AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lekker kwijlen bij de Pagani Zonda R
25
De Pagani Zonda R is de circuitversie van de schepping van Horacio Pagani. Hij wordt al een tijdje gebouwd. Omdat we in deze tijden wel een octaanshot kunnen gebruiken, konden we deze serie nieuwe foto's niet laten liggen.
Wat dacht je hier van: een 750 pk sterke 6,0-liter V12 van AMG in een sportauto die niet meer weegt dan 1.070 kilo. We hebben het over de Pagani Zonda R, die ondanks dat het een circuitracer is, niets van zijn schitterende detaillering is verloren. Het lage gewicht dankt hij onder meer aan monocoque die is opgetrokken uit koolstofvezel-titanium composietmateriaal.
Zijn pk-gewichtsverhouding komt op 701 pk per ton of 1,43 kilo per pk. Afhankelijk van de afstelling haalt de Zonda R 350 km/u en kan hij in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De keramische remschijven zorgen er volgens de fabrikant voor dat het afremmen van 100 naar 0 km/u nóg sneller gaat. En wie zijn wij om daaraan te twijfelen?
De Zonda R wordt in een zeer beperkte oplage gebouwd. Dat deze auto wat mag kosten, spreekt voor zich. Pagani rekent 1.460.000 euro zonder belastingen. Gelukkig maar dat je over een race-auto, die niet op kenteken kan worden gezet, geen BPM hoeft af te dragen. Want op korting uit Den Haag hoef je met een Pagani zeker niet te rekenen.