Xpeng X9: een enorme elektrische MPV, interessant voor Europa

Tot ruim 500 pk sterk

Xpeng X9
Xpeng X9Xpeng X9Xpeng X9Xpeng X9Xpeng X9

Het Chinese Xpeng vuurt het ene na het andere nieuwe elektrische model op autoland af. Ditmaal een bijzondere. Maak kennis met de Xpeng X9, een lel van een elektrische MPV die in Europa als Xpengs antwoord op de Volkswagen ID Buzz zou kunnen fungeren.

In de markt voor een elektrische ruimtereus? Dan kun je bij Volkswagen aankloppen voor de ID Buzz en bij bijvoorbeeld Ford voor de E-Tourneo Custom. Ook het Chinese Xpeng komt met een elektrische balzaal op wielen en meer dan de genoemde EV's van Volkswagen en Ford wordt dat een MPV. Medio dit jaar kondigde Xpeng-topman He Xiaopeng al de komst aan van een elektrische MPV die X9 zou gaan heten. Het is die Xpeng X9 die AutoWeek je na speurwerk in de database van het Chinese Ministerie van Transport en Informatie Technologie nu goed kan laten zien.

De Xpeng X9 is een behoorlijk gevaarte. De elektrische MPV is 5,29 meter lang, 1,99 meter breed en 1,79 meter hoog. Tussen de voor- en achteras bevindt zich een afstand van maar liefst 3,16 meter. Tot voor kort was de G9 de grootste Xpeng, maar met een lengte van 4,89 meter en een wielbasis van 2,99 meter moet die ruimschoots zijn meerdere erkennen in de X9. Technische specificaties geeft Xpeng nog niet vrij, maar uit de registratiegegevens bij het Chinese ministerie blijkt dat de X9 minimaal 2.560 kilo weegt en een 320 pk sterke elektromotor op de vooras krijgt. Ook komt er een 2.630 kilo zware vierwielaangedreven versie met een 320 pk sterke elektromotor op de vooras en een 184-pk unit op de achteras. De topsnelheid van beide versies bedraagt 200 km/h. Over de capaciteit van het accupakket kunnen we je nog niets vertellen. De Xpeng G9 is er onder meer met een 98 kWh grote accu. Daar zal het pakket in de X9 vast niet voor onderdoen.

Xpeng X9

Xpeng X9.

Net als hier bekende modellen van Xpeng als de P7 en de G9 heeft de X9 over twee lagen verdeelde verlichting aan de voorzijde. Opvallend is dat de X9 van beduidend meer scherpe hoeken en strakke lijnen is voorzien dan de vooral afgeronde P7 en G9. Kijk maar eens naar de diagonale lijn in de portieren en naar de wijze waarop de raampartij en de achterzijde zijn vormgegeven.

Komt de Xpeng X9 naar Europa? Dat is op dit moment nog lastig te zeggen. Xpeng zelf zegt er niets over. Xpeng heeft tot op heden wel bijna al zijn modellen naar Europa verscheept. Het Chinese leveringsgamma bestaat uit de G3, G6, G9, P5 en P7. De P7 en G9 zijn in Nederland te koop, de P5 had aanvankelijk ook hier verkocht moeten worden en de G3 staat in onder meer Noorwegen bij de Xpeng-verkooppunten. Tot op heden is alleen de G6 niet in Europa verschenen, maar dat model is zo jong dat het mogelijk nog niet de kans heeft gehad de boot naar Europa te pakken. In China zijn MPV's - en ook elektrische - veel belangrijker dan in Europa. Merken als BuickLexus en Hongqi bieden luxueuze MPV-balzalen met schuifdeuren aan en ook Geely's merk Zeekr heeft een grote elektrische MPV in het aanbod.

Zou jij een grote elektrische MPV van Xpeng - of een ander merk - met open armen ontvangen? Waarom wel, of waarom juist niet?

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.