Audi A4 Avant 40 TFSI S-Tronic

Dringen aan de top

Audi A4 Avant 40 TFSI S-Tronic
AutoWeek 01 2020
AutoWeek 01 2020

Je leest het in AutoWeek 01 2020

Alle mogelijke luxe en technologie, het liefst in een redelijk praktische verpakking met relatief compacte buitenmaten. Ziedaar het recept van een premium-D-segmenter in een notendop. Een recept dat veel leaserijders zich goed laten smaken. Met de opkomst van Volvo als serieuze uitdager van de gevestigde, veelal Duitse orde moeten de premiummerken meer dan ooit dringen om onder de aandacht te blijven. Reden voor Audi om de A4 al na een relatief korte periode een facelift te geven. Tijd voor een ontmoeting.

Een behoorlijk ingrijpende facelift wel te verstaan, want zowel de neus als de achterzijde van de Avant verandert meer dan bij sommige generatiewisselingen het geval is. De Audi is een veel-voor-weiniguitvoering met een benzinemotor van 184 of 190 pk en kost rond de € 52.000. Als Launch Edition Sport kost de Avant in combinatie met de 190 pk 40 TFSI-motor € 51.690 en inclusief opties komt de totaalprijs onder de streep op € 63.717. Stoelverwarming, leren bekleding of elektrische stoelverstelling zit er niet op en ook adaptieve dempers of een trekhaak ontbreken.

Schakelen

De 2,0-liter turbomotor die in de 40 TFSI ligt, bulkt van het koppel onderin. 320 Nm terwijl de toerentellernaald amper boven stationair staat, betekent zeer gemakkelijk versnellen en dankzij de riante hoeveelheid isolatie heerst er vooral rust aan boord van de A4. Erg fijn. De S-Tronic-bak met dubbele koppeling doet ook een duit in het zakje door het toerental extreem laag te houden. Dat heeft ook een keerzijde: de transmissie gaat daar zo ver in dat zelfs de 2.0 TFSI soms onder zijn ideale werkgebied wordt gedrukt en in D schakelt de automaat pas terug na de nodige aanmoediging. Bovendien heeft de bak niet de souplesse van een volautomaat bij wegrijden.

Sport

Het sportonderstel van de A4 maakt hem een stuk minder comfortabel, terwijl echte dynamiek er niet in zit. Dankzij de brede SportContacts kan de Avant de hoek om met een tempo dat geen weldenkend mens tekort zal vinden schieten. Door de gebrekkige communicatie van het onderstel en vooral de besturing levert dat alleen geen echt stuurplezier op. Je weet simpelweg nooit precies waar je aan toe bent. Bovendien: áls de voorbanden eenmaal hun strijd met het asfalt opgeven, zet de neus opeens ook wel een erg enthousiaste stap richting de buitenzijde van de bocht. Om daar nu comfort voor in te leveren, lijkt ons geen zinnige investering. We weten uit ervaring dat het standaardonderstel eigenlijk fijner rijdt en dat past ook veel beter bij de uitstekende isolatie. Stil is de A4 namelijk hoe dan ook, want de rijwind wordt opvallend effectief buiten gehouden.

495 liter

Audi kan adverteren dat er 495 liter in de A4 Avant past en ook op de achterbank zit je als volwassene fractioneel beter. Helemaal voorin zitten de afwerking en het materiaalgebruik op hetzelfde niveau als de C-klasse, alleen
in een veel strakkere vormgeving. De digitale schermen zien er ongelooflijk mooi uit en hoewel het woord ‘gezellig’ niet van toepassing is, valt er heel weinig af te dingen op de uitstraling van het interieur. Dat geldt jammer genoeg niet voor het MMI-systeem. Voorheen kreeg je een centrale knop met sneltoetsen die MMI tot een van de meest gebruiksvriendelijke systemen maakte. Die knop heeft de facelift helaas niet overleefd. Nu moet alles via een touchscreen of met stembediening. Dat laatste werkt lang niet altijd in één keer en tijdens het rijden met een ­stevig geveerde auto een touchscreenmenu doorgronden is ook geen daverend succes. Bij Audi’s met twee touchscreens gaat het allemaal nog wel, maar dit vormt uit ergonomisch oogpunt een achteruitgang ten opzichte van voor de update en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Oordeel

4 sterren

Het sportonderstel nekt de A4 Avant in dit geval: zonder rijdt het een stuk beter. De motor is namelijk verder heel soepel, hoewel de DSG-automaat het leven er wel een beetje uithaalt. Qua uitrusting zit de Audi goed in zijn spullen, maar daar hangt anderszijds ook een prijskaartje aan. De twee schermen werken prima, hoewel het zonder het onderste scherm een nerveuze bedoeling zou worden. Qua verbruik en uitstraling zit het verder wel snor in de A4.

Signalement

Merk Audi
Model A4 Avant 40 TFSI S edition
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 50.820

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.450 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.762 mm / 1.847 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden245/40R18Prijzen
Topsnelheid 238 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,2s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 155 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (36) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum