VriMiBolide: Porsche 911 GT2

Porsche 993 GT2
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Porsche 911 GT2.

Het Porsche 911-gamma is nog minder transparant dan het Nederlandse subsidiestelsel. Zelfs als je de ontelbare speciale edities niet meerekent, dan is het ook voor de autoliefhebbers behoorlijk lastig om het overzicht te bewaren. Vandaag aandacht voor Het Beest helemaal bovenaan de 911-voedselketen: de GT2.

Gedurende z'n bestaan werd de in de basis behoorlijk listige 911 flink getemd. De sterkere versies waren oorspronkelijk widowmakers eerste klas, maar uiteindelijk zijn de beesten van weleer geëvolueerd naar zich keurig gedragende auto's waar ook minder getalenteerde liefhebbers zonder liters angstzweet snel in kunnen gaan. De 911 Turbo S is hier het ultieme voorbeeld van: een sprint naar 100 km/h in minder dan drie seconden (volgens metingen) en een top van 315 km/h en toch hoef je dankzij vierwielaandrijving niet bang te zijn dat je 'm om de eerste de beste boom krult.

Let goed op dat woord 'vierwielaandrijving'. Porsche is de mensen die levensmoe zijn namelijk niet vergeten. Voor hen staat de maniakale konings-Porsche klaar, de 911 GT2. Deze versie combineert de puristische achterwielaandrijving en rolkooi van de GT3 met de megaspierballen van de Turbo-versies. Op onze spionagevideo, geschoten op de Nordschleife, was te zien dat zelfs een Porsche-testrijder bijna verrast werd door een prototype van de 911 GT2 RS met een eigen wil.

Lange historie

Kenners weten dat de 911 GT2 al een lange historie heeft. In 1995 startte deze namelijk al met de 993 GT2 (foto's 1 en 2). In tijden dat je al helemaal het mannetje was met een BMW M3 met 286 pk een krankzinnige auto: 430 pk (later zelfs 450 pk) bij een leeggewicht van ongeveer 1.200 kilogram maakte deze eerste GT2 tot een rauwe machine die zelfs door de meest capabele rijders met veel respect behandeld diende te worden. Want ook hier gold: alleen aandrijving op de achterwielen, en zaken als ESP bestonden uiteraard nog niet. Er werden slechts 57 exemplaren gebouwd en een 993 GT2 in goede staat is nu kapitalen waard.

Rijkeluisposeurs die dachten dat het bij de 996 GT2 (foto 3) veel beter zou zijn, kwamen van een koude kermis thuis. Ook hier achterwielaandrijving, een turbomotor (ditmaal met 462 pk) en een rolkooi en reken maar niet dat de GT2 z'n borsthaar had getrimd. De Porsche-ingenieurs hadden alle verhalen over gecrashte 993 GT2's gehoord en besloten als 'veiligheidsnet' wat onderstuur in te bouwen. Dat veiligheidsnet had echter z'n grens en die diende zich op willekeurige momenten aan. Vooral in de regen kon 'n 996 GT2 een bestuurder die dacht dat-ie z'n stoere bezit wel even getemd had, trakteren op een uit het niets uitwaaierende achterkant. Tractie- en stabiliteitscontrole om dit soort gezichtsverlies te voorkomen? Vergeet het maar...

Porsche leek het bij de 997 GT2 (foto 4) iets rustiger aan te willen doen. De aanwezigheid van tractie- en stabiliteitscontrole leek alvast een stap richting ongeruste echtegenotes die zich in Zuffenhausen meldden na een ritje met hun man in een oude GT2. Maar denk geen moment dat de 997 GT2 een halfbakken auto was. Achterwielaandrijving, 530 pk, 680 Nm en een rolkooi zeiden genoeg over de intenties van deze geweldenaar. Kortom: de wannabees moesten maar lekker hun laffe Turbootje kopen en wegblijven bij deze creatie. Een sprint naar 100 km/h in 3,7 seconden en een topsnelheid van 329 km/h zijn wapenfeiten waarmee je ook de huidige supercars nog aardig bang kan maken.

Maar met de eerdergenoemde Turbo S in het achterhoofd was die 530 pk natuurlijk niet genoeg voor de Alphamannetjes die GT2 wilden rijden. En dus kwam er als bijna-slotakkoord voor de 997 (erna was er immers ook nog een 997 GT3 RS 4.0) de GT2 RS (foto 5). Het basisrecept bleef hetzelfde, maar alsof het niet genoeg was, kreeg deze een vermogen van 620 pk mee.

Tijdens ons bezoek aan de Nordschleife in 2010 was Porsche toevallig aan het testen met de GT2 RS en onze spionagefotografen meldden ons toen al dat het merk met een 'waanzinnig snelle' 911 op pad was, de naam was toen nog onbekend. Dat bleek: met een rondetijd van 7:18 minuten op de Ring moet je een auto in de categorie-Gumpert meenemen om sneller dan een GT2 RS te zijn. Je moet wel een getalenteerde rijder te zijn om de volle procent uit een GT2 te persen. Maar lukt het je om deze rodeostier te temmen, dan is er nauwelijks iets snellers op het circuit.

De Porsche 991 is er natuurlijk nog maar net en eerst zal het merk de GT3 en de Turbo lanceren. Uiteraard zal er volgend jaar of in 2015 ook wel weer een GT2 komen. Voor minder dan 600 pk komen wij ons bed niet meer uit, Porsche!

Hier een video van een supersnelle ronde met een 997 GT2 RS op de fameuze Nordschleife:

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.