Lekker kwijlen bij de Pagani Zonda R

Pagani Zonda R
Pagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda RPagani Zonda R

De Pagani Zonda R is de circuitversie van de schepping van Horacio Pagani. Hij wordt al een tijdje gebouwd. Omdat we in deze tijden wel een octaanshot kunnen gebruiken, konden we deze serie nieuwe foto's niet laten liggen.

Wat dacht je hier van: een 750 pk sterke 6,0-liter V12 van AMG in een sportauto die niet meer weegt dan 1.070 kilo. We hebben het over de Pagani Zonda R, die ondanks dat het een circuitracer is, niets van zijn schitterende detaillering is verloren. Het lage gewicht dankt hij onder meer aan monocoque die is opgetrokken uit koolstofvezel-titanium composietmateriaal.
Zijn pk-gewichtsverhouding komt op 701 pk per ton of 1,43 kilo per pk. Afhankelijk van de afstelling haalt de Zonda R 350 km/u en kan hij in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De keramische remschijven zorgen er volgens de fabrikant voor dat het afremmen van 100 naar 0 km/u nóg sneller gaat. En wie zijn wij om daaraan te twijfelen?
De Zonda R wordt in een zeer beperkte oplage gebouwd. Dat deze auto wat mag kosten, spreekt voor zich. Pagani rekent 1.460.000 euro zonder belastingen. Gelukkig maar dat je over een race-auto, die niet op kenteken kan worden gezet, geen BPM hoeft af te dragen. Want op korting uit Den Haag hoef je met een Pagani zeker niet te rekenen.

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.