AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zuinige driecilinder voor PSA
42
In de voortdurende strijd tegen CO2-uitstoot heeft PSA, het concern van Peugeot en Citroën, een nieuwe motor ontwikkeld. Het gaat om een kleine 1,0-liter driecilinder motor, waarmee PSA verder wil downsizen.
In een persbericht meldt het concern dat de nieuwe 1,0-liter motor, die komt in verschillende versies, een vermogen van 70 tot 100 pk levert. Vanwege het hoge specifieke vermogen lijkt het er dus op dat het hier om een turbomotor gaat, al laat PSA hier in het persbericht niets over los. De 1,0-liter motor moet ervoor zorgen dat auto's van het concern zonder verdere aanpassingen een CO2-uitstoot onder de 100 gram kunnen behalen.
Om deze nieuwe motoren te maken, opent PSA maar liefst twee nieuwe fabrieken. In 2011 opent de eerste van de twee z'n deuren in het Franse Trémery, waar PSA momenteel ook al produceert. Een jaar later opent een tweede fabriek op een nog onbekende locatie in Oost-Europa z'n deuren.
Om deze nieuwe motoren te maken, opent PSA maar liefst twee nieuwe fabrieken. In 2011 opent de eerste van de twee z'n deuren in het Franse Trémery, waar PSA momenteel ook al produceert. Een jaar later opent een tweede fabriek op een nog onbekende locatie in Oost-Europa z'n deuren.
PRIVATE LEASE Peugeot
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Peugeot ziet niets in kleine elektrische auto onder e-208
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Nieuws
Weer terugroepactie Stellantis: probleem nokkenaskettingen 1.5 BlueHDi
Nieuws
Vernieuwde Peugeot 308: nieuw gezicht en nieuwe elektrische aandrijflijn
Autotest