Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

VriMiBolide: Jaguar S-Type R

27
VriMiBolide: Jaguar S-Type R
VriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type RVriMiBolide: Jaguar S-Type R
  • Alexander Inia
  • Nieuws
27 juni 2014 om 14:51
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen, presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen moet losmaken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Jaguar S-Type R!

Aan het begin van deze eeuw leek het bij de supersedans een uitgemaakte zaak: niemand kon ook maar in de buurt komen van de briljante BMW M5 E39 met z'n machtige 5,0-liter V8 met 400 pk.

In 2002 besloot Jaguar echter de knuppel in het hoenderhok te gooien met de introductie van de S-Type R. Inderdaad, een supersnelle versie van een auto die nou niet bepaald bekendstond om z'n sportieve aspiraties. Maar vergis je niet: de standaard S-Type was in de basis al een goede rijmachine, constateerden we bij onze tests met de minder potente versies. Daarnaast hadden de ingenieurs van Jaguar natuurlijk veel ervaring opgedaan in de racerij en wisten ze dus wel raad met extra pk's.

Meer koppel dan M5

En die extra pk's kreeg de S-Type R. De sterkste versie was tot dan toe de 4.2 V8 met 300 pk, maar in de R steeg het vermogen door de toepassing van een supercharger naar 400 pk. Precies evenveel als de M5 mobiliseerde, maar de Jaguar versloeg de M5 met z'n koppel: 541 Nm versus de Duitse 500 Nm.

De Jaguar woog echter wel 100 kilogram meer dan de M5 en dus sprintte de BMW sneller naar de 100 km/h: 5,3 versus de Engelse 5,6 seconden. In beide auto's was de topsnelheid begrensd op 250 km/h.

De ingenieurs stuurden de R niet zomaar met dat hogere vermogen op pad. De S-Type R had een aangepast CATS-onderstel (adaptieve demping), grotere remmen en wat aerodynamische aanpassingen om het weggedrag verder te verbeteren.

RS6 en E 55 AMG

Maar hoe de Engelse ingenieurs ook gesleuteld hadden, de dynamische scherpte van de BMW M5 konden ze niet evenaren. Later in z'n carrière kreeg de S-Type het extra moeilijk, want toen maakten ook de Audi RS6 (450-480 pk) en de supercharged Mercedes-Benz E 55 AMG (476 pk) hun opwachting in dit exclusieve segment.

In totaal rolden er 8.043 S-Type R's van de band gedurende de vijf jaar dat de auto in productie was.

Het voordeel van het sterke concurrentieveld en de toch wat minder goede reputatie van Jaguar op het gebied van betrouwbaarheid is dat je voor extreem weinig geld een tweedehands S-Type R op de kop kunt tikken. Op Autotrader zien we voor minder dan acht mille al een dealeronderhouden exemplaar uit 2003.

Uiteraard zit je met 'iets hogere' onderhoudsrekeningen dan met een nieuw A-segmentertje, maar in een stijlvolle sleeper een opgefokte hot hatch vernederen bij een stoplichtsprint is natuurlijk onbetaalbaar. Wie durft?

Voor de verandering eens een Russische test van de S-Type R met z'n directe concurrenten!

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Jaguar S-type
Jaguar Jaguar S-type

Uitgelicht aanbod

    Jaguar S-type 3.0 V6 Executive * Airco * Leder * Nw-Type * Xenon * UNIEK! *

    Jaguar S-type 3.0 V6 Executive * Airco * Leder * Nw-Type * Xenon * UNIEK! *

    • 2007
    • 156.699 km

    € 7.940

    Jaguar S-type 3.0 V6 | BTW-auto | Youngtimer | Schuif-kanteldak | Leder | Navigatie | Parkeercamera | 19"

    Jaguar S-type 3.0 V6 | BTW-auto | Youngtimer | Schuif-kanteldak | Leder | Navigatie | Parkeercamera | 19"

