VriMiBolide: Opel Vectra 2000

Opel Vectra 2000
Opel Vectra 2000Opel Vectra 2000Opel Vectra 2000Opel Vectra 2000Opel Vectra 2000Opel Vectra 2000Opel Vectra 2000
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Opel Vectra 2000!

Het is dit jaar vijfentwintig jaar geleden dat Opel de Vectra als vervanger van de Ascona op de markt bracht. De brave burgerbak verscheen in 1988 op de markt, en wist behoorlijk te scoren in de verkooplijsten. Onder de kap lagen benzinemotoren met een inhoud tussen de 1.6 en 2.0-liter. Onderaan de Vectra-range had je de beschikking voor een bescheiden 75 pk, de 2.0-liter achtklepper wist, jawel, 115 pk te mobiliseren.

Als smaakmaker brachten de Duitse heren de 2000 op de markt. Een extra dikke en opgeruigde versie om je mee te onderscheiden van het exemplaar van je buurman. Het 2.0-literblok werd regelrecht uit de neus van de Kadett GSi 16V geschept daarmee wist hij de extra gestroomlijnde Vectra heel goed vooruit te stuwen.

Twee jaar later, in 1990, zou ook de Calibra de beschikking krijgen over het 150 pk sterke tweeliterblok. Een sprintje naar de 100 km/h raffelde de 2000, die alleen in sedanvorm en niet als hatchback te krijgen was, in 8,7 seconden af. Bij 217 km/h stopte de snelheidsmeter met klimmen. Optioneel kon je 'm krijgen met een digitaal instrumentarium in de stijl van de Kadett GSi.

Een jaar na z'n introductie kwam Opel met een vierwielaangedreven variant op de proppen. Het gewicht van de sportieve sedan steeg van 1.200 tot een niet malse 1.310 kilo, wat natuurlijk z'n gevolgen had voor de prestaties. Wie zo snel mogelijk naar de 100 km/h wilde, moest 9,5 seconden de tijd nemen. Bij 208 km/h was het in de 2000 4x4 uit met de pret.

Vanbuiten wist de sportiefste Vectra zich van z'n bravere broertjes te onderscheiden met een dichtere grille, een bodykit en een set lichtmetalen wielen in de bescheiden maat 15-inch. Destijds stond de Vectra-voor-de-sportieve-huisvader vanaf omgerekend 28.191 euro in de showoom. Het prijskaartje van de vierwielaangedreven versie vermeldde een bedrag van maar liefst 32.311 euro.

Aartsrivaal Volkswagen had indertijd de 2.0 16V GT in de aanbieding, die voor een vergelijkbaar bedrag met je mee naar huis ging. Met 136 pk duidelijk minder potent. Wie een op prestatiegebied vergelijkbare Passat voor de deur wilde parkeren, was aangewezen op de 160 pk sterke en vierwielaangedreven G60 Syncro GT, al wilde de Volkswagen-dealer daar met bijna 37.000 euro een aanzienlijk hoger bedrag voor hebben.

Qua brute kracht zou de Vectra 2000 begin jaren negentig overigens worden afgetroefd door de 204 pk sterke Vectra Turbo 4x4.

Lezersreacties (83)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.