AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Voorstel: bijtelling youngtimer naar 35 procent
39
De wetswijziging waarbij de bijtelling van youngtimers voortaan over de cataloguswaarde in plaats van over de dagwaarde wordt berekend, is zo goed als van de baan. Toch gaan bezitters van deze auto's meer belasting betalen.
De wetswijziging waarbij de bijtelling van auto's in de leeftijd van 15 tot 25 jaar voortaan over de cataloguswaarde in plaats van de dagwaarde wordt berekend, gaat op de helling. Het voorstel wordt gewijzigd in een plan waarbij de bijtelling over deze auto's wordt verhoogd van 25 naar 35 procent over de dagwaarde van de auto. Dat meldt de website 'Auto en Fiscus'. Op 19 november wordt over dit voorstel een besluit genomen.
Daarmee kunnen youngtimer-bezitters een zucht van verlichting slaken. Wanneer de belasting over hun auto's voortaan over de cataloguswaarde zou worden berekend, zouden bezitters van deze doorgaans ooit zeer prijzige auto's, honderden euro's per maand meer gaan betalen. Mede dankzij de inspanningen van ondernemer Wouter van Embden, die de protestsite www.bijtellingyoungtimer.nl opzette, heeft ChristenUnie-kamerlid Cramer zijn plannen herzien. Hij is 'overtuigd geraakt van de onjuistheid van de vorig jaar gehanteerde standpunten'. Het nieuwe voorstel biedt volgens Cramer een 'verbreding van de grondslag maar tegelijkertijd een extra prikkel voor vergroening'.
In AutoWeek 46, die op woensdag 11 november verschijnt, staat een interview met Wouter van Embden en worden de plannen uitgebreid toegelicht.
Lees ook
Vergelijkende test

De Triumph Dolomite en de Alfa Romeo Giulia waren dé hardcore vierdeurs sportsedans van hun tijd
Mijn eerste auto

Toen deze Datsun 100A te koop kwam te staan, sloeg Jan meteen toe, ook al had hij nog geen rijbewijs
Reportage

Omdat grenscontroles terug zijn: per Audi 80 langs oude grenzen
Vergelijkende test

De Lotus Omega en de Mercedes E500 maken nu nog steeds indruk met kracht en snelheid
Gebruikersreview
