VriMiBolide: Jaguar S-Type R
Aan het begin van deze eeuw leek het bij de supersedans een uitgemaakte zaak: niemand kon ook maar in de buurt komen van de briljante BMW M5 E39 met z'n machtige 5,0-liter V8 met 400 pk.
In 2002 besloot Jaguar echter de knuppel in het hoenderhok te gooien met de introductie van de S-Type R. Inderdaad, een supersnelle versie van een auto die nou niet bepaald bekendstond om z'n sportieve aspiraties. Maar vergis je niet: de standaard S-Type was in de basis al een goede rijmachine, constateerden we bij onze tests met de minder potente versies. Daarnaast hadden de ingenieurs van Jaguar natuurlijk veel ervaring opgedaan in de racerij en wisten ze dus wel raad met extra pk's.
Meer koppel dan M5
En die extra pk's kreeg de S-Type R. De sterkste versie was tot dan toe de 4.2 V8 met 300 pk, maar in de R steeg het vermogen door de toepassing van een supercharger naar 400 pk. Precies evenveel als de M5 mobiliseerde, maar de Jaguar versloeg de M5 met z'n koppel: 541 Nm versus de Duitse 500 Nm.
De Jaguar woog echter wel 100 kilogram meer dan de M5 en dus sprintte de BMW sneller naar de 100 km/h: 5,3 versus de Engelse 5,6 seconden. In beide auto's was de topsnelheid begrensd op 250 km/h.
De ingenieurs stuurden de R niet zomaar met dat hogere vermogen op pad. De S-Type R had een aangepast CATS-onderstel (adaptieve demping), grotere remmen en wat aerodynamische aanpassingen om het weggedrag verder te verbeteren.
RS6 en E 55 AMG
Maar hoe de Engelse ingenieurs ook gesleuteld hadden, de dynamische scherpte van de BMW M5 konden ze niet evenaren. Later in z'n carrière kreeg de S-Type het extra moeilijk, want toen maakten ook de Audi RS6 (450-480 pk) en de supercharged Mercedes-Benz E 55 AMG (476 pk) hun opwachting in dit exclusieve segment.
In totaal rolden er 8.043 S-Type R's van de band gedurende de vijf jaar dat de auto in productie was.
Het voordeel van het sterke concurrentieveld en de toch wat minder goede reputatie van Jaguar op het gebied van betrouwbaarheid is dat je voor extreem weinig geld een tweedehands S-Type R op de kop kunt tikken. Op Autotrader zien we voor minder dan acht mille al een dealeronderhouden exemplaar uit 2003.
Uiteraard zit je met 'iets hogere' onderhoudsrekeningen dan met een nieuw A-segmentertje, maar in een stijlvolle sleeper een opgefokte hot hatch vernederen bij een stoplichtsprint is natuurlijk onbetaalbaar. Wie durft?
Voor de verandering eens een Russische test van de S-Type R met z'n directe concurrenten!
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen