Jaguar S-Type 2.7D Executive (2006)

autoreview

Jaguar S-Type 2.7D Executive (2006)
Jaguar S-Type 2.7D Executive (2006)Jaguar S-Type 2.7D Executive (2006)Jaguar S-Type 2.7D Executive (2006)Jaguar S-Type 2.7D Executive (2006)Jaguar S-Type 2.7D Executive (2006)Jaguar S-Type 2.7D Executive (2006)

Signalement

UitvoeringS-Type 2.7D Executive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst254.589 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen met een Jag

  • 96.000 km

Nadat in 2017 de Megane uit de lease ging, besloot ik geen nieuwe leaseauto meer te nemen maar weer een eigen auto op kilometervergoeding te kopen. En dan een waarvan ik al lang droomde: een Jaguar.
Ik was 47, dus de midlife-crisis, inderdaad.

Uit het Jaguar-gamma vond ik de S-Type de beste keuze. Redelijk betaalbaar en meer een échte Jaguar dan de X-Type, die toch een "verbouwde Mondeo"-imago heeft. Daarbij wilde ik een zescilinder diesel en die ligt alleen in de S-Type en de XJ. Maar die XJ was me wat te duur.

Ik vond een S-Type uit 2005 en dat werd de "probeer-Jag". Eerst maar eens kijken of dat wel een beetje heel bleef en me financieel niet leegzoog. Helaas bleek na aanschaf dat er een slechte versnellingbak in zat, dus dat financieel leegzuigen ging vrij vlot. En gekocht zonder garantie. Slik... Toch maar laten doen bij een gerenomeerd bedrijf, Autrans in Lunteren. Die leverden prima werk, want de overige 60.000km waren op alle vlakken probleemloos.
Bij 270.000 km liep ik een mooie opvolger tegen het lijf en die heb ik nu.

Inmiddels heb ik daar zo'n 15.000km mee gereden en weer probleemloos, ook de bak. Stil, snel, uiterst comfortabel. En naar mijn bescheiden mening, zeer stijlvol. Klanten reageren prima op een oudere Jaguar. Het imago is volkomen anders als met een even oude BMW E60 of Mercedes W211.
Nee, het ding is niet goedkoop om te rijden. De V6 lust een slokje (rond de 1:13, soms wat zuiniger, zelden onzuiniger) en de belasting is best een maandelijks bedragje in Zuid-Holland, ca. € 150,-.

Maar het genot maakt alles goed. Zalige stoelen, prachtig interieur dat zelfs het in de file staan tot een plezier maakt, een fantastische motor en zijdezacht schakelende bak. En het is een Jaguar, dus wegligging laat niets te wensen over. Het mag een type zijn dat door velen als een "ouwe-lullenbak" wordt gezien, je kunt er behoorlijk sportief een bochtje mee pakken.

Ik hoop op nog heel erg veel heerlijke kilometers erbij!

Een paar jaar verder

  • 187.000 km

Inmiddels staan er al een hoop extra kilometers op de Jag. Het is en blijft een heerlijke lange afstands cruiser.

De kosten om het ding op de weg te houden zijn echter aanzienlijk. De betrouwbaarheid van deze ten opzichte van mijn eerste "probeer-Jag" valt niet mee. Die eerste heb ik van 202.000km naar ca. 275.000km gereden met als voornaamste kosten de revisie van de versnellingsbak. Toen dat gedaan was, bleek de wagen probleemloos.

Deze verlangt echter regelmatige en ruime financiële aandacht.

Het onderhoud gebeurt door de officiele dealer en een Jaguar-specialist.
Helaas gaat er met enige regelmaat wel eens iets stuk of moet vervangen worden wegens slijtage en dat kost dan meestal serieus geld.

De auto heeft me nog nooit laten staan, maar er zijn inmiddels wel zaken vervangen als draagarmen, alle elektronica van 1 xenon koplamp (alleen het lampje zelf was nog heel), een kachelklep die vast zat (kwaaltje van die dingen) en ook een aantal complexe problemen aan de airco hebben een zeer substantieel bedrag gekost. Neem daarbij de beurten die ook flink aantikken (€ 650 voor een kaal beurtje zonder gekke dingen was de laagste factuur) en het is duidelijk dat dit geen goedkope auto is om te rijden. Zeker met zo'n 40.000km per jaar.
Inmiddels heb ik in een ruime 2 jaar het aankoopbedrag zo'n beetje nogmaals uitgegeven aan onderhoud en reparaties.

Momenteel speelt een probleempje met een noodloop, dat vermoedelijk met de EGR te maken heeft. Hier zitten al vele uren diagnosewerk en reparaties in die tot nu toe geen resultaat brachten. Gelukkig weet ik nu een trucje om er vrijwel geen last van te hebben. Kunnen we weer een paar maanden sparen....

Ik heb er daarom maar een goedkoop autootje bijgekocht voor de ritjes in de buurt en gebruik de Jaguar voor de lange afstanden.

Ondanks die enorme kosten vind ik het nog steeds een geweldige auto.
Want aan de positieve kant: Nog nooit zo'n heerlijke, stille, krachtige en stijlvolle auto gehad. Lange afstanden zijn een feest. Na een uur of twee stap je relaxter uit dan je erin gegaan bent. Het interieur is schitterend, zeker in de optionele "Executive" versie die ik heb, met piping langs de stoelen, wortelnotenhout en extra zacht leer.
Dus ik ben nog steeds tevreden.

Update

  • 198.544 km

Tja, een maand of 4 verder en weer ruim 10.000km erbij.

