Audi A8 3.7 – 2000 – 439.676 km - Klokje Rond
Tien keer de wereld rond
167 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Als je tien keer de wereld rond bent geweest, heb je best veel kunnen zien. Misschien is een elfde keer dan wel niet meer nodig. Zo gaat de familie Bom uit Ermelo een beetje deze wedstrijd in met de Audi A8 uit het jaar 2000. Familie ja, want de trotse eigenaar Jan Bom heeft zijn zoon en zijn kleinzoon meegenomen. Die zijn namelijk net zo nieuwsgierig naar de huidige staat van de auto.
Bij de A8 hebben we het over een Duitse toplimou-sine met een achtcilinder en de wereldberoemde quattro-vierwielaandrijving van de mannen van Audi uit het Beierse Ingolstadt. Je zou zeggen dat het een liefhebbersauto is en dus een zeer bewuste keuze, maar dat is niet zo. Eigenaar Jan Bom uit Ermelo heeft eigenlijk helemaal niets met auto’s. “Ik heb er ook niet veel verstand van”, vertelt hij. Waarom dan deze hardloper met 260 pk, een topsnelheid van 250 km/h en een 0 tot 100-sprintttijd van 8,6 seconden? “We gingen elk jaar met de caravan met vakantie. En lang ook, want ik had zes weken vakantie in de zomer. Vanwege de motorpower en de vierwiel-aandrijving hebben we voor deze Audi gekozen”, legt hij uit. Al is Jan geen liefhebber, zijn vorige auto loog er ook niet om. Dat was een Peugeot 605, met een gespierde zescilinder aan boord. Je snapt wel waarom.
En die zes weken vakantie elke zomer, hoe zit dat, Jan? “Ik ben leraar Engels geweest, veertig jaar lang op de LTS, en later vmbo, het meest in Harderwijk.” Met mevrouw Bom is Jan door heel Europa getrokken, met de A8 en de SMV erachter. De SMV is een Zweeds merk caravan (de afkorting staat voor Sörby Meka-niska Verkstad) uit de stad Öre-bro en het is een caravan voor kampeerders met smaak, een voorkeur voor Scandinavisch design en een goed gevulde knip. Jan vond het vooral een gaaf ding. De Boms zetten koers naar het zuiden via Zwitserland en Frankrijk naar Griekenland, Spanje, maar ook naar de Oost-zee en Ierland. “We zijn zelfs met de caravan in Haifa geweest en van daaruit naar Sharm-el-Sheikh in Egypte gereden. Daar stonden ze wel even te kijken van die combinatie van een grote Duitse sedan en een Zweedse caravan”, kijkt Jan lachend terug.
ZWITSERLAND
Toch bleek de SMV voor de Audi A8 zo af en toe best een serieuze klus. “Ik herinner me dat in de bergen van Zwitserland de motor was warmgelopen”, kijkt Jan terug. “Het was een lekke kop-pakking”, corrigeert Jans zoon JP. “Dat was wel even een kink in de kabel van die vakantie, want er moest vervangend vervoer worden geregeld, dat dus ook die SMV moest kunnen trekken ...” Lekker, zo’n caravan.
Zoon JP en kleinzoon Floris zijn natuurlijk begaan met de auto-mobiele handel en wandel van opa en oma, die inmiddels al be-hoorlijk op leeftijd zijn. Uiteraard houden ze in de peiling of deze directiesedan op dit moment nog wel de juiste propositie is. De jaarlijkse trip met de caravan wordt bijvoorbeeld niet meer ondernomen. En om even naar de buurtsuper in Ermelo te gaan om een pakje macaroni te halen, is de Audi A8 niet de meest prak-tische auto. Kortom, JP en Floris vinden het wel tijd voor iets compacters en handzamers als volgende auto voor opa en oma.
Alleen zien die dat zelf nog niet helemaal voor zich, maar juist daarom is een gedegen stand-van-zaken-check-up van de Audi A8 een nuttig idee. Dat betekent wel dat keurmeester Tim de Leeuw van Carrec Technocenter vandaag wel eens een zeer beslissende stem kan hebben als het gaat om de toekomst van deze Audi van opa Jan Bom. JP en Floris hebben in tegenstelling tot opa wél iets met auto’s. De eerste rijdt een Mercedes-Benz EQC (“En ik heb nog wat leuks in de garage, ook uit Stutt-gart ...”) en kleinzoon Floris rijdt volledig elektrisch met een hippe Volkswagen ID.3.
TOEKOMSTPERSPECTIEF
Bij Carrec kunnen ze een lekkere Duitse auto wel waarderen, maar Tim wordt niet vrolijk van deze Audi A8, eerder verdrietig. De lijst met puntjes die niet op orde zijn, is langer dan lang. Tim moet stoppen met schrijven vanwege kramp in zijn hand. Aan alles is te zien dat de kloeke Duitser onderhoud tekort is gekomen, van bumper tot bumper.
Om deze toplimousine weer lekker strak te trekken, moet opa Jan Bom flink wat middelen en arbeidsuren in stelling brengen. Of hij daar nog trek in heeft? Zodoende lijkt het erop dat de tijd van deze A8 bij de familie Bom erop zit, want voor het bezoekje aan de buurtsuper en nog wat andere regionale ritjes zijn er beslist veel praktischer en goedkopere opties. En daarmee gaan JP en Floris opa Jan vast en zeker helpen.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De Audi A8 was destijds zijn tijd ver vooruit, en deze is misschien wel de mooiste uit de serie. Helaas werd bij dit exemplaar al snel duidelijk dat het goed mis is. De A8 heeft al lange tijd onvoldoen-de aandacht gehad. Sommige problemen lijken genegeerd te zijn. Tijdens de proef-rit wordt duidelijk dat de techniek niet op orde is en op de brug zien we dat zeker terug. Er was nog meer, kan ik je vertellen, maar ik ben maar gestopt met schrijven.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A8 3.7 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 76.460 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.697 cc |
Maximaal vermogen | 191 kW / 260 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.034 mm / 1.880 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.882 mm |
Massa leeg | 1.645 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.200 kg / 750 kg |
Banden | 225/60WR16Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s |
Brandstofverbruik | 11,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 276 g/km |
Lezersreacties (167) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.