Zonda R grist Nordschleife-kroon weg bij 599XX

Pagani Zonda R zet Nordschleife-record neer
Pagani Zonda R zet Nordschleife-record neerPagani Zonda R zet Nordschleife-record neerPagani Zonda R zet Nordschleife-record neerPagani Zonda R zet Nordschleife-record neerPagani Zonda R zet Nordschleife-record neerPagani Zonda R zet Nordschleife-record neer
Onlangs waren we zelf getuige van het Nordschleife-record van de Ferrari 599XX. De tijd van 6:58 leek voorlopig een onneembaar horde voor de concurrentie, maar het tegendeel blijkt waar. Pagani heeft gisteren de kroon voor snelste Nordschleife-auto uit Maranello weggegrist.
Horacio Pagani stuurde een Zonda R de Ring op. Achter het stuur zat Marc Basseng, een coureur die al vaker snelle tijden op de Nordschleife heeft neergezet. Basseng zette met de Zonda R een tijd van 6:47 minuten neer. We moeten hier wel bij aantekenen dat de Zonda R –net als de Ferrari 599XX- geen straatlegale auto is. De straatversie van de Zonda R is de Cinque, die in een oplage van vijf stuks is gebouwd.
De Zonda R heeft een leeggewicht van 1.070 kg. Het lage gewicht dankt hij onder meer aan monocoque die is opgetrokken uit koolstofvezel-titanium composietmateriaal. Als je dan bedenkt dat er een 750 pk sterke 6,0-liter V12 van AMG onder de kap ligt, kun je op je vingers natellen dat de prestatiecijfers zeer indrukwekkend zijn. De pk-gewichtsverhouding van de super-Pagani komt op 701 pk per ton of 1,43 kilo per pk. Afhankelijk van de afstelling haalt de Zonda R 350 km/u en kan hij in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u.
Dat al deze exclusiviteit zo z'n prijs heeft, laat zich raden. Pagani vraagt 1.460.000 euro voor de Zonda R. Exclusief belastingen...

Lezersreacties (138)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.