Wel en wee: BMW 2-serie Tourer

Active Tourer aan kop

BMW 2-serie Gran Tourer
BMW's ruimtelijke 2-serie Active en Gran Tourer zijn inmiddels enkele jaren op de markt. Tijd om na te gaan of de Nederlandse consument voor de voor BMW nieuwe carrosserievariant gevallen is.

Wie op de Nederlandse wegen een beetje om zich heen kijkt, is ongetwijfeld op de hoogte van het feit dat BMW met de 2-serie Active Tourer en Gran Tourer redelijk in de roos heeft geschoten. Met het model is BMW sinds 2014 (Gran Tourer 2015) actief in een segment waar het zich voorheen niet aan heeft durven wagen. De compacte MPV leek jarenlang een carrosserievariant die door de opkomst van de in alle soorten en maten leverbare cross-overs op weinig klandizie kon rekenen. BMW lijkt zich echter gelukkig te kunnen prijzen met de toevoeging van het ruimtelijke tweetal aan de line-up.

Tot op heden zijn de 2-serie Active Tourer en Gran Tourer goed geweest voor de overhandiging van 9.850 sleutels. Met een aandeel van 74 procent kiest bijna driekwart van de kopers voor een Active Tourer. De overige 26 procent van de klanten heeft bij BMW de zevenzits Gran Tourer opgehaald.

Het gros van de Active Tourer-klanten, 42 procent, kiest voor de 136 pk sterke 218i, een benzineversie. De 150 pk sterke 218d weet 19 procent van de Active Tourer-kopers aan zich te binden. 15 procent heeft gekozen voor de 225xe, de plug-in hybride van het stel. Bij de Gran Tourer zijn de 216d en de 218i met allebei 12 procent van de mix het meest populair. BMW meldt dat 50 procent van de klanten voorheen geen BMW voor de deur had staan.

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.