Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • A8

Audi A8 3.7 quattro (1999)

autoreview

12
Audi A8 3.7 quattro (1999)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringA8 3.7 quattro
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf117.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 30 september 2007

Achtergrond
De auto die ik hiervoor had was één jaar jonger en had 70.000km minder op de teller toen ik hem inruilde op de A8. Toch was het een grote vooruitgang. Die vorige auto was namelijk een Saab 9-3 2.0t en dat is een groot verschil met een A8 3.7 quattro. Waarom kocht ik de A8? De enige reden was eigenlijk dat ik hem zo mooi vond. Vier jaar daarvoor (in 1998) zag ik een zwart metallic A8 rijden en toen wist ik het: zo een wilde ik ook! In 2002 kwam het er dus van en kocht ik een zeezilveren A8 3.7 quattro met zo ongeveer alle opties die destijds leverbaar waren. Natuurlijk met leren bekleding (fraai zwart) maar ook met televisie, xenon-verlichting, BOSE geluidsinstallatie en fraaie 17-duims wielen (paraboolmodel). Ik kreeg twee jaar Audi-Select garantie.

Wat is er helemaal goed aan de A8 3.7 quattro?
Echt bijna alles aan deze auto is goed bevallen. Een opsomming:
- het comfort (de stilte bij 200km/h bijvoorbeeld);
- de kracht en het geluid van de achtcilinder-motor; 260pk is genoeg voor de A8, de 192pk V6 versie is trouwens ook een lekkere auto. Overigens is de 260pk motor niet extreem sterk. De motor geeft wél een souvereine indruk en het is een fijne motor die zéker bij de auto past. Met 180km/h is het fijn cruisen over de Autobahn en accelereren naar 220km/h gaat redelijk vlot. Daarboven krijgt de auto het moeilijker en in de automaatstand duurt het nog aardig lang (alles is relatief) voordat je 250km/h bereikt. Als je op hoge snelheid wat sneller wil zijn, kun je soms beter de handmatige stand van de tiptronic gebruiken. Alles is relatief, maar in een tijd met stationwagons die 580pk leveren (Audi RS6 Avant) is de A8 3.7 quattro niet extreem snel boven de 200km/h. Maar waar praten we over? Een mooie A8 van dit type kost tegenwoordig zo’n €20.000 en een nieuwe RS6 €165.000. Alle waar naar zijn geld, nietwaar?;
- de stoelen, fijn zitcomfort;
- de zelfdimmende binnen- en buitenspiegels, erg fijn!;
- de radio, een BOSE systeem;
- de vierwielaandrijving. Fantastisch (Torsen-)systeem, niet alleen in de winter, maar in alle weersomstandigheden. Met winterbanden én quattro rijd je redelijk veilig, maar ondergetekende wist (natuurlijk) de grip op besneeuwde bergwegen te verbreken. Op dat moment reed ik in een tamelijk scherpe bocht heuvelop, na een nacht sneeuwval, ongeveer 70km/h en de auto begon over vier wielen te schuiven. Het was echter nog geenszins alarmerend en uiteraard valt dit de auto niet aan te rekenen. Natuurkundige krachten laten zich niet verloochenen... Wel leuk om even uit te testen! :-); en
- het belangrijkste van alles: het design! Wat een weergaloos mooie auto... Ik heb de auto in de zomer van 2007 verkocht, maar nog steeds sta ik helemaal paf als ik er een zie rijden. De mooiste auto die er ooit is gebouwd wat mij betreft, samen met de Volkswagen Phaeton. Iedere keer als ik de auto ergens parkeerde keek ik nog even (of twee keer) om. Een auto om verliefd op te worden. Als ik een A8 van dit type zie rijden begin ik nog steeds te shaken, zo’n mooie en tijdloze auto. Het lijdt geen enkele twijfel dat deze A8 in het jaar 2020 nog steeds fantastisch mooi is.

Wat kan er beter?
- De remmen. Het zijn geen Porsche 993 Turbo remmen, daar ben ik achter gekomen toen ik op de Duitse Autobahn van 200km/h moest afremmen naar 80km/h. Het is dan ook geen sportwagen, dus daar stel je je op in. Overigens is dit een subjectieve indruk. In de laatste uitgave van het Duitse AutoBild TüV Report worden de remmen van deze A8 juist zeer geprezen.
- de ontvangst van de televisie (onderdeel van het navigation plus systeem). Het beeld was niet altijd kraakhelder. Bovendien ging door technische veranderingen enige tijd geleden het beeld van de televisie op zwart. Dat was geen defect van het systeem maar te wijten aan analoge televisie-signalen die niet meer werden uitgezonden of iets dergelijks. Nou ja, het maakte toch niets uit eigenlijk, in 5 jaar tijd heb ik misschien één keer het 8-uur journaal in de auto bekeken :-)

Wat is mij in het bijzonder opgevallen?
Wat mij nog in het bijzonder is opgevallen aan mijn al wat ’oudere’ A8 (8 jaar oud toen ik hem inruilde): de auto lijkt voor de eeuwigheid gebouwd. Hij reed nog als nieuw, de automaat (tiptronic) schakelde als nieuw, de lak zag er als nieuw uit, géén kraakjes in het interieur etc. Echt een zeer degelijke auto.

