Audi A8 6.0 quattro Lang (2001)

autoreview

Audi A8 6.0 quattro Lang (2001)

Signalement

UitvoeringA8 6.0 quattro Lang
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf50.300 km
KM-stand laatst54.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Superlimo

  • 54.000 km

Aankoop

Wetende dat het vroegtijdig inleveren van mijn Muesli-Benz (zie eerdere review) aanstaande was, ben ik op zoek gegaan naar een auto die aan de volgende eisen voldeed:
- Ruim genoeg voor 3 kinderen op de achterbank (met een lange vader die ervoor zit)
- Youngtimer (of bijna) vanwege (i) genoten afschrijving door anderen ;) en (ii) eigen zaak dus fiscaal interessant
- Bijzonder genoeg om mij als liefhebber blij te maken

De bekende sites afgestruind naar mooie alternatieven en op een gegeven moment tegen een Audi A8 L met W12 en de 3-zits achterbank uit 2001 aangelopen. De klapper: slechts 50K km gelopen, in perfecte staat. Een 12-cilinder, moet je dat wel doen? Internet leert dat de W12 een keiharde, ongestresste motor is. Een een A8 D2? Prima, geen hele gekke verhalen. Dure auto, ja - de topklasse is niet goedkoop, maar niets waar ik van schrok.

Naar de verkoper (Gina Classics) getogen, auto bekeken, prijs overeengekomen op voorwaarde dat een aankoopkeuring geen nare verrassingen zou brengen en datum levering afgesproken.

Een D2 met navi (die pukkel op de achterklep was zo cool toen ik op de middelbare school zat) en de W12 notabene!

De aankoopkeuring bracht aan het licht dat een paar rubbers aan vervanging toe waren, corrosie op de remleidingen weggehaald moest worden, en nog een paar kleine dingen gedaan moesten worden. Daarnaast lagen er prutbanden van Chinese makelij om.

Met een lange vakantierit in het vooruitzicht de reparaties laten uitvoeren door Audi specialist Terpstra in Sexbierum (topgasten) en ook de banden laten vervangen en een parrot laten inbouwen. Dit allemaal voor levering van de auto. Fijn dat zowel de verkoper als de specialist hieraan meewerkte - dat was prettig zakendoen.

Eerste kilometers
De A8 opgehaald en vanuit Friesland naar de Randstad gereden. Wat een beest! Ongekende power, soepele motor (het muntje op zijn kant op de draaiende motor: jazeker!) en heerlijk stil. Daarnaast ligt de auto als een dijk.

Tweede dag: Check Engine light. Het euvel van alle VAG-producten. En het licht op. 3 dagen voordat we op vakantie naar de Alpen willen. Crap. Auto heeft lang stilgestaan (2 jaar ongeveer), dan krijg je dit soort verrassingen.

Terpstra gebeld, onmiddellijk zijn zij naar de Randstad gereden om de auto op te halen, iets in de temperatuurhuishouding te fixen en hem een dag later terug te brengen. Dat is service!

Vakantie (3000 km)
Vertrokken voor onze zomervakantie met een volle auto - wat een perfecte reisauto is dit! Moeiteloos, stil en relatief (en verrassend) zuinig. Bij 150 km/u draai je nog geen 3000 tpm en is het verbruik 1 op 9. Bij 100 km/u duik je zomaar naar 1 op 11.

Tijdens onze nachtelijke rit slaat op een gegeven moment de koelvloeistoftemperatuurmeter uit, terwijl we Baustellen- of Unfall-file rijden... Shit. Verwarming vol aan, ramen open (het is buiten 23 graden, oef), temperatuur komt weer omlaag. Lijkt erop dat de thermostaat even vastzat na een rit op hoge snelheid kort voor de file, want erna heeft de auto bij file, in 30 graden, in de bergen, bij hoge snelheid geen kik meer gegeven.

Topbak dus, nog nooit zo comfortabel 3000 km afgelegd. Ook kleine kids houden het lang uit achterin en met Spotify via de Parrot.

Het is geen stadsauto (parkeergarages zijn met 5.17m een giller) en op bergwegen kun je met een sportwagen vast leukere ritten maken. Maar de versnellingsbak is top - de sportstand maakt een verschil en laat motorremmen toe (desnoods schakel je manueel terug). Bij een auto met zo'n koppel zijn meer verzetten dan 5 echt niet nodig, je zit nooit in de verkeerde versnelling (in tegenstelling tot de 7-bak van de Benz, bijvoorbeeld).

Kortom

+ Comfortabel en ruim
+ Wat een motor! Power, koppel, sereen
+ Versnellingsbak is super
+ Afwerking: 15 jaar oud, 50K km, maar is als nieuw. Geen piepje, kraakje of slijtageplek
+ Veilig weggedrag

+/- Verbruik is hoog maar niet krankzinnig (stad 1/6 a 7, snelweg 1/9)
+/- Joekel van een ding, geen verrassing

- Loodzwaar en dat voel je, zeker met de W12 voor de vooras. Veel meer dan mijn 540 (toch ook niet de lichtste) voel je dat, met als gevolg dat richtingsverandering niet altijd van ganser harte gaat
- Stilstand. Deze auto, ondanks alle inherente kwaliteit, heeft na 2 jaar stilstand toch zijn kwaaltjes. Auto's moeten regelmatig rijden!

Conclusie na de eerste 3500km: je moet het gewoon doen zo'n superlimo! Weet wat je koopt en neem die duik. Dit is toch duizend keer mooier en leuker dan een of andere tweedehands Golf of (erger nog) nieuwe Dacia die je voor hetzelfde geld kunt krijgen? En omdat de afschrijving zo goed als nihil is, zijn je totale kosten ook nog eens beperkt... En voor stadsverkeer neem je toch gewoon de fiets!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A8

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens