. Om 23:30 uur neemt de touringcar de afrit ‘Mahlberg Ost’ van de A5, zo’n 40 kilometer ten noorden van Freiburg. Onze E-tron hangt al aan de stekker en dat was ook wel nodig, aangezien er na de vorige laadsessie ruim 300 kilometer mee gereden is, deels door Frankrijk. De eerste vier landen kunnen we afvinken, nog zes te gaan. Koffie, een mierzoet energiedrankje om Max te sponsoren en door! Een kleine twee uur en 200 kilometer later zijn we in het Zwitserse Kemptthal voor de vierde laadbeurt, die in zo’n 20 minuten klaar is.

Het is 02:30 uur, we kunnen weer verder. Op naar Oostenrijk, via Liechtenstein. Met vier man aan boord is er voldoende gespreksstof en dat is wel nodig ook om wakker te blijven. Langzaam maar zeker beginnen de oogleden steeds wat zwaarder te worden. De dagteller passeert de 1.000 kilometer, we liggen goed op schema. Jammer dat het donker is, zodat we weinig zien van het mooie Alpenlandschap. Klösterle, Oostenrijk, 04:30 uur: koffie, een broodje kaas en stroom. We zijn een beetje brak. Maar de plicht roept, dus tegen 05:00 uur zitten we weer aan boord, op weg naar land nummer negen, Italië.

BEWUST GEEN ‘ONE PEDAL DRIVING’

Buiten wordt het langzaam licht en na elke bocht ontvouwt zich een adembenemend panorama. We rijden van de Alpen de minstens zo mooie Dolomieten in. De E-tron is een heerlijke reisauto en in de bergen is rijden met een elektromotor stukken fijner dan met een verbrandingsmotor. Dankzij het grote koppel is klimmen een makkie en tijdens afdalingen gaat de remenergie via de motor – die dan dienstdoet als rem en dynamo – weer terug de accu’s in. Rijden met alleen het gaspedaal (het zogeheten ‘one pedal driving’) kan in principe niet in de E-tron.

Dat is een bewuste keuze van Audi. Kies je echter voor de modus ‘auto’, dan merk je dat de Audi soms toch vanzelf afremt op basis van de gps-data. Dus als je bij het naderen van een bocht of rotonde het gaspedaal lift, remt de auto alsnog af. Het rempedaal is elektronisch en volgens Audi rem je in 90% van de gevallen volledig op de motor en niet via het conventionele remsysteem. De vertraging is dan maximaal 0,3 G. Om de remschijven en remklauwen in goede conditie te houden, wordt het systeem één keer per dag geactiveerd; daar merk je als berijder niets van.

Wat gebeurt er eigenlijk als je bovenaan de berg start met een vol accupakket? Dan remt de E-tron ook op de motor; de daarbij opgewekte stroom gaat echter naar de twee interieurverwarmers, die de warmte vervolgens naar buiten afstoten. Verspilling van energie, als je het ons vraagt en er is een simpele oplossing: op basis van de navigatiedata kan het systeem bepalen hoe vol de accu’s moeten worden. De rest kan dan tijdens de afdaling worden bijgeladen. Audi, doe jullie voordeel met deze gratis tip!

1.700 KM VOOR € 64!

Zware uurtjes hoor, zo bij het opkomen van de zon. We zijn blij als we om iets na 08:00 uur ’s ochtends het kleine vliegveld van Bolzano bereiken. We zijn in Italië, dus nu alleen Slovenië nog. Op de parkeerplaats heeft Audi een mobiel snellaadstation neergezet. Een powerbank XXL, zeg maar. Er staan twee grote containers en twee laadpalen, die samen vier auto’s tegelijk met 150 kW kunnen volpompen. We nemen een kijkje in zo’n container en horen van een medewerker dat er vier accupakketten uit voormalige testwagens op elkaar zijn gestapeld. Die worden via een 22 kW-aansluiting van het vliegveld opgeladen. Voor ons is er ontbijt. Het wachten is op de touringcar, waarin onze twee Nederlandse collegajournalisten de nacht hebben doorgebracht.

Iets later dan gepland komt hij aan en rond 09:30 uur gaat de hele karavaan weer op weg voor het laatste deel van de reis. Na Italië pakken we weer een stukje Oostenrijk mee. Slapen blijkt nog niet mee te vallen in een bus die door de bergen rijdt, maar uit eindelijk geeft het vermoeide lijf zich gewonnen. Het blijft bij een paar hazenslaapjes van steeds een half uur. Iets na 14:00 uur passeren we de grens met Slovenië; de mannen in de E-tron zijn er iets eerder, dus zij hebben het gered in 24 uur en rijden door naar het meer van Bled, het officiële eindpunt. Zoals verwacht hebben we het gehaald. Voorwaarde is een goed laadnetwerk met ultrasnelle laders. En wij hadden natuurlijk de mazzel dat er altijd een laadpaal vrij was; we hoefden nooit te wachten.

Maar hoe vaak maak je zulke lange ritten? En wie doet dat in één keer? O ja, de kosten. Een laadsessie kost bij Ionity altijd € 8. We hebben in totaal zeven keer geladen en om de Audi aan het eind weer vol af te leveren, zouden we nog één keer aan de stekker moeten. Kortom: bijna 1.700 kilometer voor € 64! Met een Q7 TDI zouden we zo’n 160 liter diesel hebben verstookt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Audi
Model e-tron 55 quattro
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 83.700

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 300 kW / 408 pk
Maximaal koppel 664 Nm
Accu capaciteit (bruto) 95 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.901 mm / 1.935 mm / 1.616 mm
Wielbasis 2.928 mm
Massa leeg 2.465 kg
Laadvermogen 665 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden255/55R19Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,7 s
Stroomverbruik (WLTP) 22,6 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 411 km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum