Test: Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm (2014)
Karakterbonus
In de zoektocht naar een steeds lager verbruik lukt het fabrikanten steeds weer een paar grammetjes van de CO2-uitstoot af te krijgen. Neem Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm. Die ging niet zo lang geleden van 88 naar 85 gram, maar moest dan wel 4 pk inleveren. Is het nog een beetje Cuore Sportivo met 80 pk?
Dankzij de aanpassingen mag de Mito zich met deze motor weer tot de spaardieseltjes rekenen. Sinds er bij eigenaren van zo'n zuinig autootje weer een blauwe enveloppe op de mat ploft met daarin een verzoek de wegenbelasting over te maken zijn ze opeens een stuk minder populair, voor zakelijke rijders blijft het bijtellingsvoordeel van 14 procent.
De 1.3 JTDm is een door de jaren geëvolueerde viercilinder diesel van Fiat. Bij het starten valt meteen al op hoe netjes hij loopt. De motor trekt goed vanaf 1.000 toeren, en je merkt dat hij vooral onderin excelleert. Veel verder doorhalen dan 2.500 toeren moet je met deze motor helemaal niet willen. Blijf je eronder dan ga je gewoon vlot genoeg door het verkeer. Klinkt niet echt als een warmbloedig kloppend hart? Klopt, maar al ongeveer een decennium zijn de diesels vaak de fijnste motoren die je in een Alfa kunt krijgen. De besturing is wat zwaarder en fijn direct, de vijfbak schakelt bijzonder fijn en je merkt dat er sportief DNA in de Mito zit. Uiteraard heeft hij ook de beroemde knop waarmee je de gasresponse kunt aanpassen. In Dynamic reageert hij wat fanatieker op het gas al zijn de verschillen bij de JTDm niet zo groot als bij een Mito met benzinemotor. Op snelle rotondes is het een kwestie van gas liften, het neusje zoekt dan snel de binnenkant op, en dan mikken op de afslag die je wilt hebben, het gas erop en je flitst er vandoor. Dit dieseltje moet je gewoon op koppel rijden en dan kun je veel plezier beleven aan deze spaardiesel.
Bij het invoegen op een snelweg waar 120-130 km/h wordt gereden merk je wel dat het vermogen en koppel van 80 pk en 200 Nm niet heel riant zijn. Bij zulke situaties heeft een collega zuinigerd als de Peugeot 208 e-HDI 85gr het met zijn krachtiger 1.6 diesel een stuk makkelijker. De Mito sprint in 12,5 tellen van 0 naar 100 en haalt een top van 172 km/h.
Lage spoilerlip
De Mito is vrij laag van voren, want de spoilerlip schraapt snel over drempels. Het stuur zou nog iets verder verstelbaar mogen zijn, wel slaagt deze kleine Alfa er goed in zijn bestuurder onder te dompelen in een bad vol beleving. Het interieur is bijvoorbeeld donker, maar heeft daarmee de knusheid die een sportief georiënteerde auto je hoort te geven. Zijn rij-eigenschappen gecombineerd met een fabrieksopgave van 1 op 29,4 maken het een spaardiesel die zijn berijder een karakterbonus geeft. En van rationeel autorijden zal niemand je betichten.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Mito 0.9 TwinAir Esclusivo Clima|Cam|Navi via Android
- 2015
- 69.527 km

Alfa Romeo Mito 1.4 T Distinctive automaat navi cruise, elec pakket, Dealer onderhouden 1e eigenaar nwe apk 74.700 km * rijklaar *
- 2013
- 74.762 km

Alfa Romeo Mito 1.4 T Distinctive | Zwarte hemelbekleding | Navigatie
- 2014
- 80.777 km
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.