Volvo 340 1.7 (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 340 GL 1.7 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 136.950 km |
KM-stand laatst | 148.500 km |
Volvo 340 GLE Millionaire
- 136.950 km
Ik heb nu sinds kort mijn eerste auto, een Volvo 340 GLE Millionaire. Dit zijn mijn eerste ervaringen met de auto.
Deze Volvo is samen met nog 124 andere exemplaren als speciaal model gebouwd ter eren van de miljoenste Volvo van de 300-serie. Er zit erg veel luxe op voor een auto uit de jaren 1980, zoals centrale portier vergrendeling en elektrische ramen voor.
Mijn eerste ervaring met de Volvo zijn geweldig! De auto rijd erg fijn met veel comfort, is relatief zuinig voor zo'n oude auto (rond de 1:13) met toch genoeg vermogen om een beetje mee te komen, én met een Millionaire rijd je zeker iets aparts. Verder zitten de stoelen ook erg fijn, waar de 300 ook bekend om staat. Als laatste is de auto erg robuust te noemen, en zo voelt hij ook aan.
Natuurlijk heeft de auto ook een paar kleine minpuntjes, net als alle oudere auto's. Je moet hem heel goed bijhouden qua roestpreventie, en de 1.7L (die ik heb) schijnt ook wat meer onderhoud te vragen.
Nu is deze auto altijd erg goed bijgehouden, dus dat zal wel goed komen.
Mijn conclusie: Ik hoop nog járen met deze geweldige auto te rijden.
- 138.350 km
Na een kleine 1500km met de Volvo bevalt deze nog steeds super!
Zo is de auto nog steeds redelijk vlot, en sneller dan je zou verwachten. Ik heb er laatst (om uit te proberen) +-165km/h op de teller mee gereden! Je merkt dan zeker wel dat je in een oude Volvo rijd, de auto begint flink begint te schudden, en je hoort heel veel windgeruis. Dit is een nadeel van het comfort (softe vering) dat je bij lagere snelheden hebt.
Verder kan de auto met optrekken redelijk goed mee, al is het natuurlijk geen V8. Met de 340 heb je af en toe ook van die afgetrapte Golfjes model sjonnie die denken dat ze de stoplichtsprint kunnen winnen. Grappig is het dan als je dan eerder weg bent in een sedan model opa :P Nu doe ik daar gewoonlijk niet aan mee omdat mijn auto geen afgetrapte sjonniebak moet worden, maar een keer is toch grappig.
Het bochtengedrag van de 340 bevalt mij ook meer en meer. Het sturen geeft vrij veel gevoel wegens het ontbreken van stuurbekrachtiging (ik zou géén stuurbekrachtiging meer willen), en de auto heeft een erg neutraal stuurkarakter. Op zo'n weg met vluchtheuvels in het midden zie je iedereen flink afremmen, terwijl de Volvo er gewoon langs af schommelt!
Waar ik nu ook achter ben gekomen, is dat je met deze 1.7 heel gemakkelijk op de koppeling weg kunt rijden (zoals bij een diesel). Dit komt vooral van pas bij het parkeren.
Noemenswaardige problemen met de auto heb ik nog steeds niet:
-De wiswas-installatie wast altijd, maar wist af en toe niet.
-Econometer doet het niet goed meer.
-Klein beetje roest aan de voorbalk. Ga ik laten maken, maar het is vooral cosmetisch.
-Een lampje in het dashboard is kapot.
-Er heeft iemand met zijn trekhaak tegen mijn bumper gezeten, dus dat moet ook nog een keer gemaakt worden.
Er zijn wel een paar dingen ongemakkelijk aan de auto:
-Geen rolgordels achter.
-Geen elektrische ramen achter.
Als ik zou willen is dit ook vrij gemakkelijk op te lossen, maar omdat ik er meestal toch maar alleen in zit laat ik het zo.
- 145.000 km
Veel wordt er niet meer met deze auto gereden, momenteel zelfs zo goed als niet. Om de pekelperiode zo goed mogelijk te overleven staat de auto in een mooie overdekte stalling van zijn oude dag te genieten.
Komende zomer is het de bedoeling dat de Volvo opgeknapt wordt, en vooral de minimale roest die hier en daar zit gelast wordt. Ook zal de auto dan meteen behandeld worden tegen roest in de toekomst.
Tussenstand problemen:
-Een koelwaterslang lekte aan de achterkant van het motorblok, op een niet-zichtbare plaats. Hierdoor kwam het koelvloeistofniveau te laag te staan, waardoor de koeling minder werd. Resultaat: voetpakking carburateur kapot, en de voet van de carburateur is krom
(bekend probleem bij een 1.7). Dit is nu opgelost met vloeibare pakking, maar een NOS carburateur ligt klaar.
-Thermostaat kapot
-Radiateur kapot
-Chokekabel kapot
-Terugslagklepje brandsofleiding kapot
-Interieurfilter was vergaan, vervangen door een afzuigkapfilter.
-normaal onderhoud
Verder zijn er natuurlijk verschillende dingen opgeknapt of vervangen voor het uitzicht:
-Nieuwe grill
-Originele vloermatten
-Koplampwissers
-Snowcap
-Originele radio
-Hoedenplank met originele speakers
-mistlampen die bij het remmen aangaan samen met het remlicht (i.p.v. lelijk 3e remlicht)
-Etc.
Dun gezaaid...
- 148.500 km
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update over deze auto gaf. Slechts 3.500 kilometer, maar het kan goed alweer een jaar geleden zijn...
In een jaar kan er echter veel gebeuren! Zo is de auto mee op vakantie naar de Ardennen geweest, heeft hij een half jaar stilgestaan (om vervolgens de 2e keer starten aan te slaan), én, om terug te komen op de titel, hij is angstaanjagend zeldzaam geworden... In 2011 waren er nog 8 stuks van deze uitvoering te vinden, nu slechts 3. Van de 340 1.7 zelfs nog maar 66 in heel Nederland. Eén troost natuurlijk, één 340 GLE Millionaire zal sowieso overleven :D
Verder is de 340 eigenlijk best wel een saaie auto gebleken. Hij doet het altijd, en de apk geschied met dingen als nieuwe bandjes en koplampen stellen. Niks dan lof dus!
Wat nog wel te melden is, is dat de auto dit najaar compleet gelast wordt, getectyleerd, en een volledige spuitbeurt meekrijgt. De Volvo staat bijna altijd droog in de stalling, dus is op die beschermd voor de eeuwigheid!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.