Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

VriMiBolide: Nissan Sunny GTI-R

41
VriMiBolide: Nissan Sunny GTI-R
VriMiBolide: Nissan Sunny GTI-RVriMiBolide: Nissan Sunny GTI-RVriMiBolide: Nissan Sunny GTI-RVriMiBolide: Nissan Sunny GTI-RVriMiBolide: Nissan Sunny GTI-RVriMiBolide: Nissan Sunny GTI-R
  • Marco Gorter
  • Nieuws
31 augustus 2012 om 14:50
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Nissan Sunny GTI-R!

Nissan is eigenlijk een beetje een vreemde autofabrikant, met een nogal uiteenlopend gamma. Je hebt de verstandige en ietwat grijze modellen als de Note en Micra, maar ook de gekke Juke en de waanzinnige GT-R, om van de 370Z nog maar te zwijgen. Begin jaren '90 bouwde Nissan een misschien wel nog vreemdere auto: de Nissan Sunny GTI-R, een verstandige hatchback, met een gek uiterlijk en een waanzinnige aandrijflijn.

Als basis diende de Nissan Sunny, die in Japan als Pulsar door het leven ging, maar de GTI-R had nog maar weinig met die standaardauto te maken. De topsporter was bedoeld als homologatiemodel van de Groep A WRC-auto waar Nissan mee racete. Daarom ging de zaag in het koetswerk om ruimte te maken voor koelopeningen en achterop kwam de bijna obligate giga-spoiler.

Die koelsleuven zaten er niet voor niets want onder de kap kwam een 2,0-liter viercilinderblok met een kloeke Garrett-turbo en een intercooler die nogal wat rijwind nodig had om goed te functioneren. Daardoor perste het blok er maar liefst 230 pk uit, hoewel dat in Europa door een andere ECU, die beter om kon gaan met het octaangehalte in onze brandstof, teruggebracht werd naar 220 pk. De 280 Nm koppel (266 in Europa) maakte vlotte inhaalacties bovendien vrij eenvoudig.

Om het geweld een beetje beheersbaar op de weg te krijgen werd de GTI-R uitgerust met het ATTESA vierwielaandrijvingsysteem. Door de grote hoeveelheid tractie kon de super-Sunny z'n vermogen optimaal benutten, met een 0-100 sprint in 5,6 seconden als gevolg. Met een topsnelheid van 232 km/h liet je ook nog eens veel dikke Duitsers achter je op de Autobahn.

In het eerste jaar verkocht Nissan veel GTI-R's maar helaas behaalde de auto in het WRC nooit het succes dat de Japanners er van verwachtten. In twee seizoenen werden er negen races gereden, met een derde plek als beste resultaat. Na het tweede seizoen hield Nissan het voor gezien en in 1994 kwam er ook een einde aan de productie van de snelste Sunny ooit. Hoeveel exemplaren er precies van gebouwd zijn, is niet helemaal duidelijk; wereldwijd zijn er tussen de 12.000 en 15.000 verkocht. In Europa is de teller waarschijnlijk nooit de 1.000 exemplaren gepasseerd.

Rallycoureur Stig (ja, echt) Blomqvist laat zien hoe het moet:

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Nissan Sunny
  • Lees meer over supercars en sportscars
Nissan Nissan Sunny Supercars & Sportscars

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Sunny specificaties
  • Nissan Sunny occasions
  • Nissan Sunny video's
Advies en informatie
  • Nissan Sunny tests
  • Nissan Sunny gebruikersreviews
  • Nissan Sunny index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

    Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

    6
    • 8 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 2.0 GTi-R (1993)

    Nissan Sunny 2.0 GTi-R (1993)

    2
    • 17 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1989)

    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1989)

    27
    • 5 november 2015
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 1.4 Clair (1994)

    Nissan Sunny 1.4 Clair (1994)

    5
    • 7 juni 2014
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1990)

    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1990)

    12
    • 1 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 1.4 Sail (1995)

    Nissan Sunny 1.4 Sail (1995)

    10
    • 20 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 1.3 SLX (1987)

    Nissan Sunny 1.3 SLX (1987)

    1
    • 10 februari 2011
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nissan Sunny (1984) - Liefhebber Gezocht

    Nissan Sunny (1984) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Nissan Sunny GTI-R - Rijtest - Uit de Oude Doos

    Nissan Sunny GTI-R - Rijtest - Uit de Oude...

    10
    • 16 juni 2021
  • Nieuws
    Nissan Sunny vs. concurrenten - Uit de Oude Doos

    Nissan Sunny vs. concurrenten - Uit de...

    8
    • 24 februari 2021
  • Nieuws
    In het wild: Nissan Pulsar NX (1988)

    In het wild: Nissan Pulsar NX (1988)

    34
    • 3 januari 2017
  • Nieuws
    In het wild: Nissan Sunny (1984)

    In het wild: Nissan Sunny (1984)

    33
    • 6 augustus 2016
  • Autotest
    Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

    Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

    • 10 mei 2000
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden