Vrimibolide: Nissan Micra Superturbo
Het vakkundig in elkaar schroeven van gewaagde onzinnigheid met een gigantisch grijnsgehalte kun je sinds jaar en dag overlaten aan de Japanners. Minuscule kei-cars met vierwielaandrijving en geblazen driepittertjes kun je er momenteel nog in alle soorten en maten krijgen, getuige de lolbroek die Daihatsu onlangs met de nieuwe Copen in de showroom parkeerde. In deze rubriek hebben we de Nissan Sunny GTI-R - die in de nineties al in 5,6 seconden naar de 100 km/h sprintte - en de eveneens bizarre Mazda 323 GT-R 4WD al eens behandeld. Vandaag klimmen we een trede omlaag van de formaat-ladder, maar niet als het om pret gaat!
Het is 1982 als Nissan de Micra (in Japan March geheten en tot '84 als Datsun verkocht) als tegenhanger van de Toyota's Starlet van deze wereld presenteert. De gezellige allemansvriend - waarvan z'n koetswerkje oorspronkelijk voor de opvolger van de Fiat 127 was bedoeld - verscheen in 1983 in Europa op de markt en werd in 1985 lichtjes opgefrist. Onder de kap brave 1.0- en 1.2'tjes, maar sinds z'n facelift kon ook een geblazen exemplaar besteld worden. De Turbo had een 1,0-liter turboblokje in z'n neus, vanaf 1989 werd de 1,2-liter van drukvulling voorzien.
Toen werd het 1988, en Nissan wilde graag met een nieuweling de autosport in. Een homologatiemodel was nodig en de Superturbo werd geboren. Onder de kap verscheen een een lekker klein, 930 cc metend viercilindertje waar Nissan mee wilde racen in de 1600 cc-klasse. Een gewaagde keuze, maar om de vierpitter van extra spieren te voorzien, schroefde Nissan zowel een turbo als een supercharger onder de kap. Het resultaat was een 770 kilo wegend opdondertje die z'n 110 pk bij 6.400 tpm vrijgaf. Het maximumkoppel van 130 Nm kwam bij 4.800 tpm los. Omgerekend kwam dat uit op 118 pk per liter, méér dan de net zo knotsgekke Daihatsu Charade GTti. Schakelen ging met een handgeschakelde vijfbak.
Met z'n 0-100-sprinttijd van 7,7 seconden en z'n topsnelheid van 180 km/h was de Superturbo geen ontzettend snelheidsmonster, maar als je zo'n stoer aangeklede Micra K10 voor de deur hebt staan, is dat wel het laatste waar je je druk om maakt. Bovendien is er nooit een snellere Micra geweest.
Bekijk hier een heerlijk ouderwetse video met de Nissan Micra Super Turbo:
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen