'Zonneauto' Sono Sion goed voor ruim 20.000 reserveringen
Eindelijk wind in de zeilen?
De ambitieuze start-up Sono Motors meldt trots dat er al meer dan 20.000 exemplaren van de Sion zijn besteld. Sono Motors zegt dat de Sion daarmee het potentieel heeft om de eerste 'Solar Electric Vehicle voor de massa' te worden.
Het ging Sono Motors lang niet altijd voor de wind. Het in 2016 opgerichte bedrijf wilde niets liever dan een relatief betaalbare elektrische auto op de markt brengen die een deel van zijn benodigde energie zou opwekken met zonnecellen. In 2017 schotelde Sono Motors ons de eerste foto's en informatie van de zijn eerste model voor: de Sion. Daarna bleef het even stil rond de start-up, onder meer omdat het op financieel vlak moeite had het hoofd boven water te houden. Dankzij een crowdfundingscampagne bestaat Sono nog en in juli presenteerde het eindelijk de definitieve productieversie van de Sion. Het bedrijf meldt nu vol trots dat er 'meer dan 20.000' exemplaren van zijn gereserveerd.
Volgens Sono Motors moeten de eerste exemplaren van de Sion medio 2023 bij zijn Finse productiepartner Valmet Automotive van de band lopen. De Sion heeft een verwachte vanafprijs van €25.126. Is de Sion dan daadwerkelijk een 'zonneauto'? In zekere zin wel, maar natuurlijk niet helemaal. De Sion heeft een 54 kWh-accu waaruit de auto 305 kilometer actieradius perst. Daarnaast moeten de zonnecellen waarmee de Sion is bedekt onder ideale omstandigheden tot 245 kilometer per week (112 kilometer gemiddeld) kunnen bijladen. In ons deel van de wereld moet je de Sion dus gewoon opladen. Dat kan overigens met een maximaal laadvermogen van 75 kW.
Valmet Automotive dat de Sion gaat bouwen is geen kleine speler. Valmet bouwde eerder namelijk onder meer de Lada Samara, de Porsches Boxster en Cayman, een hele vloot modellen van Saab (95, 96, 90, 900 en 9000 en 9-3) en de Fisker Karma.