Wat waren de reguliere kostenposten (normaal onderhoud)?
- Een reguliere kostenpost was het vervangen van alle remschijven en -blokken bij 212.000km. Kostte iets meer dan €1000. Dat was de eerste keer (voor mij) dat er onderhoud was aan het remsysteem. Ik meen dat de vorige eigenaar de remblokken eerder had vernieuwd bij 65.000km. Kennelijk heb ik een wat rustiger rijstijl.
- Een andere reguliere kostenpost was bij 234.000km. Toen heb ik de distributie laten vervangen (d.w.z. distributieriem, spanrollen, waterpomp). Dit moet één keer per 120.000km. Ik deed het iets eerder dus, uit voorzorg. Dit kostte ongeveer €1250 bij de Audi-dealer.
- Wat voor mij ook bij regulier onderhoud behoorde was het verversen van de automaatolie iedere 60.000km. Volgens de fabriek kon de automaatolie er een heel autoleven lang in blijven zitten, maar na andersoortige berichten gelezen te hebben op www.audiworld.com (A8-forum) besloot ik al snel om iedere 60.000km de olie te vervangen onder het motto ’baat het niet, dan schaadt het niet’.

Toelichting bij de waarderingen
Wat betreft de waarderingen: ik geef overal vijf sterren voor, maar natuurlijk is alles relatief. Een A8 6 liter twaalfcilinder is nóg comfortabeler. Een Golf 1.4 FSI is goedkoper in het onderhoud. En wellicht is een Toyota Corolla nóg betrouwbaarder dan mijn A8 was. Maar ik ben zo tevreden over mijn A8 (geweest) dat hij wat mij betreft de hoogste score verdient. Nog even over de gebruikskosten: het benzineverbruik viel mij heel erg mee. Sommige mensen (die iedere cent besteed aan een auto teveel vinden) meesmuilden ’zal zeker wel 1 op 5 rijden?’, maar nee, de auto rijdt op de snelweg 1 op 10, in Nederland soms 1 op 11. Iedere twee jaar (of om de 30.000km) een grote beurt van 800 euro is mij ook erg meegevallen. En de banden? Die heb ik (ook dankzij enkele periodes met winterbanden, dat moet gezegd worden) in 127.000km niet vervangen. Verder is een afschrijving van zo’n €5.000 per jaar voor een 3 jaar oude A8 (gedurende een gebruiksperiode van vijf jaar, dus tot een leeftijd van de auto van 8 jaar) ook nog te overzien.

PROBLEMEN

  • 30 september 2007

Er zijn erg weinig problemen geweest in 5 jaar en 127.000 km A8 rijden. Een limitatieve opsomming:

- Als je veel korte afstanden rijdt (minder dan 10km) kan de accu het wat zwaar krijgen, zeker in de winter en zeker als je de electrisch verstelbare dingen gebruikt (ramen, stoelen, hoofdsteunen etc). Als je dan in de winter met temperaturen ónder nul de auto nog eens een weekje ongebruikt laat staan buiten, kan het vóórkomen dat je eens de wegenwacht moet bellen. Maar met een nieuwe accu kun je dan vervolgens weer een paar jaar vooruit;
- Eén keer had ik een kleine olielekkage bij het differentieel (bij 145.000km). Deze is kosteloos (en goed!) opgelost onder de Audi A-Selectie garantie. Verder waren er toen wat draagarmen en een stuurkogel aan vervanging toe. Dit werd ook opgelost onder A-selectie garantie.
- De ophanging vóór begon bij 225.000km wat te kraken. Een nieuwe veerpootlager voor zo’n €400 (inclusief arbeidsloon) heeft het gekraak toen opgelost en de auto reed weer als nieuw.
- Na ongeveer 4 jaar in de auto te hebben gereden (auto was toen 7 jaar oud en had 225.000km gereden) waren de naafkapjes van de lichtmetalen velgen aangetast door pekel. Dat vond ik afbreuk doen aan de hele auto. Voor €90 kocht ik vier nieuwe aluminium naafkapjes. Prijzig, maar voor mij een wereld van verschil en de moeite waard dus :-)
- een defecte koelvloeistoftemperatuursensor bij 232.000km, herstel kostte ongeveer €160;
- rond dezelfde kilometerstand begon de linker buitenspiegel te verweren. Er liep een soort van rode vloeistof uit (heeft er denk ik mee te maken dat het een zelfdimmende spiegel was). Bij het informeren naar een nieuwe spiegel leerde ik dat er drie soorten spiegels leverbaar zijn, een ’vlakke spiegel’ (€89), een ’zelfdimmende convexe spiegel’ (€180) en een ’zelfdimmende convexe spiegel met groothoek’ (€210). De laatste werd standaard op de A8 gemonteerd en mijn tip is: kies deze duurste spiegel als je een nieuwe spiegel nodig hebt!! Ik heb twee weken rondgereden met de ’vlakke spiegel’ maar die vond ik echt waardeloos. Een A8 verdient een betere spiegel...
- Bij 240.000 km kreeg ik wat waterlekkage in het interieur. Het bleek veroorzaakt door een verstopte wateropvangbak bij de voorruit, er zaten teveel blaadjes in.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Audi A8? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi A8
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Audi A8

