AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
VW Polo Bluemotion lieveling van Nederlanders
202
Het was te verwachten: de wegenbelastingvrije Polo Bluemotion 1.2 TDI wordt door de Nederlanders hartstochtelijk aan de borst gedrukt.
Nog geen enkele consument heeft gereden met de Volkswagen Polo Bluemotion, maar toch zijn er al vierduizend stuks van verkocht in Nederland. En dat terwijl hij 22 april pas in de showroom verschijnt. Kopers komen als vliegen om een lamp af op de wegenbelastingvrije diesel, die zakelijk met veertien procent bijtelling is te rijden. In een normaal jaar worden in Nederland acht- tot negenduizend Polo's verkocht. Als de verkoop zich dit jaar op het niveau van de eerste drie maanden doorzet, zou het best eens kunnen dat er 20.000 Polo's op de weg worden gezet.
De Bluemotion maakt zo'n vijftig procent van de Polo-verkopen uit. Doordat hij zo zuinig is, kan hij in Nederland zonder wegenbelasting worden gereden. Die taks is bij diesels doorgaans behoorlijk hoog. Bij de Bluemotion is meer dan 65 procent van de kopers een particulier. Stel dat die 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan hoeft hij maar tien tankjes diesel te kopen. De Polo haalt namelijk 1.000 kilometer op een tank.
De Polo Bluemotion krijgt binnenkort concurrentie uit eigen huis. Seat komt immers met de volgens het zelfde recept gebrouwen Ibiza Ecomotive en Skoda heeft de Fabia Greenline Combi. Die diesels kunnen ook wegenbelastingvrij worden gereden. Volkswagen denkt echter niet dat die, ondanks hun lagere prijs, de Polo Bluemotion zullen kannibaliseren. "Er is nog ruimte in deze markt en bovendien kiezen kopers van de Polo ook voor het merk Volkswagen. Onze klantgroep is anders."
Het feest rond de Polo is nog niet afgelopen. In mei verschijnt de GTI. Die is weliswaar niet voor zo weinig geld te rijden als de Bluemotion, maar een dergelijke sportieveling met twintig procent bijtelling, is voorlopig nog een zeldzaamheid.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Autoverkoop-Top 10: de Volkswagen Polo uitgelicht
Achtergrond
Toen gewild, nu verguisd: de Volkswagen Polo BlueMotion
Achtergrond
Volkswagen Polo Variant was vreemde eend in de bijt
Nieuws
Nieuwe goedkopere instappers voor Volkswagen Polo, Taigo, T-Cross en T-Roc
Reportage