VriMiBolide: Peugeot 309 GTI
De Peugeot 309 GTI mag dan een veel minder iconischer status hebben dan de 205 GTI, qua prestaties deed-ie helemaal niets voor z'n kleine broertje onder. De eerste generatie 309 GTI had hetzelfde achtkleps 1,9-literblok met 131 pk en 161 Nm onder de kap als de 205 GTI, waarmee de 309 GTI in 8 seconden naar de 100 km/h sprintte, 0,2 seconden minder rap dan de iets lichtere 205.
Het werd pas écht spectaculair toen Peugeot de 1,9-liter 16-klepper monteerde in de tweede generatie 309 (vanaf 1989, die met de kleinere achterlichtunits). Had-ie plotseling 160 pk en 177 Nm tot z'n beschikking. Daar werden later door de katalysator nog 12 pk's van afgesnoept. De 8V en de 16V zijn naast elkaar leverbaar geweest. De 'vuile' 309 GTI-16 deed 0-100 km/h in 7,8 seconden en haalde een top van 220 km/h. De 1,9-liter 16V-motor werd overigens ook gebruikt in de 405 Mi16 en de Citroën BX 16V.
Het is wel logisch dat de 309 GTI, ondanks z'n voor die tijd indrukwekkende prestaties, minder aanspreekt dan de 205 GTI. Die gedrongen hot hatch straalt aan alle kanten snelheid uit, de 309 lijdt wat dat betreft onder z'n nogal duffe uiterlijk. Oorspronkelijk was de 309 ook niet als Peugeot bedoeld maar als Talbot. Overigens werden veel 309's GTI van begin jaren 90 zonder achterbank met 'grijs kenteken' verkocht vanwege fiscale voordelen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen