Zo ver kom je nog als de accu van je elektrische auto 'leeg' is
Verrassende resultaten bij test
Wat gebeurt er eigenlijk wanneer je doorrijdt als de accu van een elektrische auto 0 procent aangeeft? Een test met zes elektrische auto’s levert verrassende resultaten op.
‘Range anxiety’ oftewel ‘actieradiusangst’ is nog steeds een van de grootste zorgen van potentiële kopers van elektrische auto’s. In principe zou het voor moderne elektrische auto’s geen probleem meer moeten zijn om op tijd een laadstation te bereiken. Enerzijds omdat de laadinfrastructuur tegenwoordig over het algemeen goed ontwikkeld is, anderzijds omdat de actieradius van elektrische auto’s toeneemt en de software doorgaans tijdig waarschuwt en automatisch de weg wijst naar het dichtstbijzijnde laadstation.
Maar wat als je om een of andere reden geen laadpunt kunt vinden? Technologietijdschrift c’t onderzocht in samenwerking met experts van de Adac wat er gebeurt als elektrische auto’s volledig leegrijden. Aan de vergelijking namen zes elektrische modellen deel. Wanneer wordt er een waarschuwing gegeven? Wanneer worden de prestaties ingeperkt? En: kun je doorrijden als het display 0 procent aangeeft?
De proefopstelling: zes elektrische auto’s vergeleken
Met een batterijniveau van 20 procent reden de testers met een snelheid van 100 km/h. Op dit batterijniveau lieten de testauto’s nog de volgende resterende actieradiussen zien:
Tesla Model Y: 95 km
BYD-Seal: 85 km
VW ID.3: 84 km
Nio EL6: 75 km
Kia EV6: 70 km
Volvo EX40: 60 km
Bij 20 procent: nog voldoende reserves beschikbaar
Een accuniveau van 20 procent leidde bij geen van de voertuigen tot merkbare beperkingen: noch de airconditioning, noch de acceleratie werden beperkt. In geen van de testauto’s verschenen ernstige waarschuwingsberichten. Bij twee modellen lichtte bij dit batterijniveau alleen het batterijsymbool oranje op.
Vanaf 10 procent wordt het anders
Vervolgens verschenen er duidelijke waarschuwingsberichten in de testauto’s zodra het batterijniveau 10 procent bereikte, waarbij het batterijsymbool in de meeste gevallen rood kleurde. Bij een aantal voertuigen werd het vermogen ook verminderd. Toch was er volgens de testers bij een snelheid van 100 km/h bij geen enkele auto sprake van een merkbare vermogensafname. Het goede nieuws: zelfs met minder dan 10 procent acculading is 100 km/h geen probleem en op provinciale wegen ben je daarmee dus geen gevaar voor het overige verkeer.
Wat gebeurt er bij 5 procent en minder?
Vanaf 5 procent is bij de eerste testauto’s een vermogensafname merkbaar. Maar wat als het batterijniveau 0 procent is? In de Kia verschijnt bijvoorbeeld een schildpadsymbool op het display, samen met de melding ‘Motorvermogen beperkt’. Desondanks kunnen alle voertuigen nog ongeveer 10 kilometer met een snelheid van 100 km/h doorrijden.
Sommige auto’s tonen tijdens hun zwanenzang een schildpadje, andere tonen een P, als waarschuwing dat de auto geparkeerd moet worden, al dan niet in combinatie met het tonen van het getal 30, wat vanaf dan de maximumsnelheid is. Vervolgens beperkten de auto’s geleidelijk het vermogen, waardoor de snelheid steeds verder afneemt en de bestuurder gedwongen is een veilige parkeerplek te zoeken.
Wielen blokkeren als accu leeg is
En dan beginnen de problemen, want zodra een elektrische auto is uitgevallen, kan deze alleen maar worden afgesleept - of ter plekke worden opgeladen door een mobiele laadinstallatie. Even van de weg afduwen, of naar een laadstation in de buurt is onmogelijk, laat staan dat de auto kan worden versleept. De wielen blokkeren compleet en dus is het zaak direct de veiligst mogelijke parkeerplek te vinden.