Weekers: auto als melkkoe is onacceptabel

Frans Weekers | Foto: René Oudshoorn
We hebben een nieuw kabinet en dus ook een nieuwe staatssecretaris die verantwoordelijk is voor de autobelastingen. Reden genoeg eens te spreken met deze man, de VVD'er Frans Weekers. 'Ja de MRB-vrijstelling blijft tot 2013.'

De laatste jaren hebben de autobelastingen in Nederland extreem veel invloed op wat daadwerkelijk de showroom uitrijdt. Nu zit er een spiksplinternieuwe staatssecretaris op het Ministerie van Financiën die als opdracht heeft gekregen de toekomst van de autobelastingen tegen het licht te houden. Die plannen staan voor komende zomer op de rol, maar wij spraken nu al met Frans Weekers over zijn visie op autobelasting. Het afschaffen van de BPM zit er niet in, maar belastingverhoging om gaten op te vullen is niet aan de orde.

"Het is voor mij principieel onacceptabel dat de auto gebruikt wordt als melkkoe", verklaart Weekers. "Maar het is evengoed duidelijk dat het hoofddoel van dit kabinet is om Nederland goed door de crisis te loodsen en de Nederlandse economie sterker te laten worden. Hiervoor is het van groot belang dat het huishoudboekje op orde is. Dit doen we vooral door te snijden in de uitgaven en niet door het verhogen van belastingen. Dat is de meest gezonde keuze voor de economie, iets waar ik me sinds mijn studententijd al druk over maak. Maar de optie om de autobelastingen dan ook nog eens te gaan verlagen, die heb ik helaas niet. De financiële ruimte is er gewoon niet, ook al zeg ik dat met pijn in het hart. Hopelijk bieden betere tijden die mogelijkheid wel."

Na de onrust die onlangs weer ontstond bevestigde hij in ieder geval opnieuw dat de MRB-vrijstelling volgens de huidige regels en CO2-grenzen blijft bestaan tot 2013. "Niet alleen voor mensen die al zo'n auto gekocht hebben", aldus de Staatssecretaris, "maar ook voor mensen die er nog één gaan kopen. Dat staat overigens ook gewoon in het belastingplan, dus de twijfel in de sector begrijp ik niet zo goed. Maar ik herbevestig dus nog eens die toezegging van mijn voorganger."

Hij wilde die toezegging niet doen voor de huidige regels voor de bijtelling en de BPM, dus hoe die er in 2012 uitzien is nog niet zeker. Wel staat vast dat mensen die een nu zuinige lease-auto krijgen, zijn verzekerd van lage bijtelling gedurende die looptijd. Het moment van kentekening is bepalend.

Lees het volledige interview in AutoWeek 20, die nu in de winkel ligt.

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.