    • 2005
    • 69.846 km

    € 13.995

    Jaguar S-type 2.7D V6 Executive (YOUNGTIMER-AUTOMAAT-EUR 4)

    Jaguar S-type 2.7D V6 Executive (YOUNGTIMER-AUTOMAAT-EUR 4)

    • 2007
    • 143.203 km

    € 7.950

Meer Jaguar S-type occasions

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar S-type specificaties
  • Jaguar S-type occasions
  • Jaguar S-type video's
Advies en informatie
  • Jaguar S-type tests
  • Jaguar S-type gebruikersreviews
  • Jaguar S-type index
PREMIUM
Citroën C6 2.7 HDiF V6 24v - Jaguar S-Type 2.7D - Peugeot 607 HDiF 2.7 24v

Citroën C6 2.7 HDiF V6 24v - Jaguar S-Type 2.7D - Peugeot 607 HDiF 2.7 24v

Een Citroën C6 koop je niet met het verstand. De auto is zó bijzonder dat je er domweg voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar S-Type 4.0 V8 (2001)

    Jaguar S-Type 4.0 V8 (2001)

    13
    • 5 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar S-Type 3.0 V6 (2001)

    Jaguar S-Type 3.0 V6 (2001)

    • 1 december 2021
  • Gebruikersreview
    Jaguar S-Type 2.7D Executive (2007)

    Jaguar S-Type 2.7D Executive (2007)

    13
    • 25 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Jaguar S-Type 4.0 V8 (2000)

    Jaguar S-Type 4.0 V8 (2000)

    16
    • 8 november 2020
  • Gebruikersreview
    Jaguar S-Type 2.7D Executive (2006)

    Jaguar S-Type 2.7D Executive (2006)

    7
    • 8 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar S-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    Jaguar S-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    • 18 september 2016
  • Gebruikersreview
    Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive (2002)

    Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive (2002)

    7
    • 26 oktober 2015
meer reviews
Jaguar S-type 4.0 V8 – 2001 – 346.282 km - Klokje Rond

Jaguar S-type 4.0 V8 – 2001 – 346.282 km - Klokje Rond

89

Jan Piet Hartman kocht in het begin van dit jaar voor klein geld een Jaguar S-type zonder enige...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Jaguar S-type 4.0 V8 – 2001 – 346.282 km - Klokje Rond

    Jaguar S-type 4.0 V8 – 2001 – 346.282 km...

    89
    • 17 december 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Jaguar S-Type

    Facelift Friday: Jaguar S-Type

    38
    • 19 juni 2020
  • Nieuws
    Ultiem genieten voor maximaal 12.500 euro

    Ultiem genieten voor maximaal 12.500 euro

    55
    • 17 mei 2020
  • PREMIUM
    Oud & Nieuw: Jaguar S-Type 2.7D - Jaguar XF E-Performance

    Oud & Nieuw: Jaguar S-Type 2.7D - Jaguar...

    • 6 juni 2017
  • Klokje Rond - Jaguar S-Type

    Klokje Rond - Jaguar S-Type

    78
    • 20 mei 2013
  • Autotest
    Jaguar S-Type 3.0 (2006)

    Jaguar S-Type 3.0 (2006)

    • 9 mei 2007
  • Nieuws
    Laatste meters voor Jaguar S-type

    Laatste meters voor Jaguar S-type

    • 7 mei 2007
Merk
Merk
  • Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

    Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

    8
    • 14 augustus 2022
  • Barrelbrigade 2022 - Marco stelt voor - Jaguar X-Type

    Barrelbrigade 2022 - Marco stelt voor -...

    45
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Jaguar XK150 (1959) - In het Wild

    Jaguar XK150 (1959) - In het Wild

    43
    • 18 juli 2022
  • Nieuws
    Jaguar introduceert 5 jaar garantie

    Jaguar introduceert 5 jaar garantie

    21
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische cross-overs vanaf 2025’

    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische...

    30
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden