Vrimibolide: Opel Vectra i500
En opnieuw schopt een Opel Vectra het tot VriMiBolide. Het lukte generatie A al een keer om in 2000-trim in deze eervolle rubriek terecht te komen, maar deze Vectra i500 is van de tweede generatie. Het kleine i'tje in de type-aanduiding staat natuurlijk voor Irmscher. In de jaren 80 van de vorige eeuw maakte de Opel-tuner opgepepte versies van de Manta zoals de i200 of de i240. De Vectra i500 is de laatste sneller gemaakte Opel die in de officiële Opel-brochure stond zonder interventie van het Opel Perfomance Center.
Het i500 in de aanduiding verwijst niet naar het vermogen of naar een cilinderinhoud. Ook niet voor het productie-aantal, want er zijn er meer dan 1.200 van geproduceerd, waarmee het weliswaar een gelimiteerde oplage betreft, maar niet zoals je misschien zou denken een exclusieve serie van maar 500 exemplaren. Als basis diende de Vectra B met de 2,5-liter V6. Standaard is deze motor, die ook in de Calibra leverbaar was, goed voor 170 pk. De jongens van Irmscher peurden er dankzij zaken als andere nokkenassen en een aangepast inlaattraject 25 pk extra uit, waardoor de Vectra i500 goed kon meekomen met de Ford Mondeo ST 200, al had die 5 pk meer.
De speciale Vectra zat goed in de opsmuk, want Irmscher ontwikkelde een bodykit die geïnspireerd was op het uiterlijk van de Vectra waarmee mannen als Manuel Reuter rondreden in het Super Tourenwagen-kampioenschap, oftewel het STW. Voorspoilers met kieuwen, een hoge achterspoiler, dat werk. En het leuke was dat je 'm ook als stationwagon kon krijgen.
De Vectra i500 had met 195 pk een vlotte motor, die het overigens wel moest hebben van de hogere toerenregionen. Maar naar huidige maatstaven is de i500 niet snel. Van 0 naar 100 km/h ging in 7,9 seconden en bij 240 km/h was het over. De i500 Stationwagon-rijder moest genoegen nemen met een top die 10 kilometer lager lag.
De kans dat je als bezitter van een i500 een ander exemplaar tegenkomt, is niet groot. In Nederland zijn er maar 120 van geleverd. En dat is niet zo gek gezien zijn hoge prijs: nieuw kostte de i500 in 2000 36.279 euro (79.950 gulden), 11.344 euro (25.000 gulden) meer dan een gewone Vectra 2.5 V6.