Audi A8 L 6.0 quattro
Dubbel 'V' twaalf
- Benny Hogeweg
- Eerste rijtest
Natuurlijk zijn acht cilinders meer dan genoeg om aansprekende prestaties neer te zetten. Vanzelfsprekend heeft een V8 uitstekende loopeigenschappen die nauwelijks comfortwensen open laten. Toch gelden aan de top andere wetten en regels. Twaalf cilinders zijn meer, zijn beter, zijn krachtiger: zijn het beste. Je hoort dus als merk en berijder alleen tot de absolute top met een twaalfpitter onder de kap. Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, BMW (Rolls-Royce) en Mercedes: dat zijn ze. Jaguar zal niet lang meer afwezig zijn, maar voor het zover is meldt de Audi A8 zich aan de top: geen V12 maar een W12. Een buitengewoon spannend brok techniek.
Dubbel V
Laten we de motorkap maar eens opentrekken. Wat je noemt een goed gevulde ruimte. Desondanks is het opvallend hoe kort de twaalfcilinder is: slechts 513 millimeter. Ook opvallend is dat achter de grille op zeer korte afstand de oliekoeler, radiateur en de motor volgen. Moet ook wel, want achter de motor gaan meteen twee aandrijfassen naar links en rechts om de voorwielen aan te drijven. Nee, Audi is niet zo gek dat ze het daar bij laten, want ze passen natuurlijk hun quattro-vierwielaandrijving toe.
De prachtige aluminium motor - alleen het dragende deel van de krukas is van gietijzer - levert ware oerkracht. Start hem en er staat bij stationair toerental al 450 Nm ter beschikking! Vanaf 1.800 tpm wordt de 500-grens bereikt en tussen 3.500 en 4.750 tpm is het continu 550 Nm. Vermogen? Vierhonderdtwintig pk! Bijna 100 pk meer dan de BMW V12 en nog altijd dik 50 meer dan Mercedes in Das Haus heeft.
Nur Links
Audi had de goede smaak om ons in de omgeving van hun hoofdvestiging Ingolstadt te laten rijden. Zuid-Duitsland in de buurt van München waar prachtige ongelimiteerde Autobahnen liggen. Hét domein van de A8 L 6.0 quattro. Van 0-100 in 5,8 seconden is al indrukwekkend, maar wat te zeggen van de volgende cijfers: 0-200 in 20 s en van stilstand tot de afgeregelde top van 250 km/h in slechts 38 seconden! Maakt de A8 W12 koning, keizer en president van de linker rijstrook. Zo soepel schakelt de automatische bak door de versnellingen naar vijf en glijdt de naald van de snelheidsmeter met het grootste gemak over de 200 km/h en tikken we in redelijke drukte zelfs even 260 km/h aan.
Hoe snel het allemaal gaat was een Mercedes-rijder bereid te laten zien. Met zijn verlaagde zwarte S-klasse kleefde hij aan de Audi-bumper. Gas erop en de Audi neemt gedecideerd een voorsprong. Een ruime voorsprong die pas minder gênant wordt als we weer van het gas afmoeten. 'Een diesel', merkt onze bijrijder op. Als we de afrit nemen weten we beter. Een strak voor zich uitkijkende Duitser met een gezicht als een oorwurm passeert ons en dat geeft zicht op de typeplaatjes: S 500 Brabus...
Hoewel alles zich in buitengewoon hoog comfort afspeelt, blijkt de A8 L 6.0 quattro een aantrekkelijke stuurauto. De fluisterstille W12 blijkt onder belasting een beschaafd, maar zeker aanwezige roffel te produceren en dat daagt alleen al uit. Daarnaast is de besturing zelf aangenaam direct en de vierwielaandrijving is in staat om ook in bochten alle 420 pk's op het asfalt te brengen. Vergeten we bijna nog een extra opmerking over de automaat te maken: wat schakelt die soepel en alert. Werkelijk topklasse. Voor sportief rijden is er een sportstand waarbij de bak extra snel terugschakelt. Wordt de A8 bijna gevaarlijk snel van. Natuurlijk kun je met de tiptronic-stand ook zelf schakelen en als optie met knopjes aan het stuur. Zouden we niet bijbestellen, want we drukten er regelmatig per ongeluk op terwijl de bak gewoon in 'D' stond en dan schakelt de bak tóch.