INFO
Audi
Audi
Audi A8 60 TFSI e quattro Pro Line (4D/8A)
€ 1.727
Bekijk nu ⟩
Audi A8 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A8 Quattro 361 PK

    Audi A8 Quattro 361 PK

    • 2001
    • 216.754 km

    € 6.450

    Audi A8 2.8 5V quattro Exclusive airco automaat inruil mogelijk nap

    Audi A8 2.8 5V quattro Exclusive airco automaat inruil mogelijk nap

    • 2002
    • 262.288 km

    € 4.299

    Audi A8 3.7 5V Quattro Exclusive Aut.-5 StepTronic | 123.696 km.! | Leer, Navigatie, Bose, Xenon etc.etc. | Bijtellingsvriendelijk! |

    Audi A8 3.7 5V Quattro Exclusive Aut.-5 StepTronic | 123.696 km.! | Leer, Navigatie, Bose, Xenon etc.etc. | Bijtellingsvriendelijk! |

    • 2000
    • 123.696 km

    € 9.900

Meer Audi A8 occasions

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A8 specificaties
  • Audi A8 occasions
  • Audi A8 video's
Advies en informatie
  • Audi A8 tests
  • Audi A8 gebruikersreviews
  • Audi A8 index
PREMIUM
Audi A4 1.8 5V Turbo - 2000 - 391.017 km - Klokje Rond

Audi A4 1.8 5V Turbo - 2000 - 391.017 km - Klokje Rond

Voor het luttele bedrag van € 465 kocht Maurice Maurits twee jaar geleden deze Audi A4. Hij...

Lees meer
 

Audi A8 reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    30
    • 8 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    4
    • 3 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 6.0 quattro Lang (2001)

    Audi A8 6.0 quattro Lang (2001)

    16
    • 8 september 2016
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro (2001)

    Audi A8 4.2 quattro (2001)

    3
    • 26 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro (2001)

    Audi A8 4.2 quattro (2001)

    9
    • 23 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Audi A8 3.7 quattro (1999)

    Audi A8 3.7 quattro (1999)

    15
    • 31 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Audi A8 3.7 quattro (1999)

    Audi A8 3.7 quattro (1999)

    12
    • 30 september 2007
meer reviews
Klokje rond - Audi A8

Klokje rond - Audi A8

94

De eerste auto van Jeroen Reekers was een Suzuki Alto en anno 2011 rijd meneer in een Audi...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    23
    • 18 februari 2022
  • Test: Audi A8

    Test: Audi A8

    108
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs van een diesel

    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs...

    84
    • 4 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    22
    • 29 november 2021
  • Audi A8 gefacelift

    Audi A8 gefacelift

    51
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te lijf

    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te...

    55
    • 1 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Audi Activsphere: autonoom door de modder

    Audi Activsphere: autonoom door de modder

    4
    • 19 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Limousine 1.5 TFSI COD 150pk Sport (2017)

    Audi A3 Limousine 1.5 TFSI COD 150pk Sport...

    2
    • 16 augustus 2022
  • PREMIUM
    Audi A4 1.8 5V Turbo - 2000 - 391.017 km - Klokje Rond

    Audi A4 1.8 5V Turbo - 2000 - 391.017 km...

    • 16 augustus 2022
  • Audi RS4 Avant (2006) - Blits Bezit

    Audi RS4 Avant (2006) - Blits Bezit

    16
    • 12 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 1.4 TFSI (2017)

    Audi A4 1.4 TFSI (2017)

    2
    • 10 augustus 2022
  • Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - Dubbeltest

    Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron...

    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    29
    • 5 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden