Audi allroad quattro 4.2

Overbodig

Audi allroad
Natuurlijk is de Audi allroad een van de meest overbodige auto's die je kunt kopen. Want niemand zit te wachten op wat deze auto allemaal kan – op de weg én in het terrein. Audi maakt hem nog een tikkie overbodiger door er een V8 in te lepelen. Overigens is het dan wel een erg léuke auto.

Zo'n allroad is een machtige auto, met een hoeveelheid charisma waar menigeen een puntje aan kan zuigen. Het is een A6 Avant die – letterlijk - boven de massa uitsteekt doordat 'ie flink is opgehoogd. En stoer is hij geworden met dikke, zwarte kunststof randen langs de wielkasten en met die bodembeschermplaten die vóór en achter nét onder de auto vandaan komen. Zo'n auto waar zwarte bumpers juist een teken van stevigheid zijn in plaats van crisis.

Maar dat is geen nieuws meer voor u als autoliefhebber; de allroad loopt al drie jaar mee. Wél nieuw is een V8 onder de motorkap van deze auto – en daar reden we in Duitsland de eerste kilometers mee. En het is maar goed dat het bij onze oosterburen was, want met z'n V8 kun je wel opschieten. Een tikkie tegen het gaspedaal - brúúúl – en de snelheidsmeter haalt fors uit. Voor je het weet, vind je mensen die 160 of 170 rijden slome sukkels en vraag je je af waarom vrachtwagens op de snelweg zo nodig achteruit moeten rijden. Tja, dat wil wel. De top is begrensd op 240 km/h, maar de snelheidsmeter gaat voorbij de 260 km/h, kunnen we hierbij opbiechten. Levensgevaarlijk allemaal, dat weten wij ook wel en minstens zo gevaarlijk is dat het binnen in de auto gewoon lekker stil blijft. Knal je op top over de Autobahn, hoef je je stem niet eens te verheffen om te zeggen 'Kijk, daar heb je de Alpen al.'

Elke weg
Op een militair oefenterrein bij Ingolstadt heeft een shovel wat hopen met zand, grind en aarde op elkaar geschoven en dat leek ons wel een geschikt plekje om de allroad eens op z'n offroadkwaliteiten te beoordelen, 'allroad' betekent tenslotte zoiets als élke weg. De hopen zijn een meter of vijf hoog en de helling ernaartoe is behoorlijk steil. 't Kost 'm allemaal weinig moeite, al moet je wel heel beheerst met je rechtervoet omgaan. Want voor je het weet, trap je het pedaal een paar millimeter te ver in en spuit het grint onder de banden vandaan en graaf je een gat, zo gretig is de 4.2.
Uiteraard, de allroad is geen wereldwonder in het terrein. Zouden de hellingen nog steiler zijn, dan haakt de Audi af en karren échte terreinauto's met fatsoenlijke terreinbanden er met gemak (en als het zou kunnen met een aanhangertje) naar boven. Maar, eerlijk is eerlijk, als je 'm met 240 km/h over de Autobahn ziet razen, dan denk je niet dat diezelfde auto ook een helling van 60 procent kan hebben.

Ingekorte V8
De allroad was er tot voor kort met een 2,7-liter V6 biturbo en een 2.5 V6 TDI. De veertigkleps V8 waar het in de allroad 4.2 om draait, is in grote lijnen dezelfde motor als die in de Audi S4. Daar heeft 'ie 344 pk en in de allroad heeft 'ie 'maar' 300 pk. Het is níet dezelfde V8 als de A6 4.2 heeft, die toevallig ook 300 pk levert. Het verschil zit 'm erin dat hij 52 mm korter is, omdat hij anders niet in de motorruimte van de allroad paste. De gewone A6 met V8 is namelijk een paar millimeter langer dan een standaard-A6 en de allroad heeft juist weer wat ruimte nodig voor de luchtervering. Zo werd de getande riem aan de voorzijde van het motorblok vervangen door een ketting aan de achterkant, die met behulp van assen bijvoorbeeld ook de water- en oliepomp aandrijft. In principe is die plek voor onderhoud zo ongeveer onbereikbaar, maar volgens Audi gaat die ketting een leven lang mee. Deze compacte constructie is de basis voor alle toekomstige V8-en van Audi – benzine en diesel. De nieuwe V8 TDI in de A8 bijvoorbeeld heeft deze bouwwijze ook.
De V8 helpt de allroad aan een koppel van 380 Nm, dat tussen 2.700 en 4.600 tpm beschikbaar is. Bij de pomp word je wat minder blij als je 'm alweer met euro 98 volgooit. Hij lust namelijk wel een slokje: 13,7 liter per 100 km. En dat is als je het gewoon rustig aan doet...

Geen rationele argumenten
Natuurlijk is precies 83.000 euro erg veel geld voor een auto die eigenlijk vreselijk overbodig is. Want snelle auto's zijn er voor dat geld genoeg te krijgen en terreinauto's ook. En rationale argumenten voor zo'n allroad V8 zijn er nauwelijks te vinden – je hebt gewoon een mooie, dikke kar voor de deur staan. Voorzien van xenon-verlichting, stoere leren bekleding op elektrisch verstelbare stoelen en uit ongeveer elke hoek kan een airbag ploffen in geval van nood.

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum