AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Wat nou, energielabel? Dit is de Jaguar XFR!
79
De Jaguar XFR is los en hij heeft de BMW M5 en consorten als voornaamste prooien. Daarvoor heb je flink wat pk's nodig. De XFR peurt er 510 uit zijn nieuwe 5,0-liter supercharged V8.
Als sinds de komst van de XF gonst het van de geruchten over een supersnelle variant er van. Dat is deze XFR. Hij heeft een vermogen van 510 pk dat komt uit een nieuwe 5,0-liter supercharged V8. Die levert maximaal 625 Nm trekkracht.
Ten opzichte van de oude 4,2-liter supercharged V8 is het vermogen van 23 procent toegenomen en het koppel met twaalf procent. De kracht wordt op de achterwielen overgebracht middels een zestraps automaat met een speciaal ontwikkelde koppeling die tegen al die brute kracht is opgewassen. Het levert een sprinttijd op van 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is netjes begrensd op 250 km/u. Als verbruik geeft Jaguar 12,5 liter per honderd kilometer op. Wat nou, energielabel en slurptaks?
De XFR onderscheidt zich verder van zijn mindere broeders door een actief dempingsysteem en een aangepaste stuurinrichting. Ook de remmen zijn aan de krachtkuur aangepast. De aanpassingen aan de carrosserie zijn netjes gehouden. Met name de grote extra luchtinlaten aan de voorzijde vallen op en er is een bescheiden bespoilering rondom; onder meer zit er eentje op de achterklep. De R-versie verraadt zich in het dagelijkse verkeer door zijn vier uitlaatpijpen. De XFR staat op 20 inch wielen en verder is het opvallend dat er nieuwe zijspiegels zijn met LED-richtingaanwijzers.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen