Audi A3 Limousine 35 TFSI - Eerste rijtest
De A4 voorbij
In Nederland mag de sedan misschien niet de populairste carrosserievorm zijn, dat is in veel andere landen juist wél het geval. De Audi A3 limousine kennen we al sinds 2013 en wordt hier beter verkocht dat de vierdeurs A4. Op basis van de nieuwe A3 Sportback is er nu een nieuwe sedan, die zelfs groter is dan de eerste A4.
Het silhouet en het front van de nieuwe A3 sedan lijken sterk op dat van zijn voorganger, zoals we dat van Audi gewend zijn. Geen ontwerptechnische uitspattingen in Ingolstadt, maar voorzichtige evolutie. Wat misschien wel het meest in het oog springt, zijn de fikse welvingen die in de portieren beginnen en doorlopen in de vooren achterwielkasten. Het maakt de auto wat gespierder, hoewel hij maar twee centimeter breder is dan de vorige en de spoorbreedte gelijk bleef.
Nu we het toch over de maten hebben: deze A3 sedan is langer, breder en hoger dan de eerste Audi A4! En vergelijken we het gewicht van het toenmalige basismodel (de 1.6) met dat van de huidige A3, dan zien we dat er 30 kg is bijgekomen. Gezien de iets grotere buitenmaten, de rijkere uitrusting en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen valt dat in elk geval mee. Kocht je in 1997 voor het laatst een nieuwe A4 en ben je nu in de markt voor een nieuwe vergelijkbare sedan, dan ben je 23 jaar later ‘slechts’ € 10.000 meer kwijt dan destijds, met dit verschil dat er nu A3 op het kofferdeksel staat. Voor een A4 moet er nóg eens tien mille extra worden overgemaakt.
BEKENDE, EFFICIËNTE TECHNIEK
In eerste instantie is de A3 sedan alleen leverbaar als 35 TFSI of 35 TDI. De diesel is een tweeliter met 150 pk, de benzine een (viercilinder) 1,5-liter met eveneens 150 pk. De 30 TFSI heeft de bekende 1,0-liter driecilindermotor met 110 pk, de 30 TDI heeft dezelfde krachtbron als de 35, maar dan met 115 pk. Beide basismotoren zijn er alleen met handgeschakelde zesbak, terwijl de krachtiger versies standaard de zeventraps S Tronic (DSG) hebben. Later dit jaar volgt een interessante aandrijflijn, namelijk de 30 TFSI met S Tronic en het van Audi bekende 48-volt hybridesysteem. Aan de motor is een startergenerator gekoppeld, die 50 Nm extra koppel geeft, ideaal in combinatie met de kleine driepitter en de S Tronic. Wat ons betreft de beste keuze voor de A3. Diezelfde techniek vinden we in de testauto, een 35 TFSI. Daarnaast kent de 1,5-litermotor cilinderuitschakeling, waar door je regelmatig op twee pitten rijdt. Daar merk je trouwens niets van. Ook zien we dat de motor vaak uitgaat tijdens afdalingen in het heuvelachtige landschap van Beieren. Dus wie een beetje zijn best doet, kan hiermee behoorlijk zuinig rijden.
Verder is het een prima aandrijflijn, met meer dan voldoende koppel en vermogen. De elektromotor doet dienst als starter en als dynamo en levert zijn extra kracht tijdens het accelereren, terwijl hij bij het afremmen op de motor juist stroom opwekt om het accupakket op te laden.
GEEN KOOPJE
Rijden doet de sedan niet anders dan de Sportback. De testauto heeft adaptieve schokdempers, die via Drive Select instelbaar zijn, van dynamisch tot comfortabel. Audi past bij de A3 hetzelfde trucje toe als Volkswagen bij de Golf: de zwakker gemotoriseerde versies hebben geen multilink-achterwielophanging. Die krijg je vanaf 150 pk. De besturing werkt precies en voorspelbaar, niet uitgesproken sportief of direct. De A3 laat zich er in elke bocht goed mee plaatsen en op rechte wegen is hij allesbehalve nerveus. Voor het gros van de automobilisten een prettig en veilig stuurgevoel, anderen zullen het misschien allemaal wat te klinisch vinden. Dat geldt ook voor de rijeigenschappen, waarop nuchter beschouwd niets aan te merken valt.
Het interieur is niet ruimer dan dat van de Sportback, de hoofdruimte achterin zelfs iets minder. De extra vijftien centi meter lengte zit achter de achterwielen (de wielbasis is gelijk aan die van de vijfdeurs) en met een kofferruimte van 425 liter kun je goed uit de voeten. De rugleuning van de achterbank is in twee delen neerklapbaar. Een digitaal instrumentarium is standaard, net als een infotainmentsysteem met een 10,2-inch beeldscherm, geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto en DAB+-radio.
De prijzen starten bij € 34.900 voor de 30 TFSI Pro Line. Dat is € 500 meer dan voor een vergelijkbare Sportback. Voor een paar tientjes meer heb je de Pro Line Business, met onder meer 17-inch wielen, navigatie, sportstoelen, ledkoplampen en -achterlichten en aluminium lijsten bij de zijruiten. Concurrentie is er van de A-klasse Limousine, BMW 2-serie Gran Coupé, Mazda 3, Honda Civic en Toyota Corolla. Er hangt een fiks prijskaartje aan de premiumstatus van de Audi A3, maar dat hebben klanten er graag voor over, zo blijkt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Voorbeeldige afwerking interieur
- +Gecultiveerde aandrijflijn
- -Hoofdruimte achter
- -Klinische rijeigenschappen
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 Limousine 35 TFSI Pro Line |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.409 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.495 mm / 1.816 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.636 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 690 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 232 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 125 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Limousine 35 TFSI S edition | NIEUW BINNEN | Pano dak | Navigatie | LED |
- 2023
- 37.511 km

Audi A3 Limousine 35 TFSI/150PK S-tronic S Line · Sonos · Leder/Alcantara · Camera + Parkeersensoren · Garantie tot augustus 2029 of 100000km.
- 2024
- 7.564 km

Audi A3 Limousine 35 TFSI S edition S-Line | Virtual | 19 Inch | B&O | Matrix
- 2021
- 81.137 km