Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V (1997)

Extravagant rijplezier

Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V (1997)
De Alfa GTV is een spannende auto om te zien. Zijn prominente neus met de priemende koplampen en de opvallende vouw in de flanken geeft hem een agressief voorkomen. Blijft de vraag: biedt de GTV meer dan alleen uiterlijk vertoon.

De 3.0 V6 24V is de krachtigste motor die Alfa in de GTV kan leveren. De dwars voorin geplaatste V6 met een inhoud van 2959 cc produceert een vermogen dat er zijn mag: 220 pk. En het koppel van 270 Nm is ook niet voor de poes. De voorwielaangedreven GTV is uitsluitend met handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar. Een sportieve automobilist schakelt zelf, vinden de Italianen. Dat schakelen gaat overigens niet zo heel soepel, maar toch makkelijk genoeg. Nu hoef je helemaal niet zoveel te schakelen, want dankzij z'n hoge koppel pakt hij in alle versnellingen makkelijk vanuit lage toerentallen op.
Ook de oren van de mensen aan boord krijgen het niet zwaar te verduren, want bij 100 km/h registreerden we maar 66 decibel en bij 120 nog altijd niet meer dan 69,5 dB(A).
De vering en demping zijn stevig, maar niet keihard afgestemd. Met als resultaat dat er bij het rijden over slecht wegdek geen ernstige aanslag op het comfort van de inzittenden wordt gedaan.
De GTV is een echte 'rijdersauto'; een wagen die de chauffeur niet teveel werk uit handen neemt. Natuurlijk is hij wel voorzien van stuurbekrachtiging en ABS, maar tractiecontrole of een zelfsperrend differentieel zijn afwezig. De bestuurder moet 'zelf' het niet kinderachtige motorvermogen via de voorwielen op de weg zien te brengen. Zolang het droog is, lukt het aardig, maar bij nat weer krijg je gauw met doorslaande wielen te maken. Wie de juiste balans tussen grip en slip weet te vinden moet, volgens de fabriek, de GTV in 6,7 s van nul naar honderd kunnen laten snellen. Wij klokten de Alfa bij de sprint 0-100 op een nog altijd fraaie 7,2 seconden. Ook met de tussensprint (80-120) wist hij wel raad. In 4 en 5 bracht hij respectievelijk 7,6 en 10,2 s op de stopwatch. En het leuke is dat de Alfa je bij zo'n pittige spurt beloont met een opwindend motorgeluid, dat de ware Alfisti als muziek in de oren klinkt. Alleen al voor die sound zou je de GTV telkens weer de sporen willen geven.

Sturende as

Met snelle bochten heeft de sportieve Alfa weinig moeite. Daarvoor staat het uitgekiende onderstel borg. Met name de multilink achteras draagt een stevig steentje bij. Hij zorgt ervoor dat de achterwielen bij het ingaan van een bocht in eerste instantie een fractie tegengesteld aan de voorwielen bewegen, wat het insturen makkelijker maakt. Als daarna de middelpuntvliedende kracht sterker wordt, gaan de wielen licht meesturen. Het resultaat daarvan is een voorbeeldige koersvastheid. Niettemin, het kan ook té hard gaan en dan komt onderstuur om de hoek kijken. De GTV begint beheerst over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht te schuiven. Maar geen nood: als je wat gas terugneemt, is hij al snel weer in het gareel. De besturing van de Alfa werkt prettig direct, maar voelt niet messcherp aan. Toch heb je hem, zoals van een sportwagen verwacht mag worden, nauwkeurig onder controle.
De zit is uitgesproken laag. Je moet je ín de sportstoelen, die overigens goede zijdelingse steun geven, laten glijden. En daarvoor is enige lenigheid vereist. De mogelijkheden om de zetels te verstellen zijn beperkt. Op de achterbank kunnen alleen jonge kinderen behoorlijk zitten. En de kofferbak is met 110 liter wel heel beperkt. Bovendien wordt een deel van die ruimte in beslag genomen door het reservewiel type thuiskomertje. Door het in hoogte verstelbare stuur heen ziet de bestuurder twee grote ronde klokken; de toerenteller en de snelheidsmeter. In de middenconsole vinden we een rijtje van drie metertjes. Veel bergruimte is er niet: de lange portiervakken zijn smal en ondiep. Verder is er een vak tussen de voorstoelen.
Wat uitrusting betreft biedt de Alfa GTV 3.0 V6 24V voor ruim 85 mille datgene wat je van een moderne (sport)auto mag verwachten: twee airbags, een verstelbaar stuur, elektrisch bedienbare portierruiten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektronische startblokkering én ABS.
Wie gaat voor pure sportiviteit en design en niet maalt om praktische zaken als ruimte voor achterpassagiers en bagage vindt in de Alfa een fijne auto.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model GTV 3.0 V6 24V
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 38.798

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.959 cc
Maximaal vermogen 162 kW / 220 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.285 mm / 1.780 mm / 1.318 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.390 kg
Laadvermogen 405 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden205/50ZR16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,2 s (fabrieksopgave: 6,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,6 s / 10,2 s
Brandstofverbruik 9,8 l/100km