Waarom de Ferrari 365 GTB/4 Daytona genoemd werd
Stoere stijlbreuk met het verleden
De naam Daytona is nooit officieel aan de Ferrari 365 GTB/4 toegekend, maar is daarmee sinds het debuut van deze auto toch onlosmakelijk verbonden. Uiteraard brengen we dit ter sprake omdat we onlangs met de Ferrari Daytona SP3 konden rijden.
Debuut in 1968
Toch moeten het Pininfarina’s verbluffend mooie lijnen zijn die deze auto zijn hoofdrol in de automobiele historie hebben gegeven. Bij zijn debuut op de Parijse autosalon van 1968 was de Daytona een sensatie, omdat hij resoluut brak met de tot dan toe gehanteerde Ferrari-stijl. Zo verdween de vertrouwde ovalen grille met de grote koplampen schuin daarboven; er kwam een nieuwerwets stuk plexiglas voor in de plaats, met de koplampen nota bene daarachter!
De kijkers waren bij deze Ferrari daardoor lang niet meer zo gezichtsbepalend als bij vroegere modellen, maar werden ondergeschikt aan het ronduit glibberige uiterlijk waarmee de 365GTB/4 zich presenteerde. De grille werd een smalle sleuf, waarna er een ellenlange motorkap kwam met vervolgens een lage cabine die de auto, zoals dat zo mooi heet, al snelheid gaf terwijl hij nog geparkeerd stond. De stoere vijfspaaks wielen droegen bij aan dat beeld. De hier afgebeelde Daytona is bijzonder, omdat dit exemplaar in 1969 werd getoond op de New York Auto Show. In zijn wat fletse Giallo Dino geldt hij als het eerste officiële productiemodel, dat evengoed nog op talloze details afwijkt van hoe de Daytona uiteindelijk op de markt zou komen.
1.258 gebouwd
Exemplaren zijn er van de GTB/4 gebouwd, plus 19 raceversies van deze Berlinetta; bovendien zijn er 122 stuks gecreëerd van de in 1969 gepresenteerde, al even beroemde GTS/4, de Spider.
Lees ook
Ferrari Daytona SP3: volgend hoofdstuk in Icona Series
Volkswagen Type 181 was een bijzonder 'ding' – In het Wild
Deze BMW Z1 valt in diverse opzichten op - In het Wild
