Zo groot is de ellende bij Nissan
90 procent winst eraf
‘Nissan schrapt 9.000 banen’, vernamen we gisteren via het ANP. Hoe groot de ellende bij Nissan precies is, blijkt uit een nadere bestudering van de cijfers.
In het eerste halfjaar van ‘fiscal year’ 2024, wat dus niet gelijkloopt met het kalenderjaar, boekte Nissan 32,9 miljard yen winst, tegen 336,7 miljard yen een jaar eerder. Omgerekend komt dat neer op bijna 200 miljoen euro nu en dik 2 miljard eerder. In andere woorden: de operationele winst van Nissan is met zo’n 90 procent gedaald.
Er is dus alle reden voor Nissan om in paniek te raken, en dat doet het merk dan ook. Samen met die 9.000 banen wordt ook 20 procent van de productiecapaciteit geschrapt, dus reken gerust op sluiting of inkrimping van fabrieken. Om die 9.000 banen in perspectief te zetten: wereldwijd heeft Nissan zo’n 130.000 mensen in dienst. CEO Uchida neemt, al dan niet symbolisch, genoegen met de helft van zijn normale compensatie en de rest van het topmanagement levert eveneens loon in. Ontwikkelingstijden moeten omlaag en teruggeschroefd naar 30 maanden per model, terwijl de bestaande samenwerkingen met onder meer Renault en Honda wordt geïntensiveerd. Eén concreet voorbeeld daarvan is de nieuwe Micra, in feite een Renault 5 met wat Nissan-styling.
Nissan wil ook intensiever samenwerken met Mitsubishi, al verkoopt Nissan wel 149 miloen van z’n 506,6 miljoen aandelen in dat merk. Het gaat voor Mitsubishi om ongeveer 10 procent van de aandelen.
Voor de lange termijn wil Nissan onder meer per model meer exemplaren verkopen, zodat de ontwikkelingskosten over meer auto’s zijn uit te smeren. Dat klinkt als een open deur, maar Nissan licht meteen toe hóe dat moet gebeuren. Zo wil het merk meer zogenaamde New Energy Vehicles (NEV, betekent PHEV en EV) gaan lanceren in China, en sneller en groter aan de slag gaan met e-Power-hybrids en PHEV’s in de VS.
The Arc
Het slechte nieuws bij Nissan komt in hetzelfde jaar als de presentatie van ‘The Arc’, een ambitieus groeiplan waarin het merk onder meer de introductie van maar liefst 30 nieuwe modellen in de komende drie jaar beloofde. The Arc heeft alles te maken met elektrificatie en omvatte tevens het doel om de jaarlijkse verkoopcijfers tegen 2026 met één miljoen exemplaren te verhogen. Nissan laat die plannen niet los, maar geeft winstgevendheid (nog meer) prioriteit boven verkoopdoelstellingen. Die beloofde nieuwe modellen komen er volgens de topman weliswaar, maar door te snijden in ontwikkelingskosten kan de beloofde introductieperiode van drie jaar worden overschreden.
PRIVATE LEASE Nissan