Absolute top
We mogen de A8 L 6.0 gerust rekenen tot de koningsklasse. Slechts 8.000 van dit soort limousines met twaalfcilinder worden er per jaar wereldwijd verkocht. Amerika en Azië zijn belangrijke afnemers, maar de helft gaat - blijft - in Europa. Audi wil er 500 per jaar gaan verkopen en dat zijn zowel de normale A8 6.0 als de verlengde A8 L 6.0. Duitsland krijgt er 3 à 400 en Nederland krijgt er 10.
We kunnen aan de ene kant een heel verhaal houden over het hoe en waarom van een twaalfcilinder en deze A8 W12 in het bijzonder. Over de mystiek, over de traditie, over het genot en over de sound. Aan de andere kant een rationele uiteenzetting geven over de A8 L 4.2 quattro met V8: is een ton goedkoper dan de f 336.000 kostende A8 L 6.0 quattro en met de 4.2 is toch ook behoorlijk weinig mis. Er is echter maar één doorslaggevende reden om de W12 te kopen: die is top. Er is geen betere A8, er is geen sterkere twaalfcilinder limousine en er is geen sportievere chauffeursauto. Van zo'n twaalfcilinder genieten is zeker een belangrijke overweging, maar als we naar het gezicht van de S 500 Brabus rijder keken weten we: in deze klasse geconfronteerd worden met de overtreffende trap is welhaast ondraaglijk.
V4, V5, V6, W8, W10, W12, W16...
Audi experimenteerde in de Avus W12 met drie cilinderbanken van vier cilinders. Later is binnen het Volkswagen-concern gekozen voor de uitbouw van de V(R)6-motor. Logisch. Op de eerste plaats biedt deze een basis voor een hele generatie: eentje eraf: V5, twee eraf: V4, twee V4's maken W8, twee V5-en maken W10, twee V6-en maken W12, V6 verlengen tot V8, V8 maal twee maken W16. Kun je goedkoop gebruik maken van dezelfde zuigers, drijfstangen, kleppen, enzovoort. Daarnaast is deze V6 kort (V) en smal (kleine blokhoek). Maakt ook de grotere motoren compact en dat is nodig - vanwege de quattro-aandrijving moeten achter nog aandrijfassen naar de voorwielen. Met een V12 zou de neus dan erg lang worden. De W12 is slechts twee hele millimeters langer dan de 4,2-liter V8 in de A8. Wel is bij de W12 om hoogte te winnen het oliecarter komen te vervallen ten gunste van een dry-sump-systeem. Olie wordt gericht uit de motor weggezogen naar een tankje en twee pompen zorgen ervoor dat het smeermiddel onder druk op alle plaatsen in het blok komt. Een superieur systeem dat in raceauto's wordt toegepast om bij sterk accelereren, remmen en snelle bochten voorkomt dat de olie naar één kant van de motor stroomt.
Topauto = topuitrusting
Op de uitrusting van de A8 L 6.0 quattro is weinig aan te merken. Navigatiesysteem, TV, Bose-soundsystem, cd-wisselaar, leer, alcantara bekleding van hoedenplank, raamstijlen en zonnekleppen, Xenon verlichting voor dim- en grootlicht, ook op de achterbank verwarmde kussens en elektrisch verstelbare hoofd- en lendensteunen; het zit er allemaal op.
Voor directieleden die zich even willen ontspannen is er een leuke optie: RSE - Rear Seat Entertainment. Voordat u verkeerde ideeën krijgt bij het achterbankvermaak: dit zijn twee in de voorste hoofdsteunen ingebouwde LCD-monitoren aangevuld met een DVD/CD-speler in de achterbank. Er kunnen bijvoorbeeld videocamera of computerspelletjes op aangesloten worden. Twee hoofdtelefoons en gescheiden bediening maken het mogelijk om elke RSE-eenheid tegelijkertijd voor een andere toepassing te gebruiken.
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.