Het probleem met de noodloop is een tijd weg geweest, maar is nu in volle hevigheid terug. Ik krijg de indruk dat het iets met de buitentemperatuur te maken heeft, want in de winter was het geheel weg, en hoe mooier het weer, hoe vaker het optreedt.

Voorlopig doe ik er niks aan, de auto is nog lang niet aan een beurt toe en ik rij nu veel in mijn andere auto.

Ik had een soort reserve-auto / boodschappenbarreltje gekocht in de vorm van een 2003 Citroën Xsara Break, maar na 6 maanden was ik ervan overtuigd dat dit weliswaar best een aardig ding was, maar mij geen bijzonder plezier verschafte.
Ik doe niet aan gewone auto's, moet ik onder ogen zien.

Dus de Xsara is voor een zacht prijsje naar een mij dierbaar iemand gegaan die hem harder nodig had en ik heb de Britse Vloot uitgebreid. Met een MG-F.
De rest van de Britse Vloot bestaat uit twee Triumph motorfietsen, een racing green Trophy 900 en een gele Daytona 900.

Verder niks te melden over de Jaguar (behalve dat het rijden nog steeds een genot is, zelfs in de noodloop) en daarom schrijf ik maar een review over de MG-F.
Gaat u mee?

Even zoeken onder MGF en dan vind je hem wel.

Update, ruim een jaar verder

  • 241.827 km

Nou, het werd wel weer eens tijd om de belangstellenden op de hoogte te stellen van het wel en wee van de Jaguar.

Het grote nieuws: het EGR noodloopprobleem is opgelost. Heeft duizenden euro’s gekost, twee nieuwe EGR’s (12 uur sleutelen + EGR’s zelf) en bleek uiteindelijk een kapotte stekker te zijn….
Inmiddels 9 maanden en 30.000km volkomen probleemloos gereden.

Het enige dat verder stuk is gegaan is een xenon koplampje.
Natuurlijk laat je ze dan allebei vervangen. Helaas moet de bumper eraf en zitten er bij een oudere auto dan soms dingen tegen. En kost het weer een honderdje of 6. Ach, je went eraan, zullen we maar zeggen.

Maar goed, probleemloos jaartje verder. Nog immer een heerlijke auto.
In november komen er wel wat dingen aan, naast de beurt en APK is ook de distributie aan de beurt. En ja, dat is ook weer een flinke klus.

Ik realiseer me dat de auto feitelijk bij elke beurt of flinke reparatie economisch total loss gaat. De dagwaarde van een dikke diesel is de oudijzerprijs en onderhoud is duur.
Maar goed, daar ben je dan liefhebber voor.
Het is en blijft een zalige auto en eigenlijk wil ik het ding nooit meer kwijt.
Wellicht is in een verre toekomst ombouw naar elektrisch een optie. Maar voorlopig kachelen we ermee door. Op Marktplaats staan ze met standen over de 400.000km, dus dan kan ik nog even.

Overigens: ik rij de auto nu ongeveer een jaar op HVO100 (Neste My).
Een fossielvrije diesel, helaas erg aan de prijs. Maar erg hoogwaardig. De motor loopt nog rustiger en lijkt ook iets feller. En je kunt een klein beetje je steentje bijdragen aan minder CO2.

Groot onderhoud achter de rug

  • 254.589 km

Een week of wat terug heb ik de Jaguar weer op gehaald na zijn “midlife upgrade”.
De auto heeft een nieuwe distributie met waterpomp, nieuwe remmen, een nieuwe draagarm, diverse nieuwe rubbertjes en stangetjes, een nieuw EGR- pijpje omdat het soms naar uitlaatgas rook in de wagen en nieuwe waterpijpjes aan de achterkant van het blok, die poreus begonnen te worden. De auto verbruikte ook een beetje koelvloeistof. En de versnellingsbak heeft nieuwe olie en filter.

Over de kosten zullen we het maar niet hebben. Laten we zeggen dat er beduidend goedkopere S-Types 2.7d op Marktplaats staan. De meeste, eigenlijk.
Maar deze wordt al jaren stipt onderhouden en ik weet wat ik heb.
Cynici zullen zeggen: Ja, een gedateerd vies dieselhok van een onbetrouwbaar merk dat veel teveel geld kost. Koop toch een (vul een Duits of Aziatisch merk naar keuze in).

Ik hou nu eenmaal van oud Brits blik en Duits en Aziatisch doen me niks.
Frans zou nog kunnen, maar of een Citroën C6 nou zoveel goedkoper is…
Wél een schitterende wagen, overigens.
Doet me denken aan die keer dat ik op de snelweg gelijk opreed met een C6 in dezelfde kleurcombinatie. Ik reed een heel klein tikje sneller.
Toen ik op dezelfde hoogte was als de C6, keken de bestuurder van de C6 en ik elkaar even aan, knikten naar elkaar ter begroeting en erkenning van elkaars uitstekende smaak en reden weer door. Heerlijk!

Mijn oorspronkelijke idee was deze te rijden tot de distributie aan vervanging toe was en dan een andere te kopen, wellicht een XJ. Ik heb daarvoor ook maandelijks geld opzij gezet.
Maar de wagen bevalt me zó goed, dat ik besloten heb niks anders te kopen. Dus een deel van het geld is nu geïnvesteerd in het weer klaar maken voor de volgende 150.000km.

De wagen rijdt weer heerlijk en de eerste kilometers zitten er weer op.
Klaar voor weer nieuwe avonturen!

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens