VriMiBolide: Renault Clio Williams

Renault Clio Williams
Renault Clio WilliamsRenault Clio WilliamsRenault Clio WilliamsRenault Clio WilliamsRenault Clio WilliamsRenault Clio WilliamsRenault Clio WilliamsRenault Clio Williams
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Renault Clio Williams!

Je hebt natuurlijk de beroemde en beruchte V6-versie van de Clio maar wie een decennium eerder voor minder geld minstens evenveel rijplezier en ook de nodige exclusiviteit wilde, kon bij Renault terecht voor de Clio Williams. Kenners zien direct een blauw metallic (Blue Sport 449, om precies te zijn) dondersteentje met gouden wielen op hun netvlies verschijnen en die gouden wielen zijn waarschijnlijk ook de meest tot de verbeelding sprekende onderdelen van deze Clio – afgezien van de legendarische naam.

Hoe kwam de Clio Williams eigenlijk aan z'n achternaam? Sinds 1989 had de Formule 1-renstal van Frank Williams een motorendeal met Renault en in 1992 kwam dat huwelijk tot volle bloei; Nigel Mansell werd wereldkampioen en Williams veroverde de titel bij de constructeurs. En dat zorgde bij motorenbouwer Renault uiteraard ook voor vrolijke gezichten.

Om de titel te vieren besloot Renault Sport om in 1993 een speciale versie van de Clio 16V te bouwen: de Williams. Naast eerdergenoemde gouden lichtmetalen wielen onderscheidde het rappe hatchbackje zich van z'n minder exclusieve soortgenoten door de nodige Williams-logo's op de carrosserie, blauwe accenten in het interieur en een badge met het serienummer.

Onderhuids maakte de 1.8 zestienklepper plaats voor een 2.0, goed voor 150 pk en 175 Nm. Die was gekoppeld aan een (versterkte) handgeschakelde vijfbak waarmee de slechts 990 kilo wegende Williams in een respectabele maar ook niet heel spectaculaire 7,8 seconden naar de 100 km/h sprintte en doortrok tot een topsnelheid van 215 km/h.

De aanpassingen bleven niet beperkt tot alleen de motor. Zo nam de spoorbreedte met 34 mm toe en werden de onderste draagarmen aan de voorkant vervangen door de exemplaren nagenoeg identiek aan die van de 19 16V. Ook werd het subframe versterkt en monteerde Renault andere veren en dempers voor een sportiever rijgedrag. Uiteindelijk werden er ruim 12.000 Clio's Williams gebouwd, aanzienlijk meer dan aanvankelijk de bedoeling was.

In de video zie je Tiff Needell op het circuit tekeergaan met de Clio Williams en de vorige Clio RS.

Video

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.